131

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merovinger wrote:

De daders zijn tot op heden niet gevonden en lopen nog altijd straffeloos rond.

De daders zijn al dertig jaar bij de top gekend en men vreest tot op vandaag dat het land zelf een Bryce De Ruyverke zou doen als het algemeen geweten wordt?

Re: Eigenbrakel: 27 September

In die reconstructie, en Ben en anderen schreven er ook al over, moet een kassierster tegen de overvallen zeggen: 'En Uw geld?' Ik weet niet of dat echt zo gegaan is, maar dat ze hun geld eigenlijk vergaten zal wel waar zijn.

Is dat nu niet een beetje raar voor een bende die (ook) op buit uit is? Natuurlijk, een mens kan gehaast en afgeleid zijn, maar dat je dan vergeet waar je voor gekomen bent kan er bij mij niet in. En eigenlijk zou je verwachten dat toen de gerant uitlegde dat hij het geld niet kon geven, de boze gangster hem meteen neergeschoten zou hebben. Toch is dat - gelukkig - niet gebeurd. Ik bedoel, meneer Engelbienne werd ook zonder meer neergemaaid toen hij iets deed wat de bendeleden niet zinde, maar als ze dan meer een beperkte buit kunnen krijgen, ze dus naar eigen zeggen voor niks zijn gekomen doen ze die gerant verder geen kwaad. Het heeft misschien niets te betekenen, maar merkwaardig vind ik het toch wel.

En ik kan het helemaal mis hebben, maar dat commentaar van 'G*****, we zijn voor niks gekomen", klinkt voor mij altijd een beetje als een geleerd lesje, niet als iets wat er spontaan uitbarstte. Maar zoals gezegd, misschien heb ik het helemaal mis.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ben wrote:

"Wij hebben eerst de schietpartij op de parking gehoord. Dan zijn zij hier binnengestormd en hebben onmiddellijk het vuur geopend. De klanten stonden als versteend achter hun wagentjes. Eén van de gangsters is naar het bureau gekomen, terwijl twee handlangers zich bezig hielden met het leegplunderen van de kassa's. Pas dan, relatief laat dus, hebben zij de klanten bevolen op de grond te liggen. Hier in het bureau zijn zij systematisch, verrassend kalm, te werk gegaan."

"Het is de derde overval op deze vestiging. Maar de andere keren was het scenario volledig anders. Te beginnen met het tijdstip van de overval: de twee vorige keren wachtten de gangsters tot wanneer de winkel gesloten was. Vrijdag niet, met de dramatische gevolgen die men kent."

Bron: Getuigenis directeur Hourlon | Het Laatste Nieuws | Maandag 30 september 1985

Een gegeven waar tot op heden misschien te weinig aandacht aan is geschonken: de Delhaize van Eigenbrakel werd al tweemaal overvallen vóór de bewuste bloedige overval van 27 september 1985. Het zou interessant zijn om te weten wanneer deze twee andere overvallen precies gebeurd zijn, met hoeveel daders ze waren en wat de persoonsbeschrijving van deze daders toen was. Heeft er iemand meer informatie hierover?

134

Re: Eigenbrakel: 27 September

Inderdaad wel vreemd. Ook Dekaise en de Auberge de Beersel waren al eerder voor de bendefeiten het slachtoffer van een inbraak of een poging tot.

135

Re: Eigenbrakel: 27 September

Deze Delhaize is dus drie maal overvallen! Normaal gezien zou je na een overval beslissen om het filiaal te voorzien van camera bewaking of iets dergelijks. Zelfs na de tweede overval werd niet geïnvesteerd in CCTV. En vermoedelijk na de derde overval nog niet. Kun je raden welk effect het zou hebben op het onderzoek indien men kon beschikken over 'live' beelden van de daders in plaats van tekeningen op basis van getuigen. Dit is bijna "medeschuldig door nalatigheid"!

136

Re: Eigenbrakel: 27 September

Je praat over de eerste helft van de jaren 80 ... ik weet persoonlijk dat op bvb. een industriepark in het Aalsterse, in productiebedrijven waar altijd voor minstens enkele tientallen miljoenen (BEF) aan stock voorhanden was, er zo goed als geen CCTV-bewaking was. Wel stille alarmen waarvan het signaal via de producent rechtstreeks werd doorgegeven aan de Rijkswacht, hoewel die nog niet echt op punt stonden.

Ik zou wel graag eens beelden zien en de kostprijs weten van een dergelijk systeem uit bv. 1985.

137

Re: Eigenbrakel: 27 September

Django68 wrote:

Inderdaad wel vreemd. Ook Dekaise en de Auberge de Beersel waren al eerder voor de bendefeiten het slachtoffer van een inbraak of een poging tot.

Om nog maar te zwijgen van de verschillende "valse alarmen" er vanuit de Colruyt in Nijvel kwamen. Misschien waren ze minder vals als men dacht, maar was het een "test" om te zien op welke tijd de ordediensten aanwezig kunnen zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

138

Re: Eigenbrakel: 27 September

Zulke test zou dan toch wel riskant geweest zijn. Enerzijds is er een ploeg "MP" beschikbaar, anderzijds kan er geen ploeg onmiddellijk beschikbaar zijn uit de onmiddellijke omgeving door bv vaststellingen van een dvko.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merovinger wrote:

Een gegeven waar tot op heden misschien te weinig aandacht aan is geschonken: de Delhaize van Eigenbrakel werd al tweemaal overvallen vóór de bewuste bloedige overval van 27 september 1985. Het zou interessant zijn om te weten wanneer deze twee andere overvallen precies gebeurd zijn, met hoeveel daders ze waren en wat de persoonsbeschrijving van deze daders toen was. Heeft er iemand meer informatie hierover?

Ik heb er niet meer informatie over, maar ik houd het voor zeer waarschijnlijk dat de bende diverse andere feiten heeft gepleegd die niet op het officiële lijstje staan omdat er niet bij werd geschoten en ze dus niet ballistisch gelinkt werden. Er waren in die periode andere hold-ups, ook op warenhuizen, die nooit zijn opgelost.

Dat is ook een van de redenen waarom ik zulke populaire beweringen als "de buit stond niet in verhouding tot het geweld" met een snuif zout neem. Het gold misschien voor afzonderlijke hold-ups, maar de totale buit zou weleens veel groter kunnen zijn geweest als er nog andere feiten waren. En dat er andere feiten waren lijkt me aannemelijk omdat weinig misdadigers beginnen met zulke bloedbaden als die we aan de bende toeschrijven. Van zodra je het gegeven aanvaardt dat de totale buit van de bende groter was dan we nu veronderstellen, wordt ook de piste van niet-politieke, gewelddadige criminelen geloofwaardiger.

140

Re: Eigenbrakel: 27 September

Inderdaad zo is dat; ze hadden alleen de ballistiek en aan de hand daarvan heb ze een lijstje gemaakt en zo een bende gevormd en zo zichzelf de das omgedaan. Nu na meer dan 35 jaar is het spijtig genoeg niet meer mogelijk de spaghetti te ontwarren.