1

Topic: Jean-Luc Piavaux

Jean-Luc Piavaux is een belangrijke pion in het Vandeuren-spoor. Advocaat Delhuvenne over Piavaux:

"Begin jaren 80 startte ik als advocaat. Een cliënt, Jean-Luc Piavaux, contacteerde me in de herfst van 1982 in verband met een huurprobleem. Hij had een systeem bedacht van verkoop per correspondentie, sneeuwbalverkoop vooral aan rijkswachters. Het ging om schoonmaakmiddelen en daarover wilde hij mijn advies. Ik zei dat hij problemen zou krijgen. Hij liet zich overtuigen om het plan op te geven, maar hij had al een pand gehuurd in de Zuidstraat en moest af van het contract."

"De afspraak was dat hij rond drie uur zou langskomen. Dat was op 30 september 1982, een donderdag. Hij kwam een uur te laat. Zijn excuus was dat hij de broer van zijn secretaresse uit de brand had moeten helpen na een overval. Die broer heette Bruno Vandeuren, en Piavaux had hem moeten terugvoeren naar de Louizalaan naar een parkeergarage aan de hoek met de Rue du Beau Site [Dat is dezelfde Beau Site waar ook Bouhouche en Beijer een garagebox hadden]."

"Er was die dag rond dat uur maar één hold-up gebeurd, en dat was bij wapenhandelaar Dekaise in Waver. Ik moet erbij zeggen dat ik het verhaal van Piavaux een paar dagen na de overval ook verteld had aan een politieman in Woluwe met wie ik contact had in een ander dossier, en ook die man had het parket ingelicht."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Jean-Luc Piavaux

Jaren na de overval in Waver klopte de Cel Waals-Brabant bij Delhuvenne aan. Ze vroegen details en ze hebben hem gezegd dat Piavaux op 23 juni 1986 overleden was in Kinshasa. Hij stierf een gewelddadige dood. Delhuvenne had geen zin meer om te spreken. Ook Bruno Vandeuren werd vermoord. Delhuvenne: "Van alle namen in dit dossier ben ik de enige die nog leeft."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Luc Piavaux

Het hele verhaal staat momenteel opnieuw op dhnet, en wordt gezien als een 'vergeten piste' als ik het goed versta.

Re: Jean-Luc Piavaux

https://i.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/tb1111.jpg
https://i.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/tb1211.jpg
https://i.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/tb1310.jpg

club_le-happy-few wrote:

Oud verhaal dus, dat al min of meer op deze site staat bij nader inzien.

Inderdaad, deze piste kwam reeds uitgebreid aan bod in de boeken van Hilde Geens en Jean Bultot. Het is dus zeker geen nieuw gegeven maar voor mij toch nog altijd een interessante piste.

Re: Jean-Luc Piavaux

Het kantoor van Jean-Luc Piavaux bevindt zich in Ukkel.

Bron: De Morgen | 21 augustus 2022

Vandeuren avait matériellement le temps de rejoindre les bureaux de Jean-Luc Piavaux à Uccle.

Bron: La Dernière Heure | 9 augustus 2023

Volgens Douglas De Coninck en Gilbert Dupont werkte Piavaux dus in Ukkel.

Op het Franstalig forum zat ooit iemand die beweerde de halfzus van Bruno Vandeuren te zijn (die in de Bende-literatuur ook vaak 'de secretaresse van Piavaux' genoemd wordt). Zij vertelde in 2014 het volgende over Piavaux:

pour info piavaux n'a jamais été mon patron meme si c'est vrai que nous avons travaille quelques temps ensemble

(Vertaling: ter info, Piavaux is nooit mijn baas geweest, ook al klopt het dat we een poos hebben samengewerkt.)

Over zijn woon- en werkplaats zei ze het volgende:

Pour repondre ou habitait et travaillait piavaux il travaillait dans les environs de la Place Meiser et si ma mémoire ne me fait pas défaut il habitait a woluwe mais pas toujours évident de repondre avec certitude après autant d'années

(Vertaling: om te antwoorden op waar hij woonde en werkte, Piavaux werkte in de buurt van het Meiserplein en als ik het me goed herinner woonde hij in Woluwe, maar dat kan ik na al die jaren niet met zekerheid zeggen.)

Het kantoor van Piavaux' advocaat Etienne Delhuvenne bevond zich aan de Guldendallaan in Sint-Pieters-Woluwe, volgens een artikel van Douglas De Coninck, dus is het inderdaad niet ondenkbaar dat hij in de buurt woonde. Het Meiserplein ligt wel niet in Ukkel, maar in Schaarbeek.

Re: Jean-Luc Piavaux

Over het overlijden van Piavaux:

Etienne Delhuvenne: 'Jaren na de overval klopte de Cel Waals-Brabant hier aan. Ze vroegen details en ze hebben me gezegd dat Jean-Luc P. op 23 juni 1986 overleden was in Kinshasa. Hij stierf een gewelddadige dood.'

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Het dodenlijstje kan verder worden aangevuld met Jean-Luc Piavaux (...). Hij kwam in 1986 om het leven op de Seychellen.

Bron: De Morgen | 25 augustus 2022

Piavaux qu'on ne peut plus interroger. Il est mort lui aussi, aux Seychelles ou à Kinshasa selon les versions.

Bron: La Dernière Heure | 9 augustus 2023

De persoon die op het Franstalig forum de halfzus van Vandeuren beweert te zijn, zei:

Piavaux n'est pas mort au Congo d'après ce que je sais il est mort au Seychelle.

Re: Jean-Luc Piavaux

Om wat duidelijkheid te brengen in de verwarring der personen... Calimero, de account die de uitspraken op het Franstalig forum geplaatst heeft is aangemaakt door de dochter van Bruno's halfzus, vandaar dat ze eerst verklaard het nichtje van Bruno te zijn.

Meestal waren de reactie's wel uit de mond van Calimero's mama, vandaar dat er op andere momenten ook verklaard wordt dat ze de zus is van Bruno. Omdat de discussie dan eerder ging of ze nu de zus of dan wel het nichtje van Bruno was heeft de zus een eigen account aangemaakt en heeft van toen af aan verder gereageerd onder haar eigen naam 'Michelle Vandeuren'.