Re: Jerrycan

Nog aanvullend op mijn vorige post; als de jerrycan nog in de Saab zat, is het mogelijk dat ze na de diefstal van de Saab nog een wagen gestolen hebben die dan misschien ook in Nijvel gebruikt is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jerrycan

Voor wat het waard is maar het onderstaande kan een verklaring zijn voor de aanwezigheid van een jerrycan uit 1977 in de Saab. Vienne werd opgepakt in 1978, dus moet Farcy het onderstaande ten laatste in 1978 verteld hebben aan Vienne. Werd er eigenlijk een analyse uitgevoerd op de binnenkant van de jerrycan? Zat er benzine in? Of iets anders?

Uit de brief van Jozef Vienne:

Farcy was heel rijk maar had niets op zijn naam staan. Zelfs de Candy's stond op de naam van zijn vrouwen van Marie-Hélène Denoyelle, een prostituee uit Tourcoing. Hij bezat bankrekeningen in Frankrijk en Luxemburg. Vaak heb ik kleine coupures van twintig en honderd frank bij de banken moeten wisselen voor biljetten van 5000 frank. Als ik een optelsom maak zeker voor drie miljoen frank. Farcy kende met niemand medelijden. Hij had absoluut geen last met zijn geweten. Iemand die zijn schulden niet kon betalen werd genadeloos afgemaakt. Ooit vertelde Bruno mij dat hij een drugslab wilde oprichten om brown sugar te maken. Hij zou er cocaïne aan toevoegen om het gewicht te verhogen. Het transport van de morfinebasis, verborgen in jerrycans, gebeurde langs de autoweg Brussel-Mons. Meer weet ik er niet van.

Re: Jerrycan

Kan idd gebruikt zijn voor transport smokkelwaar.

14

Re: Jerrycan

Cocaïne toevoegen aan heroïne om meer volume te krijgen? Vreemd, gezien coke duurder is dan heroïne. Waarschijnlijk cafeïne? Daarmee krijg je meer volume, en de heroïne is dan beter te roken op alu folie.

15

Re: Jerrycan

Ok, maar waarom zou men dat dan gaan meesleuren in de wagen naar een bendefeit? Het is niet zo dat ze zoveel plaats over hadden in hun wagen...

Non semper ea sunt quae videntur

16

Re: Jerrycan

Misschien diende de jerrycan om de wagen of een wagen in brand te steken als het fout liep? Of hadden ze plek waar er geen stroom was voor een stroomgroep? Maakt toch niet uit?

Re: Jerrycan

https://lh3.googleusercontent.com/VsnpD9jzhcazkpCwgZiLMal649wmmao_o3Airg-3hgXUHi8TIq0pT8BejhFDW-30MGKPfBWo9OBs7FBTByXqh3JnIS6uCrmbnajZYtmz-Xgga6sITXFuRG07fJ6zZIWJF5K15wIFQ_HPZzcreQMkwDSNbZmToPG1hwmcLjgfdcoAYHwFW-gbz1IIVH5vgBcix1MSDDNGsIM6R25dynASaRPvt1b3zHixbWGDi64sMbFyCgTTyzfEtkJ8b_pwZlG7LYRYaf0A29s6F6gSKwhWv99DkhEqqxE-hG0FC5WBSDr-_D-FpJv4fu5WX0IAZT-MG-1fWGtWruSAlbBbhyfbzBCgFjFnBW4TqV3_zNgMKlkF7g7z7DQBxluLI_4jz-YFkZUj39NkcQA88xSoaycvKiFAuayNzgjQho4gKcHxac7s-VSDsy2-Jt_cIUp8Ta4Rwd2yPgqdz9AwWEZj4UiUnRePzb_Z2YraqTrtUVwh9p3Ey5Bnd1UKyfdvW5B0mB-RVZtH7bOi28yiM1KsonNVucgZUQIrmUKDhIebP6bt18bMh2yOulraqvCxagBufabhRv263tT34GzgpvqXLZl16DEC_HqZijju1D2ZJ044r_s4Vgz-P-CGrU3HBOdqiQAPPChVqC8QqyyTqlOSo25SMhkBn3mRN0k=w736-h414-no

Re: Jerrycan

De saab hebben ze proberen in brand te schieten door op de benzinetank achteraan te schieten. (Wel nogal hoog las ik in het topic van de Saab) zou het kunnen dat ze naar de jerrycan schoten in plaats van naar de benzinetank?

19

Re: Jerrycan

Die jerrycan en zijn schenktuit waren in de Peugeot 504 gestolen. Mijheer Dewee herkende het een paar jaren later.

Re: Jerrycan

Alainke wrote:

De saab hebben ze proberen in brand te schieten door op de benzinetank achteraan te schieten. (Wel nogal hoog las ik in het topic van de Saab) zou het kunnen dat ze naar de jerrycan schoten in plaats van naar de benzinetank?

Dat de gangsters trachtten de benzinetank in brand te schieten is een algemeen verspreid idee dat versterkt werd omdat één iemand die in de buurt van de vindplaats van de Saab woonde verklaarde rond 7 uur een schot te hebben gehoord. 

Ten eerste vond de schietpartij aan de Diable Amoureux plaats om 01:40.  Dat zou dus willen zeggen dat de gangsters 5 uur later nog steeds bij een immobiele wagen en zéér hard opgespoorde wagen stonden, wapens bij hen, terwijl het buiten licht begon te worden.  En dan gaan ze nog eens schieten op een plek die boven de tank ligt, terwijl er in de koffer een halve jerrycan schoten die ze er hadden kunnen uithalen, uitgieten in de wagen met de raampjes omlaag, aansteker induwen en *woef* probleem weg.

Ten tweede blijkt uit het technisch onderzoek en de reconstructie van de feiten zonneklaar dat het schot afgevuurd werd met RG2.  Links van de impact met hagel zijn een paar uitgaande schoten te zien van vermoedelijk .45 ACP munitie.  Tenslotte beschrijft het rapport dat er ook nog een paar kleine bloedspatten op weergevonden werden.  Dezen zijn vermoedelijk afkomstig van wachtmeester Morue, die geraakt werd door 2 projectielen .45 (in zijn voet), 1 schot hagel terwijl hij op de grond lag waarvan één 'ballette' hem deels raakte aan de keel en tenslotte kreeg de man een genadeschot door het hoofd met RG2 vanop korte afstand.

Citaat uit het syntheseverslag van OR Wezel aan het parket van Nijvel mbt schot nummer 6:

(…) du coin arrière- droit de la camionnette vers le gendarme MORUE, but non-attèint et destination des projectiles dansl'laile arrière droite de la SAAB.
.