Re: Volkswagen Santana

zeno, die VW Santana uit Lembeek?

42

Re: Volkswagen Santana

Ja, van bij VW Brichau in Lembeek op 10/05/82.

Re: Volkswagen Santana

Het boek 'De Bende, een documentaire' begint met "1. De Zweedse Santana". Is er ergens een andere bron die bevestigt dat de Santana in Zweden zou gekocht/gestolen zijn?

44

Re: Volkswagen Santana

Die aanwijzing over de Zweedse Santana in dat boek vond ik ook vreemd. Het boek is geschreven in 1986-87, voor bepaalde andere feiten gelinkt geweest zijn.

Ik heb zelfs even gedacht dat er 2 Santana's betrokken waren, maar sommige forumleden verzekeren dat er slechts 1 Santana in het spel is. Een Santana gestolen in Lembeek is even op en af geweest naar Zweden voor een onderhoud? Lijkt mij vreemd. Of was dit een dwaalspoor?

Zie daarover ook deze post » Forum

45

Re: Volkswagen Santana

De Santana bevatte papieren en stickers bestemd voor de Zweedse markt. Verder is er denk ik geen link met Zweden. Het gebeurde destijds wel meer dat wagens voor andere landen in België terecht kwamen. Als de vraag groter wordt dan de ingeschatte verkoop werdt niet de productie aangepast maar gingen wagens bestemd voor andere landen naar het land waar meer vraag was. Zo waren er Franse wagens met Duitse of Italiaanse stickers enz.

Re: Volkswagen Santana

Bizar ook: het chassisnummer was weggeveild, maar de "onderhoudsticketten" lagen nog in de Santana?

47

Re: Volkswagen Santana

Het onderhoudsboekje en de handleiding zal in het Zweeds geweest zijn ipv Nederlands of Frans. Heb dat ook al meegemaakt dan moesten we bij de invoerder de juisttalige gaan afhalen.

48

Re: Volkswagen Santana

Dus een genre Cardoen-auto. Stock opkoop, nieuwe of recente occasie uit alle Europese landen.

Re: Volkswagen Santana

Het is pas nadat het boek verschenen is dat de speurders doorhadden dat die Santana in België gestolen was. Voordien waren ze in Zweden aan het zoeken. Die Zweedse papieren zijn niet zomaar een klein detail, ook in '83 steelt men een Zweedse wagen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Volkswagen Santana

In de garage Sint-Veroon in Lembeek (uitgebaat door de familie Frans Brichau-Gaby Faut en zes kinderen), lagen de contactsleutels van de nieuwe wagens (die in de showroom stonden) in het handschoenkastje. Altijd. Dat was een vast ingeburgerd scenario in deze garage. Iemand van de Bende van Nijvel moet van deze handelswijze toch geweten hebben?

In hun klantenbestand stond Jean Bultot. Dat heeft ooit iemand van de familie Brichau mij bevestigd. Hij had daar ooit een Audi Coupé gekocht. De Cel Waals Brabant heb ik jaren geleden hierover ingelicht.