421

Re: Philippe De Staerke

Voor wat het waard is. In de bizarre getuigenis van Vemkeriky is sprake van een zekere Max Delie als lid van de Bende van Nijvel. Wel, een gekende alias van Philippe De Staerke = Jean Delay.

Uit Hilde Geens leer je ook nog het volgende: bij huiszoeking eind jaren 70 wordt bij de De Staerkes aangetroffen: blanco identiteitskaarten plus een machine om ze af te stempelen. Plus blanco cheques. (Dat Nitelet drie inbraken per dag deed om een stroom gestolen cheques te genereren, heb ik nooit echt geloofd, wat ik wel altijd heb geloofd: er is een verband tussen de grootschalige reconversie, in supermarkten, van valse cheques in champagne en dure wijnen en de Bende van Nijvel.)

Re: Philippe De Staerke

Ik vind het altijd zo vreemd/griezelig dat Philippe De Staerke nu op Facebook zit en men hem zonder enig probleem als vriend kan toevoegen via deze weg van social media. Ik vraag mij af of iemand dit al gevraagd/gedurfd heeft. Als dit dan het geval is vraag ik mij ook af of hij iets zou kunnen bij brengen aan dit forum. Vergeet niet dat hij ooit een aantal zaken toegegeven heeft en daar weer ingetrokken.

423

Re: Philippe De Staerke

Hij heeft ook een manuscript van 500 pagina's klaar liggen zegt hij. Waarvan een samenvatting op zijn kunstpagina's staat. Hij lijkt in ieder geval bereid om zijn boodschap publiek te maken. Maar Johnny uitnodigen om mijn vriend te worden op Facebook gaat mij nu toch net iets te ver.

424

Re: Philippe De Staerke

Ik vind het ook vreemd/griezelig om nav dit forum mensen te contacten via social media. Daar ga je naar mijn idee een grens mee over. In het geval iemand onschuldig is maak je een geweldige inbreuk op zijn privacy die op geen enkele manier te rechtvaardigen is. Daarnaast is het vrijwel uitgesloten dat ze op basis van dit dossier nog iemand veroordeeld krijgen. Elke advocaat zal aanvoeren dat hij een paar jaar nodig heeft om het dossier eigen te maken. Justitie heeft ten slotte al meer dan 30 jaar de tijd en kans gehad. Vervolgens is er dermate veel geknoeid en verloren gegaan dat van een eerlijke rechtsgang geen sprake meer kan zijn. Dertigers van toen zijn nu met pensioen, en bij de tijd dat zo'n proces doorlopen is zullen ze in het bejaardenhuis zitten en is de Staat een paar miljoen armer.

425

Re: Philippe De Staerke

Djoop wrote:

(...) In het geval iemand onschuldig is maak je een geweldige inbreuk op zijn privacy die op geen enkele manier te rechtvaardigen is.

Inderdaad. Hetzelfde is ook van toepassing met namen (en soms adressen) hier te plaatsen. Namen die reeds door meesten gekend zijn hoeven geen afkortingen ofzo (zoals M.B. als men Madani Bouhouche bedoelt of PDS als men Philippe De Staerke bedoelt), maar namen van personen die hoogst waarschijnlijk niets van verband met de Bende van Nijvel hebben, hier met naam en toedracht gaan zetten... iedereen google'd z'n naam wel eens, en komt deze niet graag hier tegen (in negatieve zin) denk ik. Sommige mensen menen het recht te hebben om anderen te veroordelen tot weet-ik-veel-wat als dit goed uitkomt in hun verhaal.

Non semper ea sunt quae videntur

426

Re: Philippe De Staerke

Komt via de sociale media idd soms griezelig dichtbij. Wie de stem van Philippe De Staerke wil horen, op YouTube bespreekt hij vrij uitgebreid zijn kunst. Die gek genoeg blijkt te bestaan uit gerecycleerde juwelen, sommige werken wegen meer dan 50 kg.

Op YouTube zegt hij o.a., als ik het juist versta en interpreteer, iemand die Franstalig is moet me maar corrigeren eventueel (op 1 minuut 30 van de video van 25'21):

'In een bepaalde periode van m'n leven was ik juwelier, elke keer wanneer ik goud kocht, haalde ik de juwelen eruit, waarbij de stenen soms braken, maar ik hield ze allemaal bij .'

Waarbij ik uiteraard meteen aan juwelier en heler Valcke moest denken, en in het verlengde aan de vermoorde juweliers in Anderlues.

427

Re: Philippe De Staerke

Ik heb een bron die meldt dat zeer binnenkort eindelijk een regeling zal goedgekeurd worden voor de slachtoffers van de bende van Nijvel + andere terreurdossiers en cold cases. Die bron meldt me ook dat dank zij de wet op de spijtoptantenregeling er wel eens een serieuze oplossing kan komen betreffende de misdaden van de bende, dat is ook de enigste manier om tot een oplossing te komen.

428

Re: Philippe De Staerke

Ik hoop dat het een betrouwbare bron is want dat is denk ik op dit moment de best mogelijke uitkomst.

429

Re: Philippe De Staerke

26 mei 2019 zijn 't verkiezingen. En wie wordt er kopman van CD&V (in de strijd om het premierschap)? Ofwel huidig minister van justitie Koen Geens, ofwel huidig voorzitter van CD&V Wouter Beke. Kris Peeters trekt de Europese lijst. De minister van justitie kan wel wat "goed nieuws" gebruiken dus. wink

Non semper ea sunt quae videntur

430

Re: Philippe De Staerke

Volgens Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen zou De Staerke terug in het vizier komen. Er zou een getuigenis uit 1989 uit het dossier gehouden zijn door een gewezen rijkswachter. Er zou herkenning geweest zijn aan zijn gitzwarte ogen. Mogelijk is er een verband met de zelfmoord van Romelart. Aldus het krantenartikel, de rest zit achter een betaalmuur.