41

Re: Roger Romelart

zenga wrote:

FreCR, kan je toelichten hoe je dat berekend hebt? Gewoon nieuwschierig

Uiteraard. Ik kon moeilijk inschatten wat veel of weinig is ivm aantal zelfmoorden in België, dus om daar een beter zicht op te krijgen heb ik cijfers zoals deze van Statbel geconsulteerd. Zo kreeg ik een beter zicht op wat een realistisch getal is en wat niet. Voor het begrip "de bende saga" heb ik het aantal namen van niet-slachtoffers op dit forum genomen die een topoc hebben, als maatstaf voor wat meesten wellicht als "bende saga" bedoelen.

Het enige gewicht ik als factor in rekening heb gebracht is dat de overgrote meerderheid van de namen, mannen zijn. Zelfmoordcijfers liggen een pak hoger bij mannen dan bij vrouwen blijkbaar.

Het is dus een persoonlijke interpretatie die zeker geen exacte wetenschap is als ik schrijf dat (bij het inachtneming van die cijfers/factoren) ik van mening ben dat er niet extreem & omvallend grote pieken zitten bik de personen rond de "bende saga". Ik begon mijn bericht met "is dat wel zeker?" omdat ik er niet zeker van ben, maar van het omgekeerde ook niet. Iedereen mag dit vrij interpreteren en wat voor de ene "opmerkelijk veel" is zal dit misschien niet voor de andere zijn. Gelukkig kunnen we daar nog eens over van gedachten uitwisselen. smile

Nu heb ik wel nog enkele opmerkingen:

Het valt me op dat er (en ik bedoel niemand specifiek) soms gegevens gebruikt worden zoals het voor sommigen best uitkomt op die moment. Als men het over zelfmoorden heeft, rekent men vb. de ene keer Latinus onder de zelfmoorden, en de andere keer onder de moorden (naar gelang het op die moment best uitkomt).

Ik merk ook op (weeral niet specifiek op iemand) dat als men cijfertjes uit statistieken naast zich neerlegt als referentiepunt wegens "geen juiste weergave", dat men dan ook moeilijker zich kan uitspreken of nu "veel" of "weinig" in de "Bende van Nijvel-saga".

Verder gebruik ik ook dit forum als richtgegeven voor wat meesten onder potentiële-Bende van Nijvel-betrokken figuren begrijpen. Ik gebruik bewust niet de benaming "het Bende van Nijvel-dossier" want zoals ik reeds in het verleden heb laten opmerken, weten amper/geen mensen wat er allemaal exact in "het dossier" staat. Zelfverklaarde "dossierkenners", ik frons er m'n wenkbrauwen wel eens als ik merk/zie/lees dat die de omvang van het dossier niet eens tot op een half miljoen A4 pagina's kunnen inschatten (wederom heb ik het niet specifiek over iets of iemand)... laat staan dat men het exact aantal namen zou kennen.

Casablanca wrote:

of verdachte figuren die de wijk hebben genomen (Lekeu-VS, Bultot-o.a. Zuid-Afrika, Beijer-o.a. Thailand en ook Bouhouche-Frankrijk).

Ook 50 jaar geleden en ook binnen x-jaar, zullen er uit bepaalde (dubieuze of gevaarlijke) milieus al sneller richting buitenland vertrekken. De Bende van Nijvel hoeft daar niet noodzakelijk iets mee te maken hebben.

kenza wrote:

Ik vind het heel raar dat hij zelfmoord heeft gepleegd

Kan vreemd zijn, maar kan misschien ook minder vreemd zijn... De reden is (voorlopig) voor ons puur speculeren, dus stel ik voor dat we dat niet doen.

kenza wrote:

dat hij de zaak alsnog wou oplossen

Wie niet (behalve wellicht de berokkenen).

Non semper ea sunt quae videntur

42

Re: Roger Romelart

Ik wil gewoon zeggen dat iemand die ineens terug gedreven was op de zaak op te lossen zelf uit het leven stapt. Iemand die vrijwillig uit het leven stapt, doet dat toch meestal omdat de persoon dan geen uitweg meer ziet. Voor alle duidelijkheid wachten we beter het onderzoek af en gaat mijn respect naar de familie in deze moeilijke tijd.

43

Re: Roger Romelart

"Hij sukkelde met zijn gezondheid".

Zoals ik reeds schreef is dit een reden die ik wel al vaker heb gehoord (het ouder worden, het aftakelen, sukkelen met de gezondheid, eventueel medisch minder goed nieuws krijgen, enz...).

Dat hij "terug gedreven was de zaak op te lossen", of dat hij hoopte dat het opgelost werd... ik denk dat Roger Romelart verstandig genoeg was om te beseffen dat hij dit niet in z'n eentje zou kunnen. Zeker nu niet meer. De man was reeds lange tijd gepensioneerd. D.w.z. dat hij (zo zou het toch moeten) over geen enkel dossierstuk zou bezitten, geen enkele inzage meer hebben, enz... niet meer dan een "normaal iemand".

Non semper ea sunt quae videntur

44

Re: Roger Romelart

(...) Intussen heeft het onderzoeksteam een autopsie laten uitvoeren op het lichaam van een andere ex-Bendespeurder, Roger Romelart (78). Diens kinderen denken dat de man zondag uit het leven is gestapt omdat de nieuwe wending in het Bende-onderzoek hem bijzonder onrustig maakte. Onderzoeksrechter Martine Michel wou zekerheid dat de man niet door derden werd omgebracht. De eerste resultaten van de autopsie bevestigen de hypothese van zelfdoding.

Bron: De Standaard | 16 Februari 2019

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Roger Romelart

(...) Is Romelart zaken op het spoor gekomen die hem bleven dwarszitten? Een vijftal jaar geleden verklaarde de oud-speurder aan zijn jongere collega’s alleszins dat het hem was opgevallen hoe droog sommige cheques waren die in 1986 werden opgevist uit het kanaal. Terwijl die er al een jaar, sinds de overval op de Delhaize in Aalst, zouden hebben gelegen. “Hij was de enige die dat ooit geopperd heeft”, klinkt het in het huidige speurdersteam in Charleroi. De opmerking van Romelart strookt met de hypothese van de huidige speurders dat het bewijsmateriaal pas kort voor de “wonderbaarlijke visvangst” in het kanaal werd gedumpt. Maar volgens oud-collega’s van Romelart bestond er een perfecte verklaring. De “droge cheques” bevonden zich in het midden van de bundels cheques.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Misschien had hij angst van zijn ex-collega's of had hij nog iets anders ontdekt?

Re: Roger Romelart

Hij heeft zelfmoord gepleegd door zijn polsen over te snijden. Dit is ook buiten gebeurd (niet in zijn huis zelf, maar in de tuin/oprit), het is de buur die het lichaam zag liggen. Blijkbaar ook iemand die hem de dag ervoor gesproken had dat hij "zou bloeden als een varken".

47

Re: Roger Romelart

Waarom zou je dat nu buiten doen? Of heeft hij zich bedacht en zocht hij nog hulp?

48

Re: Roger Romelart

Beste Anonymous, bedankt om je te registreren op het forum en deze info te delen. Kan je ons een indicatie geven wat de bron was van deze informatie? Een krantenartikel? Of een niet-publiek document? Directe info door de familie?

Re: Roger Romelart

Sorry maar ik begrijp je laatste zin niet. Heeft de buur die hem gevonden had hem de dag ervoor gesproken en bloedde de ex-speurder als een varken (bij het vinden)? Vind het ook een beetje raar dat je buiten je polsen gaat oversnijden. Indien ik echt zelfmoord wou plegen, zou ik er toch voor zorgen dat dit uit het zicht gebeurde zodat ze mij onmogelijk kunnen redden.

Ten gevolge van dit triestige feit zou ik toch eens een aantal bompa gangsters gaan verhoren. (Op dezelfde manier als de 2 speurders van toen t.t.z. met beroving van vrijheid.)

Gelukkig heeft "onzen Bert" de fijngevoeligheid de mensen welkom te heten alvorens er figuurlijk op te springen. Bedankt Bert, sorry, ik had het niet eens door. Welkom en dank u!

50

Re: Roger Romelart

Als je iemand ongezien wil vermoorden, snijd je niet en pleine public zijn polsen door. Dat lijkt me duidelijk. Uit angst voor eigen leven zelfmoord plegen komt ook niet veel voor, tenzij men het doet om familieleden te beschermen. Dat laatste zou dan ook verklaren waarom er geen afscheidsbrief is waarin verwezen wordt naar de bedreiger(s).

Als je niet uitgaat van 'reguliere'motieven van een man op die leeftijd (achteruitgang, medische klachten, verlies van dierbaren etc) is de meest voor de hand liggende reden een diepgeworteld schuldgevoel. Dat kom je overigens zelden tegen bij criminelen die levensdelicten plegen.