121

Re: Apostolos Papadopoulos

Ja, opmerkelijk. Er is een ballistische link tussen de overval in Wilsele in maart '85 en die in Verviers, namelijk een gestolen wapen van de rijkswachters in Wilsele zou in Verviers gebruikt zijn. In de bende rond Haemers was er ook Cioline en Smars plus Darville, Axel Zeyen, Lammers is ook niet veraf. Dus volgens Sack is Apostolos Papadopoulos aangehouden in de dagen na Veriers als verdachte in deze overvallen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

122

Re: Apostolos Papadopoulos

Apostolos zou in zijn kindertijd een ongeluk gehad aan zijn linker of rechter grote teen waardoor hij mankt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

123

Re: Apostolos Papadopoulos

Ik vraag mij af hoe lang deze man ondervraagd werd en door wie. Indien ik het goed begrepen heb is men er zelfs niet in geslaagd hem te doen bekennen dat hij De Staerke kende. Dit terwijl diezelfde ondervragers in het bezit waren van een filmrolletje waar de beide heren op stonden en waar Apostolos zijn arm om de schouder van De Staerke had (rolletje gevonden in één van de overvalwagens BMW). Misschien had Delta zeer goede speurders maar minder goede ondervragers (Acke beschreef Stereo als een zeer harde).

Dat er toen en nu geprobeerd werd om alle schuld in de schoenen van De Staerke te schuiven is geen nieuws. Gezien de opdrachtgevers wisten dat de vriendin van De Staerke als animeermeisje werkte in Scherpenheuvel zou het dan niet kunnen dat het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" in de richting van De Staerke moest wijzen. (Dat men dus absoluut een spoor naar De Staerke wou leiden.)

Nog een derde detail dat ik zeer vreemd vond. Tijdens de Tweede Bendecommissie zei iemand van Delta dat er na de arrestatie van Philippe De Staerke onmiddellijk een telefoon gekomen was vanuit Brussel met de vraag van Reyniers of hij bij alle verhoren van Philippe De Staerke aanwezig mocht zijn. (Gezien zijn veroordeling toch bizar, neen?)

Ik ben door een pc probleem al mijn gegevens voorlopig kwijt maar ik denk dat al deze details uit het boek van Hilde Geens kwamen (die ik absoluut bewonder trouwens). Er zijn een aantal zeer moedige vrouwen in het Bende-verhaal. Zij durfden wat de meeste gangsters niet durfden. De naam van Philippe De Staerke vernoemen. Bij de moedige vrouwen zou ik dat andere "animeermeisje" (de luxe) DT zeker niet plaatsen.

124

Re: Apostolos Papadopoulos

the end wrote:
Merovinger wrote:

Naar aanleiding van onder meer bovenstaand artikel, stuurde Apostolos Papadopoulos, in november 1986, een brief naar de redactie van La Dernière Heure. Daarin schreef Apostolos Papadopoulos onder meer het volgende:

"Parmi les personnes arrêtées à Termonde, il y en a deux autres qui font plus d'1m90. Je n’étais pas en Belgique à l’époque des tueries d’Overijse et de Braine-l’Alleud.

Er zouden er dus 3 moeten zijn de 1m90 groot zijn in de bende De Staerke, van Apostolos wordt altijd geschreven dat hij blond haar had, zijn al die bronnen dan al jaren zo mis? Tevens over foto's (die er niet zouden zijn) van de verdachten van de bende De Staerke in een inventarislijst van Delta zijn er sporen te vinden van foto's en bloed en haar analyses.

Er zijn nu al 2 foto's van personen van 1m90 uit de bende rond De Staerke van één ontbreekt nog een foto. De 3 grote zouden dus Apostolos 26j en Robert Eckhardt 26j en de derde dan Sotirios 31j?. Alle omschrijvingen die ik gelezen heb over Apostolos zijn 1m90 groot mankt en 'blond' haar.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Apostolos Papadopoulos

Is die derde dan Van Esbroeck niet? Is toch ook niet van de kleinste?

https://i.imgur.com/MT85V7o.jpg

126

Re: Apostolos Papadopoulos

the end wrote:

Volgens Sack op de vergadering van 28 april 1997 voor de BC is Apostolos Papadopoulos op 6 november 19 85 aangehouden door onderzoeksrechter Decoux, en dit op verdenking voor een overval die de bende Haemers gepleegd heeft, namelijke deze van Verviers.

Heeft u misschien een link naar deze bron (notulen vergadering Bendecommisie)? Dank u!

Ik probeer het toch nog even (anders). Volgens wijlen André Rogge (in zijn boek ‘Het Riool van België (1996), pagina’s 96 en 97’) zou hij na de overval in Aalst zijn ingelicht over het bestaan van een Griek, die de ‘Reus’ zou zijn, terwijl politie-inspecteur Daniel Cirlande hem enkele dagen later wist te melden dat het zou gaan over de voortvluchtige Papadopoulos.

Staat het onomstotelijk vast dat het (wel degelijk) Apostolos (‘Stereo’) Papadopoulos was, die zich op 9 november 1985 in verzekerde bewaring bevond en zo ja, is er een link naar een officieel document die dat (zoveel mogelijk) kan bevestigen? Ik vraag dat, omdat ik de lezing van Rogge zowel specifiek als gedetailleerd vind, mede indachtig het gegeven dat voormelde informatie is vermeld in een boek van 24 jaar oud.

127

Re: Apostolos Papadopoulos

Darty wrote:

Staat het onomstotelijk vast dat het (wel degelijk) Apostolos (‘Stereo’) Papadopoulos was, die zich op 9 november 1985 in verzekerde bewaring bevond en zo ja, is er een link naar een officieel document die dat (zoveel mogelijk) kan bevestigen?

Ja, Sack verklaart dit op de vergadering van 28 april 1997 voor de Tweede Bendecommissie. Die pdf (meerdere) zijn hier te raadplegen » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

128

Re: Apostolos Papadopoulos

Dank u. Heb nu een half uur gezocht op zowel Papadopoulos als Sack, maar vond niets - geen verklaring van Sack over waar Apostolos Papadopoulos zich bevond - in de documenten waarnaar u verwees. Onder welke link van die waarnaar u mij verwees, is die verklaring te vinden?

Re: Apostolos Papadopoulos

Zat één van de broers ttv de overvallen niet vast voor moord op prostituee in Rijsel? Waarheid? Zitten daarvan meer details in dossier?
Voor wie werkte ze, toch niet entourage Farcy? Of zou dat te veel toeval zijn? Waar zat hij vast, in Rijsel zelf?

130

Re: Apostolos Papadopoulos

Ik zou heel graag willen weten of Apostolos Papadopoulos inderdaad achter slot en grendel zat ten tijde van de raid in Aalst.

The end verwees mij naar een aantal links (vindplaats » Forum) die leiden naar de verslagen van de Tweede Bendecommissie, maar daarin heb ik géén tijdens de op 28-04-1997 gehouden vergadering van die commissie, door politiebeambte Sack afgelegde verklaring dat aangaande gevonden. Het zou fijn zijn als daarover een justitieel proces-verbaal zou bestaan en te voorschijn zou komen.

Punt is en blijft dat André Rogge hierover in zijn boek een concrete verklaring heeft afgelegd, die haaks staat op de kennelijke lezing van Sack ten overstaan van Bendecommissie II.