11 (edited by Reckie's Son 05-11-2009 21:58)

Re: Jean-Paul Contat

LEO wrote:

Als hij in het legioen gediend heeft, is Contat vermoedelijk niet zijn echte naam. Daarom ook dat hij hem vermelde aan Bouten. Legionairs lopen niet te koop met hun namen.

Dat lijkt me ook het geval te zijn, zonder twijfel. Voor de legionair die zijn contract van minimum 5 jaar uitdoet bestaat bij mijn weten ook de mogelijkheid om de Franse nationaliteit aan te nemen inclusief een naamsverandering (vermeld ik louter informatief).

Als het klopt dat de man van 1980 tot 2000 actief was als legionair, mogen we wel spreken van een uiterst ervaren militair, je zal weinig mensen vinden met meer gevechtservaring als iemand die 20 jaar in het legioen diende. Verder is het zoals het artikel al aanhaalt bijzonder vreemd dat een Fransman zich aansluit bij het legioen (lees als: verdacht).

Ikzelf geloof zeer zeker wat LEO hierboven zegt.

12

Re: Jean-Paul Contat

Feit is dat mannen die een 5-jarig contract bij het legioen afwerkten en niet bijtekenden bij hun ontslag opnieuw van nul af moesten beginnen met een pover spaarpotje en als bagage alleen hun kledij van 5 jaar oud en militaire kennis. Vooral de Franse inlichtingdiensten aasden op ex-legionairs voor het vuile en risikovolle werk. Tenslotte waren het naamlozen.

Velen opteerden ook voor een leven als huurling, voor het risiko en het snelle geld. Anderen kwamen in contact met het milieu. Weinige voelden zich geroepen voor een " huisje, tuintje, hondje " bestaan. Wel verbazend dat Bouten er één leert kennen die dan ook nog klusjes opknapte op Bouhouche's eigendom in Zuid-Frankrijk. Die mannen lopen niet met hun CV te koop en zeker niet bij een onderzoeksjournalist.

13

Re: Jean-Paul Contat

En over welk tijdsbestek spreken je nu? Ik tracht de situatie begin jaren '80 te vermelden. Mannen met militaire training en op zwart zaad. Ja, ik heb het boek van Wim Vaal gelezen. Toch bedankt voor de aanvulling.

14

Re: Jean-Paul Contat

Indien ik fout zit met m'n beweringen, mijn verontschuldigingen, zeker aan de legionairs. Het is zeker niet mijn bedoeling om foute info op het forum te smeren, nogmaals sorry.

Bedankt Rende.

15

Re: Jean-Paul Contat

Bedankt voor je extra informatie over het Legioen. Maar ik zit nog met een vraag. Je schrijft dat het volkomen normaal is dat een Fransman zich aanmeldt voor het Vreemdelingenlegioen en wordt aangenomen.

Gut Bouten legt aan Contat voor dat het raar is om als Fransman dienst te nemen in het legioen en Contat antwoordt dat hij de Luxemburgse nationaliteit heeft moeten aannemen. Waarom heeft hij dan deze omweg moeten maken? Op Wikipedia (betrouwbaarheid?) vond ik deze uitleg:

Een legionair kan toetreden onder een nieuwe identiteit. Hierdoor had het legioen in het verleden de reputatie allerlei criminelen aan te trekken. Tegenwoordig wordt de achtergrond van sollicitanten gecontroleerd bij Interpol en Europol.

Is de vraag natuurlijk sinds wanneer Interpol en Europol de sollicitanten controleren. Guy Bouten beschrijft in zijn boek ook de vrouw van Contat: een slanke vrouw met lang blond haar, een litteken in het gelaat en gezwollen ogen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Paul Contat

Is die Contat wel een echte legionair? Het legioen heeft een reputatie waar elke soldaat naar opkijkt en daardoor krijg je enorm veel fantasten. Aan hun uitleg zal het meestal niet liggen want ze hebben alle filmpjes of boekjes van het legioen wel gelezen. Enkel een echte legionair (ik dus niet) kan de echte van de valse onderscheiden.

17

Re: Jean-Paul Contat

Rende van de Kamp wrote:

Omdat het een Vreemdelingenlegioen is, waarin dus buitenlanders dienen, worden Fransen door het Legioen vaak geregistreed als buitenlander.

Waarom zou een Fransman dan niet gewoon voor het Franse leger kiezen? Kiezen ze dan voor het Legioen omdat er meer kans is op buitenlandse missies of voor het avontuur?

Rende van de Kamp wrote:

Ik weet niet beter dat er al jaren wordt samengewerkt met Interpol.

Maar het blijft natuurlijk interessant om te weten wanneer deze samenwerking exact begon. Het kan voor ons wel een verschil maken of dit in bv. 1982 of 1992 was.

Rende van de Kamp wrote:

Ja, en die vrouw van Contat. Misschien drinkt die Contat wel en heeft hij losse handjes.

Ah, zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb deze informatie enkel gedeeld omdat de vrouw blond is, en er in het bende-dossier wel meer sprake is van een blonde vrouw.

Rende van de Kamp wrote:

Los van alles zegt het natuurlijk niets dat Contat rare antwoorden geeft aan een journalist die in zijn dorp vragen komt stellen.

Absoluut, misschien heeft Guy Bouten de situatie en de antwoorden wel verkeerd geïnterpreteerd maar er blijven natuurlijk nog enkele vragen en toevalligheden over:

  • Komt in dezelfde periode als Bouhouche in het dorp wonen.

  • Raakt dan nog eens toevallig genoeg bevriend met Bouhouche.

  • Het koppel geeft een andere versie van zijn tijd in het Legioen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Paul Contat

Heel interessant jullie forum. Ik vond het al meerdere maanden en ben steeds verrast wat voor nieuws er altijd in te vinden is! Vandaag besloot ik me te registreren omdat ik misschien wat uitleg over het discussiepunt "le legion" kan geven. Men kan inderdaad een andere nationaliteit aannemen maar pas na einde dienst en niet vanaf me zich inlijft. Die Contat kan zich inderdaad een andere nationaliteit hebben genomen voor hij zich aanmeldde bij het legioen.

In '84 was ikzelf in het legioen en toen al werd er gescreend door Interpol of je geen zware misdaad had begaan. Kleine misstappen zoals alimentatie niet betalen of lichte diefstallen en oplichting werden nog wel eens gedoogd, maar een moordenaar kwam er niet in. Een fransman kan inderdaad niet voor het legioen kiezen maar toen al ware er vele achterpoortjes om er toch bij te raken (zoals dubbele nationaliteit aannemen).

Na je dienst van min. 5 jaar kan je de Franse nationaliteit aannemen en kan je zelfs van allerlei diensten en opvang voor ex-legionairs genieten. In Aubagne is er zelfs een rusthuis voor legionairs die invalide of op rust zijn. En Leo, er zijn ex-legionairs en actieve legionairs die huisje tuintje gezin hebben... zoals ikzelf. En zo ken ik er nog een paar in België van mijn lichting.

19

Re: Jean-Paul Contat

Bedankt voor de toelichting, buizerd. Ik wil en kan geen smet werpen op "het Legioen". Daarom bewonder ik ze te veel op militair vlak. Wat ik bedoel in de context van de Bende van Nijvel is een modus operandi zoals huurlingen, "Soldiers of Fortune" laat me zeggen. Contat beweerde aan Guy Bouten dat hij Legionair was geweest, een bewering die aan alle kanten rammelt. Daarom twijfel ik aan zijn naam. Legio Patria Nostra!

Re: Jean-Paul Contat

Als je verder zoekt op Jean-Paul Contat:

Activité: Préparation de jus de fruits et légumes
1032Z
Catégorie: Agroalimentaire
Siège social: 8 Le Martinet
09300 Fougax et Barrineuf

» www.societe.com