431

26 mei 2019 zijn 't verkiezingen. En wie wordt er kopman van CD&V (in de strijd om het premierschap)? Ofwel huidig minister van justitie Koen Geens, ofwel huidig voorzitter van CD&V Wouter Beke. Kris Peeters trekt de Europese lijst. De minister van justitie kan wel wat "goed nieuws" gebruiken dus. wink

Non semper ea sunt quae videntur

432

Volgens Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen zou De Staerke terug in het vizier komen. Er zou een getuigenis uit 1989 uit het dossier gehouden zijn door een gewezen rijkswachter. Er zou herkenning geweest zijn aan zijn gitzwarte ogen. Mogelijk is er een verband met de zelfmoord van Romelart. Aldus het krantenartikel, de rest zit achter een betaalmuur.

Niets is wat het lijkt.

433

Quick en dirty paste van het volledige artikel wegens gebrek aan tijd

Was Philippe De Staerke dan toch lid van de Bende van Nijvel? En schuilt daarin ook het bewijs dat de gangsters door rijkswachters werden gerekruteerd? De Bendespeurders hopen dat nieuwe informatie over De Staerke en co. nog tot een doorbraak kan leiden. Zeker nu blijkt dat een opmerkelijke getuigenis over de aanslag op de Delhaize van Aalst jarenlang geheim werd gehouden. Een getuigenis die destijds werd opgetekend door de ex-rijkswachter die zich onlangs van het leven beroofde. De getuigenis waarvan sprake lekte pas onlangs uit, terwijl ze al in 1989 werd opgetekend, en wel door Roger Romelaert: de oud-speurder van de cel Delta die zich onlangs van het leven beroofde.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

434

Dat is totaal geen nieuwe informatie. Staat onder andere in het boek van Hilde Geens.

En de PV's hebben hier ergens op het forum gestaan (ofwel op het Franse forum). Zou het kunnen dat de kranten weer uit zijn op wat sensatie?

436

Of justitie lekt bewust om bepaalde individuen te verontrusten? Net zoals in het Ronquières-verhaal in de uitzending van Faroek, waar die magistraat bewust stond te liegen om reacties uit te lokken.

Niets is wat het lijkt.

Dat zou wel een "logische" verklaring kunnen zijn. Echter staat het voorlopig enkel in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad. Nog even afwachten tot de andere media-kanalen (VTM, VRT en HLN.be etc.) het overnemen. Ik ben heel benieuwd!

Het hele onderzoek is zo langzamerhand een kopieermachine geworden die zichzelf in werking houdt. Niet helemaal verwonderlijk want veel nieuwe feiten kan je na 33 jaar niet meer ontdekken. Journalisten zijn niet allemaal bekend met alle details en denken misschien dat ze een scoop hebben wanneer ze zo'n verhaal horen als van René D. Voor nieuwe speurders geldt ongeveer hetzelfde: die kunnen nog enthousiast worden van oude sporen. Het lachen vergaat ze meestal na enige tijd, helaas. Zonder nieuwe bewijzen kan je De Staerke anno 2019 net zo min aan al die andere sporen koppelen als in 1986.

439

Volledig mee eens Clever Trevor. Maar stel dat sommigen onder observatie staan dan is een misstap genoeg om heel wat te verklaren en dat kunnen soms minuscule kleine dingetjes zijn. Veel grote misdrijven zijn opgelost door een minuscuul klein foutje. Ik durf daar nog op te hopen al is de kans klein.

Niets is wat het lijkt.

440

Lack of a better name wrote:

En de PV's hebben hier ergens op het forum gestaan (ofwel op het Franse forum). Zou het kunnen dat de kranten weer uit zijn op wat sensatie?

Inderdaad. Dit gaat over het document met de verklaringen van Rene D. en Jozef D. alias "Jef de zigeuner". Op de PV zelf staat de naam van Romelart, dit stond van begin december 2018 online te lezen. Met de zelfmoord van Romelart is dat nog eens vermeld online ook, zoals vb een weekje geleden.

Wat is er allemaal van waar, in het artikel natuurlijk... Romelart zal overigens wel meer dan 1 pv'tje in zijn leven getikt hebben. smile Verder staan er 4 namen (2 GPP'ers en 2 Rijkswachters) op het document. Daarmee benadruk ik nog eens... 2 GPP'ers en 2 Rijkswachters.... Delta was een gemengd team met RW en GPP... een pv die opgesteld werd door enkel een of meerdere Rijkswachters van Team Delta, zal al wat makkelijker "verdwenen" kunnen raken dan een pv opgesteld door zowel GPP als Rijkswacht.

De vraag is dus: is dit iets dat door de huidige speurders bevestigd wordt aan de journalist, of heeft de journalist eventjes de forums gelezen en die pv zien staan met Romelart z'n naam op en er een verhaal rond gebreid?

Zoals altijd, staan er uiteraard (hoe kan het ook anders) wel weeral wat fouten in het artikel:

en getuigenis die destijds werd opgetekend door de ex-rijkswachter die zich onlangs van het leven beroofde.

Van de namen die op het document staan, staat geen enkele rijkswachter die "zich onlangs van het leven beroofde". Roger Romelart was een GPP'er (Gerechtelijke Politie bij de Parketten) nét zoals zijn collega en toenmalige overste Van Rie. Op het document staat duidelijk vermeld wie de aanwezigen waren waarbij vermeld staat wie voor de GPP werkte en wie voor de BOB (Rijkswacht) werkte.

Uit vrees voor zijn eigen leven liet René D. deze verklaringen pas vier jaar later door Roger Romelaert optekenen. Was het deze getuigenis die Romelaert dwars zat sinds de jongste ontwikkelingen in het Bendeonderzoek, sinds de geruchten over manipulatie en de aanhouding van twee van zijn ex-collega’s?

De getuigenis werd door Romelart en nog 3 andere Delta-collega's opgetekend. Door de vraagstelling: "was het deze getuigenis..." leid ik af dat het pure speculatie is?

Indien dit het geval zou zijn, dat het pure speculatie is... dan is het artikel niet meer waard als: Roger Romelart heeft zelfmoord gepleegd. Roger Romelart heeft verklaringen afgenomen tijdens zijn Delta-opdracht waarvan zeker 1 gekend is die hij met 3 andere collega's af nam en welke online staat.

Voor de rest staan er terug wat insinuaties in het artikel die slechts speculaties zijn.

Non semper ea sunt quae videntur