Re: Julien De Staerke

Met de aanhouding van de gewezen Halse BOB'er François Achten komt Julien in beeld. Jammer dat de speurders hem niet meer zullen kunnen ondervragen. Volgens mij nochtans cruciaal.

22

Re: Julien De Staerke

Dan is Julien al de tweede die samen met Bil, de chauffeur van VDB, een bar openhield? (Hilde Geens, zoals geciteerd ergens hierboven.) Hetzelfde wordt nl. verteld van de vermoorde gerant van Beersel. Met? Want geen idee waar die info vandaan komt.

23

Re: Julien De Staerke

» Forum

24

Re: Julien De Staerke

Het boek van Hilde Geens vermeldt als vriend van Julien een zekere Edmond 'Philemon' Henderickx. Familie van Patrick Henderickx? Geen idee, maar ik durf haast wedden van wel.

Re: Julien De Staerke

Ben wrote:

Uit Beetgenomen van Hilde Geens:

In de tweede helft van de jaren 70 hield Julien de Troika open in de buurt van de Naamse Poort, met Leon 'Sammy' Bil, broer van een voor heling veroordeelde chauffeur van de Brussel slager-politicus Paul Vanden Boeynants, Jean-Claude Bil.

Uit een toeristische brochure van Scandinavian Airlines uit 1977 over Brussel, Antwerpen en Luxemburg:

NIGHT CLUBS

"Chez Paul au Gaity", 18 Rue Fossé aux Loups. The floor show is lavish and the prices high, but it's worth seeing. "Le Shako", 25 Rue du Pépin, also has floor shows. "Cabaret Troika", 16 Rue du Pépin, Russian music. Discotheques: "Le Fashion", "New Gilly's", "The Key Club", "The Golden Gate" are all located in Galerie Louise plus "Le Crazy" on Rue Capitaine Crespel.

Bron » www.timetableimages.com (PDF)

Re: Julien De Staerke

Ben wrote:

Uit Beetgenomen van Hilde Geens:

Een onderzoek naar een wapentransactie waarbij de militaire attaché van Congo in België, kolonel Mbuwe Longelé, betrokken was en de namen van Julien, Jean Baugniet en Jean Bultot opdoken, belandde in Brussel in de doofpot toen Congo zijn kolonel terugriep. In Luxemburg en Duitsland werden de betrokkenen wel veroordeeld.

Heeft iemand hier meer informatie over, want dat zijn toch drie interessante figuren op een zakdoek. Gaat het hier over dezelfde zaak als in de onderstaande citaten, want enkele elementen komen overeen maar anderen niet? En nergens, behalve bij Geens, valt de naam van Julien De Staerke.

Tijdens het onderzoek naar de helers van de gestolen kasbons stootten de rechercheurs ook op een illegale wapentrafiek waarbij Bultot betrokken was. Uit een proces-verbaal van de Brusselse BOB blijkt dat de adjunct-gevangenisdirecteur, geholpen door een militaire attaché van de Zaïrese ambassade, pistolen leverde aan de Italiaanse fascistische partij MSI. Om onduidelijke redenen werd tegen deze trafiek geen vervolging ingesteld.

Bron: De bende & co | Hugo Gijsels

Huurlingen voor Zaïre

(…) De militaire attaché van de ambassade, kolonel Maduangele, zou eind vorig jaar een voormalig gevangenisdirecteur uit Brussel, genaamd Jean Bultot, en de Belgische huurlingenchef Paul-Louis Balbeur hebben bezocht. (...)

Ook de andere Zaïrese contactpersoon in Brussel, Jean Bultot, is geen onbekende in het internationale huurlingenmilieu. In 1984 werd hij door een Belgische rechtbank schuldig bevonden aan het doorgeven van wapens via de toenmalige Zaïrese militaire attaché aan de Italiaanse neofascisten van de MSI-partij. (...)

Bron: Die Tageszeitung | 9 maart 1992

[Jean-Pierre] Marino beschuldigt mij ervan te hebben deelgenomen aan een illegale handel van zo’n honderdtal 357 Magnum en [Jean] Baugnet (sic) (dezelfde die mij de vijf wapens heeft geleverd in november 1985, kort voor mijn tweede arrestatie) beschuldigt mij ervan 150 wapens te hebben verhandeld met de Zaïrese ambassade en MSI (rechtse, Italiaanse politieke partij die in het Europees parlement vertegenwoordigd is).

De leugen van Marino blijkt te groot voor Justitie, maar dat van Baugnet lijkt interessanter. Het proces-verbaal van Baugnet wordt in mijn dossier naar mevrouw Coppieters Wallant (sic) gestuurd. (…)

Wat Baugnet betreft, wanneer hij later ondervraagd wordt door de onderzoeksrechter van Nijvel zal hij grotendeels op zijn beschuldiging terugkomen en gaat het enkel nog om een pistool 7.65 mm… Die pv zal niet aan mijn dossier worden toegevoegd!

Bron: De memoires van Jean Bultot

Dus bij Geens en Gijsels is er sprake van geen vervolging en doofpot, maar in het Duitse artikel is er wel sprake van een veroordeling in België. Datzelfde artikel spreekt van een veroordeeling in 1984. Maar volgens Gijsels kwam de zaak pas aan het licht in maart-mei 1985, toen er een onderzoek naar de kasbons werd gevoerd. In zijn eigen memoires plaatst Bultot de ontdekking van de zaak dan weer in 1986 en is er bijgevolg ook geen sprake van het onderzoek naar de kasbons. Hij wuift de hele zaak weg als leugens van wapenhandelaars Marino en Baugniet die zelf betrapt waren op een misdaad en hoopten om zo strafvermindering te krijgen. Hij heeft het over Marino die in mei 1986 tegen de lamp loopt (en even later nog eens met Baugniet), nadat de cel-Delta in april 1986 een onderzoek naar de practical shootingclubs was begonnen.

27

Re: Julien De Staerke

Julien De Staerke tijdens het proces in 1987:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/julien10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube