761

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:

Het tijdstip staat in mijn post 19u47 is de aankomst van de eerste rijkswachters aan de Delhaize 3 BOB'ers om 19u45 waren ze in de Villalaan toen ze de oproep kregen. Het verschilt dus veel.

Daarmee weet ik nog altijd niet wat jij onder "het verschilt dus veel" bedoelt om te kunnen vergelijken. Wanneer was de eerste gemeentepolitie-agent aanwezig?

En hoe weet je exact dat dit om 19:47 was? Heeft er dat iemand staan timen met een chronometer? (ik denk het niet). In wanneer de daders van de parking zijn gereden, is die timing precies veel minder exact tot op de minuut.

Hoelaat is die ene dader met z'n riotgun van de parking naar de inrit van de parking gegaan om daar te schieten en vervolgens (volgens ooggetuigen) niet al te gehaast terug te keren naar de parking?

Non semper ea sunt quae videntur

762

Re: Aalst: 9 November

FreCR wrote:

En hoe weet je exact dat dit om 19:47 was? Heeft er dat iemand staan timen met een chronometer? (ik denk het niet).

Het staat gewoon in de PV van de bewuste rijkswachters, ik vermoed dat ze een uurwerk hadden. De politie was er 8 minuten eerder.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

763

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:
FreCR wrote:

En hoe weet je exact dat dit om 19:47 was? Heeft er dat iemand staan timen met een chronometer? (ik denk het niet).

Het staat gewoon in de PV van de bewuste rijkswachters, ik vermoed dat ze een uurwerk hadden. De politie was er 8 minuten eerder.

Misschien dat ze daarom niets ondernomen hebben, die Rijkswachters. Ze hadden het te druk met op hun uurwerk te kijken.

Eindelijk een duidelijk antwoord. 8 minuten =  het verschil.

Ok, als de Politie er 8 minuten voor de Rijkswacht was, en de Rijkswacht zou er om 19:47 zijn, dan was de gemeentepolitie om 19:39 reeds aanwezig volgens uw tijdberekeningen.

Dat lijkt me wel verbazend snel aangezien de oproep om 19:37 binnenkwam. Dit betekent dat de eerste agent die ter plaatse was, van aan de dispatching moet vertrokken zijn toen deze telefoon binnenkwam want de uitgestuurde ploegen kregen om 19:42 de oproep binnen om zich naar Delhaize te begeven omdat deze overvallen werd.

Als de oproep van 19:37, 30 seconden duurde en het overbrengen van die boodschap naar de agent die ook aan de dispatching aanwezig zou moeten zijn ook 30seconden duurde, dan heeft die agent (in de veronderstelling dat hij vertrekkens-klaar aanwezig was, wat meestal niet het geval is) van op die locatie, op 1 minuut tijd gehad om de kantoren te verlaten en naar buiten te lopen, instappen in een geparkeerd dienstvoertuig, starten met het dienstvoertuig en ter plaatse komen aan Delhaize (welke +- 1km van die locatie was). En dat allemaal op 1 minuut. Dat moet wel Robocop geweest zijn dan.

Non semper ea sunt quae videntur

764

Re: Aalst: 9 November

FreCR wrote:

op 1 minuut tijd gehad om de kantoren te verlaten en naar buiten te lopen, instappen in een geparkeerd dienstvoertuig, starten met het dienstvoertuig en ter plaatse komen aan Delhaize (welke +- 1km van die locatie was). En dat allemaal op 1 minuut. Dat moet wel Robocop geweest zijn dan.

Volgens mij kijk jij en andere forumleden te veel naar films. Hoe het echt gegaan is is veel eenvoudiger en heeft niets met Robotkop te maken maar wel met normale activiteiten van agenten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

765

Re: Aalst: 9 November

FreCR Wrote :

Billy& wrote:
In de eerste plaats de gemeentepolitie ! Dat is altijd en overal degenen die de taak hebben als eerste ter plaatse te komen. Dat was in Maubeuge het geval, in Waver en in Aalst.

Maubeuge: Dat is Frankrijk. De taakverdeling tussen de verschillende ordediensten lag daar anders verdeeld dan in België toen der tijd.

Waver: De agent (Claude Haulotte) was niet toegesneld door de binnenkomende oproep maar was eigenlijk een toevallige passant.

Aalst: De oproep kwam binnen bij zowel de Rijkswacht als de Gemeentepolitie en beide korpsen waren ongeveer gelijktijdig aanwezig.

in Nijvel bijvoorbeeld was het wel de Rijkswacht die als eerste ter plaatse kwam.

Misschien mijn voorbeeldjes wat onhandig geformuleerd. Ja daar was ik van op de hoogte. Ik startte die paragraaf echter met de woorden "Maar waar moesten ze klaar voor zijn?" Dus ik doelde op waar de daders tijdens hun voorbereiding mogelijk van uit gingen, niet op hoe het in realiteit verlopen is.

766

Re: Aalst: 9 November

Een andere getuigenis helpt toch ook, in relatieve zin dan, namelijk de journalist de Heer De Witte ;

    moet een noodrem maken voor eerste klanten die Delhaize uitstormen aan Parklaan

      ziet een Rijkswacht R4 achteruit rijden richting rond punt met een gewapende Rijkswachter die op het voetpad dezelfde richting uitgaat

        dan een Politiecombi die over het rond punt raast (richting Delhaize parking), meteen daarna de Opel van Roelandt met stukgeschoten zijruit. (De man die de daders heeft zien aankomen en de eerste dode heeft zien vallen op de parking).

          De Witte en vriendin stappen uit en verschuilen zich

            Ziet wat later nog een combi aankomen en zich opstellen aan garage Van der Haegen (overkant rond punt)

            De Witte heeft  slechts twee van de drie politiecombi's gezien ; dus ofwel heeft hij de eerste niet zien aankomen (nog voor het zijn noodstop), ofwel heeft hij de derde niet zien toekomen toen hij zich verschool.

            Dus was er een (echte of valse) Rijkswacht ploeg aanwezig aan de voorkant van de Delhaize (Parklaan), toen een eerste (of tweede) politicombi aankwam, en Roelandt net was gevlucht. Dus vrij kort na het begin van de vuurakties op de parking.

            Tenzij de heer De Witte zich vergistte, of de sequentie verkeerd weergaf.

            767

            Re: Aalst: 9 November

            FreCR wrote:
            the end wrote:

            Het staat gewoon in de PV van de bewuste rijkswachters, ik vermoed dat ze een uurwerk hadden. De politie was er 8 minuten eerder.

            Misschien dat ze daarom niets ondernomen hebben, die Rijkswachters. Ze hadden het te druk met op hun uurwerk te kijken.

            Eindelijk een duidelijk antwoord. 8 minuten =  het verschil.

            Ok, als de Politie er 8 minuten voor de Rijkswacht was, en de Rijkswacht zou er om 19:47 zijn, dan was de gemeentepolitie om 19:39 reeds aanwezig volgens uw tijdberekeningen.

            Dat lijkt me wel verbazend snel aangezien de oproep om 19:37 binnenkwam. Dit betekent dat de eerste agent die ter plaatse was, van aan de dispatching moet vertrokken zijn toen deze telefoon binnenkwam want de uitgestuurde ploegen kregen om 19:42 de oproep binnen om zich naar Delhaize te begeven omdat deze overvallen werd.

            Als de oproep van 19:37, 30 seconden duurde en het overbrengen van die boodschap naar de agent die ook aan de dispatching aanwezig zou moeten zijn ook 30seconden duurde, dan heeft die agent (in de veronderstelling dat hij vertrekkens-klaar aanwezig was, wat meestal niet het geval is) van op die locatie, op 1 minuut tijd gehad om de kantoren te verlaten en naar buiten te lopen, instappen in een geparkeerd dienstvoertuig, starten met het dienstvoertuig en ter plaatse komen aan Delhaize (welke +- 1km van die locatie was). En dat allemaal op 1 minuut. Dat moet wel Robocop geweest zijn dan.

            De Stedelijke en gemeentepolitie als tevens de Rijkswachtploegen van Mobiele Permanentie (MP ploegen) werden geacht hun PV's op te maken inzake hun interventies met vermelding uur van de opdracht en het uur van aankomst op de interventieplaats.

            Vanzelfsprekend, naargelang alwaar zich een ploeg bevond van de plaats van interventie, de tijd die nodig was om ter plaatse te zijn.

            768

            Re: Aalst: 9 November

            Over Aalst is al veel geschreven en naar voren gebracht. 8 slachtoffers naar de Delhaize lokken om ze te vermoorden is bijna onmogelijk. Maar stel dat maar één slachtoffer het werkelijke doelwit was en de rest om alles te verdoezelen en het te laten lijken op een willekeurige overval. Welk slachtoffer zou dan hun belangrijkste doelwit kunnen zijn? De diamanthandelaar? Van Den Steen ivm Podevijn? Iemand een hypothese over één belangrijk slachtoffer?

            769

            Re: Aalst: 9 November

            Diverse keren heb ik verwijzingen gezien naar het enige tijd wachten van de overvallers op de parking na de overval. Wat/wie is de bron daarvan?

            Re: Aalst: 9 November

            Eén van de slachtoffers was kuisvrouw in een 'bar' in Waals-Brabant.

            Er zijn er dus verschillende die in aanmerking kunnen komen.
            Ofwel was het opzet: zoveel mogelijk onder hen naar daar lokken en de rest zal wel beseffen dat ze geviseerd worden en beter kunnen zwijgen.

            Veel verhalen zijn in de volksmond aangedikt. Moeilijk om als buitenstaander te oordelen.

            Vader Palsterman was volgens zijn kinderen allesbehalve wat men van hem in de pers wilde maken. Dat werd verteld door zijn ex omdat ze het hoederschap over de kinderen dreigde te verliezen. En dan kan je de link met verhaal van Kuros leggen. Maar dat kunnen wij als buitenstaanders niet checken.