21

Re: Jezus-Eik: Loods

LuckyIron, je hebt gelijk.

22

Re: Jezus-Eik: Loods

En die brug is makkelijk te bereiken van elke vluchtweg vanuit de Delhaize: uit parking naar links, uit parking naar rechts, of langs achterkant Delhaize.

Re: Jezus-Eik: Loods

Ben wrote:

Ik stel mij toch een aantal vragen bij de geloofwaardigheid van deze getuige. In een verhoor in 2014 verklaart de eigenaar van de loods o.a. het volgende aan de politie:

(...) "Ik kaart aan dat er in de jaren '70-'80 corruptie en bendevorming gebeurde door de politie Overijse en gemeentebestuur. Ik ben van oordeel geen politie van Overijse, geen Bende van Nijvel. Indien gewenst kan ik u inlichten en de ware toedracht van bepaalde handelingen aan het licht brengen."

Bron: PV HV L9.001860/2014 | Verhoor Desmet L. door politie Druivenstreek

In een aangetekend schrijven aan Patrick Dewael uit 2002 schrijft hij o.a. het volgende:

(...) In 1988 kwam de PS de regering Martens VIII maken in de Vuurgatstraat [nummer niet overgenomen] Overijse.

Dit adres is de woonplaats van de schrijver.

Bedoel je de getuige die op zijn sterfbed met Vermassen sprak?

24

Re: Jezus-Eik: Loods

Naar aanleiding van o.a. de vraag van Django68:

Django68 wrote:

Bedoel je de getuige die op zijn sterfbed met Vermassen sprak?

Een poging tot een overzicht over "de Loods", wat we weten over deze loods staat in meerdere topics:

1) Bekentenis op zijn sterfbed aan Vermassen van de fruithandelaar in December 2017. Zie dit topic » Forum.

Hipa vermeld daar ook nog over:

HIPA wrote:

Gebroeders Poilvache afkomstig uit Noord-Frankrijk. Deze waren in de loods toen politie inval deed. Auto van de bende met nog een andere GTI en Renault turbo’s stonden er gewoon in. Alles werd juist voor de reconstructie in 1987 afgeblazen en het onderzoek verdween naar Charleroi! Dit liet heel wat gefrustreerde speurders achter. Philippe De Staerke woonde 100m verder in een caravan.

Verhuurder van de loods kende Bouhouche natuurlijk, hij kwam bijna wekelijks. Ze leefden in angst voor hem omdat hij hun bedreigde. Zijn vrouw ging hier zowaar onderdoor, maar wisten als ze iets zouden zeggen dat ze eraan waren. Ook zag hij verschillende politiemannen en politiekers van Overijse in de loods; soms wel vergadering met 30 man. Ik wist dat wij in een heel gevaarlijk zaak gerold waren door deze loods te verhuren, huurcontract stond op naam van Mouselaerd.

2) De nieuwe bekentenis van December 2018, Vermassen zegt daarover » Nieuws

HIPA vemeld ook hierover:

HIPA wrote:

Er duikt een tweede getuigenis op over de loods! Deze is van iemand die niks met de eerste getuige te maken heeft. Deze man geeft zeer helder weer wat hij daar aantrof toen hij er moest gaan een karwei uitvoeren.

Bossi verwijst in post ook naar deze nieuwe bekentenis, zonder de inhoud te kunnen delen. Michel Leurquin geeft op 21/12/18 nog iets meer:

Merovinger wrote:

Vandaag poste Michel Leurquin het volgende bericht op het tueries forum.

michel wrote:

Une personne bien informée me signale que la cache des tueurs après Overijse se trouvait probablement située eikenlaan 36 Sint Jezus eik . A quelques minutes du Delhaize.

Dès 1987, cette information était connue de la police judiciaire qui a trouvé cet endroit par hasard en enquêtant sur le meurtre d'un Juif. Aucune suite n'a vraiment été donnée vu que le dossier sera transmis de Termonde à Charleroi. L'info fut oubliée. Mais des enquêteurs ont acquis la certitude que ce hangar avait abrité un moment la Gti et les armes des tueurs.

Ce hangar était fréquenté par diverses personnes comme des membres de la famille De Staerke, Bouhouche, d'autres gangsters, des gendarmes, Leroy et Reyniers. Le fils d'une employée de la maison royale y venait aussi.

On a déjà parlé de cet hangar en 2018 quand l'avocat Vermassen a reçu les confidences du propriétaire hangar sur son lit de mort (je reposterai). Ce hangar en 1985 était loué à deux hommes: Moenselaer et Poidvache (phonétique).

Je ne crois pas que ce lieu avait déjà localisé avec certitude.

De moord op een Jood is blijkbaar de aanleiding geweest waarbij de aandacht op deze loods is gekomen in 1986/87.

3) De vondst van de achterbank van de 1985 Golf bij een loods in Overijse. Niet duidelijk of het om dezelfde loods gaat en ook niet of vondst werd gedaan bij dezelfde 'huiszoeking als waar de fruithandelaar het over heeft in 2017. Het enige dat ik erover kan vinden is het volgende op dit forum:

coconut wrote:

De autozetel (achterbank) die teruggevonden werd in een put achter de serres van de schoonvader van Nitelet in Overijse. Gaat het hier nu over dezelfde plaats als de "loods"? Want blijkbaar is er ook achter die loods een put? Was die oude man dan de schoonvader van ...? Ik verwijs naar een post van the end

De achterbank van de Golf die gebruikt werd bij de overvallen in Eigenbrakel en Overijse werd verborgen teruggevonden in een waterput op enkele meters van de serres van zijn schoonvader in Hoeilaart. Ook hier is dit volgens Nitelet een toeval;
Die achterbank zal wel van de Golf van Erps-Kwerps zijn.

Achter de loods op de Eikenlaan 36 is inderdaad een waterput te zien » Google maps.

Dat laat de volgende vragen over:

Ben: van welke getuige betwijfel je de geloofwaardigheid; nr. 1 of nr.2?
the end (of wie dan ook): waar komt het verhaal van de vondst van achterbank van de 1985 Golf vandaan?

Re: Jezus-Eik: Loods

EricF wrote:

Dat laat de volgende vragen over: Ben: van welke getuige betwijfel je de geloofwaardigheid; nr. 1 of nr.2?

Ben bedoelt de eerste. De oude man die vorig jaar overleden is. Dat was L. D.S.

EricF wrote:

the end (of wie dan ook): waar komt het verhaal van de vondst van achterbank van de 1985 Golf vandaan?

Dat kan je hier lezen » Forum

26

Re: Jezus-Eik: Loods

Is bekend wat de bron is van die krant over de vondst van de achterbank? Lijkt me 1 van de belangrijkste vondsten in het hele bende-dossier, al wat we hebben is een artikel in deze krant?

Re: Jezus-Eik: Loods

Het is Claude Nitelet zelf die over de achterbank in Hoeilaart vertelt aan de journaliste. Dat is de enigste plaats waar ik iets over een vondst van een achterbank van een Golf in een waterput in Hoeilaart gelezen heb. Het gaat louter om een verklaring van Nitelet. Het is ook Nitelet die zegt/beweert dat het om de achterbank gaat van de Golf van de Bende gebruikt in Overijse en Eigenbrakel maar misschien gaat het wel om een achterbank van een andere wagen of werd hij tijdens een verhoor bewust foutief wat vuur aan de schenen gelegd door een speurder die getracht heeft om Nitelet uit zijn kot te lokken. Het is dus niet per se waar aangezien van deze vondst en eventuele link met de Bende nergens anders melding gemaakt is.

https://i.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/ni410.jpg

Re: Jezus-Eik: Loods

Neen, niets is per se waar, maar ook niet per se onwaar. Want dat is wat men al die tijd gedaan heeft met bekentenissen, ze behandeld alsof ze onwaar waren. Of nog beter, ze niet behandeld.

Trouwens, artikel goed lezen, heel goed lezen, dan kan men nog andere dingen besluiten dan hetgeen hier nu over die bank werd verteld. Het gaat louter over een verklaring van Nitelet zelf. We zitten gxdverdomme al 35 jaar te wachten op die ene verklaring die ons verder helpt en op iemand die in staat is het geheel te overschouwen in plaats van zich te verliezen in details.

Re: Jezus-Eik: Loods

Weer een doodlopend spoor dus...

30

Re: Jezus-Eik: Loods

Dank Mero voor deze bron.

Django68 wrote:

Weer een doodlopend spoor dus...

Niet helemaal, het blijkt een zeer interessant spoor wat het is materieel/feitelijk. Aangezien de 2e getuigenis recent is, naar eens afwachten wat de onderzoekers hiermee doen. Daarnaast, bijzonder dat Nitelet hier zelf meekomt en nergens anders terug te vinden, daarmee beschuldigt hij eigenlijk zichzelf ook al zegt hij dat het toeval is. Als vraag nog en moet te vinden zijn: wie was de schoonvader van Nitelet en waar woonde hij?