1

Topic: Willy Meurillon

Commissaris bij de Gerechtelijke Politie. Hij onderzocht de dubbele moord in de Herdersliedstraat voor Georges Marnette de zaak over nam. Later werd hij commissaris bij de Gerechtelijke Politie van Aalst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Willy Meurillon

Ben wrote:

Hij onderzocht de dubbele moord in de Herdersliedstraat voor Georges Marnette de zaak over nam.

"Overnemen" is een verkeerd woord. Marnette heeft het dossier van Meurillon afgepakt:

"‘Toen [na de vechtpartij in Vorst] heeft commissaris Georges Marnette de zaak van me afgepakt. Marnette zat bij de ploeg banditisme, ik in de moordsectie. Hij is 's nachts het dossier uit mijn lade komen halen. De volgende dag zei de dienstleiding: 'Meneer Marnette heeft de moord opgehelderd. Hij zal het dossier afwerken.' Ik vermoed dat hij inlichtingen uit een bepaalde hoek had gekregen. Marnette had al langer contacten met WNP-leider Paul Latinus. Latinus was een 'antenne' van Marnette."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Willy Meurillon

Commissaris terug naar Aalst

Op 16 november gaat commissaris Willy Meurillon terug naar waar hij van 1967 tot 1978 diende, de gerechtelijke politie van Aalst. De Brusselse ‘P.J.’ verliest meteen één van haar beste krachten.

Geboren te Gent op 1 mei 1932, begon Willy Meurillon zijn loopbaan bij de politie als agent te Brussel, bij de gerechtelijke brigade, toen al. In 1964 trad hij toe tot de gerechtelijke politie, eerst drie jaar in zijn geboortestad, dan in 1967 verhuisde hij naar de brigade van Aalst, die ten dienste staat van twee parketten, Oudenaarde en Dendermonde.

Op 1 mei 1978 werd hij benoemd tot commissaris en hij verhuisde terug naar Brussel. Eerst werkte hij drie jaar bij de afdeling ter bestrijding van groot banditisme (hij hielp onder meer de ontsnapping van François Besse oplossen door de ontdekking van bezwarend materiaal bij Michel Cheval). Later werkte hij in de moordzaken. Hij hielp onder meer de moord op graaf Grancey oplossen (van kortbij doodgeschoten door een Franse neef toen hij terugkwam met boodschappen) en de zaak Dahijn Mahendra (de Indische dokter die zijn kersverse echtgenote te Brussel in stukken sneed en in een container verborg).

Ondanks alles is commissaris Meurillon (die naar Aalst terugkeert om familiale redenen) bescheiden gebleven. “Ik heb alles gedaan met de mannen, want alleen zijt ge niks”, zegt hij.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 november 1983