1

Topic: Franchi SPAS-12

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de Bende van Nijvel-feiten, men spreekt steeds over Riotguns. Overval in Aalst is meerendeel hier mee uitgevoerd. In de dossiers is er weinig of niks hierover bekend. Toen men mij de wapens liet zien als getuige heb ik ten treure uitgelegd dat ze geen kolf hadden, ik sprak blijkbaar Chinees. Nu weet ik dat meestal de feiten die ze niet wilden herkennen of horen de belangrijkste zijn. Ik herkende en beschreef de Faul tot in detail voor hij gekend was bij de Bende-feiten. Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Re: Franchi SPAS-12

Zoals Bonkoffsky aan zijn broer heeft verteld: ze zullen nooit de 'belangrijke' wapens vinden. Alles wat gevonden en gezien is rond Ronquières, Virginal en het bos van Houssière lijkt me in scene gezet. Heb je al contact opgenomen met de persoon op deze link » tueriesdubrabant.1fr1.net

Er is al zoveel 'valse info' op de publieke opinie losgelaten dat je haast moet denken dat het opzettelijke desinformatie is. Waarom wil de media niet stoppen met dat Reus, Oude en Killer verhaal. Nu ook weer met die verwarring rond Papadopoulos ... Ook in de media werd de foto van Eckhardt ipv Papadopoulos in de kranten geplaatst. Is er dan geen kritische journalist meer die een dubbelcheck uitvoert.

3

Re: Franchi SPAS-12

HIPA wrote:

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de bende feiten , men spreekt steeds over Riotguns .

In twee artikels van Le Soir van 13 en 14 november 1985 wordt gezegd dat de politie zo goed als zeker is dat de daders in Aalst een Riot Gun Franchi SPAS-12 gebruikt hebben. Volgens het artikel van 13 november zouden de speurders nl. onmiddellijk na de overval van Aalst getuigen op de parking geconfronteerd hebben met een foto van een SPAS-12.

Meer info vind je hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Franchi SPAS-12

In Aalst is geen SPAS gebruikt:

(...) Bovendien waren het er vier: een revolver, een machinegeweer en twee totaal verschillende riot guns. Dat betekent dat de daders meer dan waarschijnlijk met z’n vieren waren, en niet met drie zoals de getuigen dachten. Tenslotte heeft de expertise vastgesteld dat er geen sprake was van de moordende SPAS-12 noch van de Heckler-und-Koch, waarover zoveel te doen is geweest. Dat waren bakerpraatjes.

Lees hier het hele artikel » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Franchi SPAS-12

Dus ik geef je een verklaring van wat ik gezien heb! Jij antwoordt Ben; geen SPAS gebruikt te Aalst. Ik ben precies terug tegen de vorige speurders bezig. Ik ben geen leugenaar of fantast é vriend. Boeken toe we stoppen er hier mee, heeft geen zin op deze manier.

Re: Franchi SPAS-12

Merovinger wrote:

Verslag deskundige Bende van Nijvel eindelijk af – Wapen Aalst zelfde als in Overijse/Eigenbrakel – Een revolver, een machinegeweer en twee riot guns

Bovendien waren het er vier: een revolver, een machinegeweer en twee totaal verschillende riot guns. Dat betekent dat de daders meer dan waarschijnlijk met z’n vieren waren, en niet met drie zoals de getuigen dachten. Tenslotte heeft de expertise vastgesteld dat er geen sprake was van de moordende SPAS-12 noch van de Heckler-und-Koch, waarover zoveel te doen is geweest. Dat waren bakerpraatjes.

De expertise heeft lang geduurd maar zij was dan ook zeer nauwgezet en zij laat geen twijfel toe. Alle voorhanden zijnde elementen (patronen, projectielen, inslagen, getuigenissen) werden vergeleken.

Bron: Het Laatste Nieuws | 14 april 1986

Het verslag van 1 april 1986 is zeker "niet" nauwkeurig en kan zeker niet als een waarheid beschouwd worden. Over de gebruikte riot guns staat er in het verslag van Wiesbaden van 13 september 1990 het volgende:

Bij geweermunitie is de fabriekatiebepaling of modelbepaling van het afvuurwapen onzeker, aangezien zelden systeemspecifieke kenmerken herkend kunnen worden. In dit geval duiden de patroonhuizen echter op aanwijzingen dat waarschijnlijk twee Amerikaanse repeteergeweren 'Winchester' als misdaadwapens werden gebruikt.

De vergelijkende onderzoek van de munitiedelen 1 tot 5 met de kaliberovereenstemmende patroonhuizen en projectielen van de Centrale Verzameling van Misdaadmunitie van de Bondsrepubliek Duitsland hebben geen spooridentiteit opgeleverd

Met andere woorden; ze weten niet goed welke de riotguns zijn. Erbij vraag ik me af hoe nauwkeurig het onderzoek kan met herladen munitie?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

7

Re: Franchi SPAS-12

Zou het kunnen dat er in Aalst een wapen is gebruikt waar de slagpin is afgeslepen en een gaatje is geboord en de slagpin is vervangen door een vijsje, bv. een puntvormig vijsje uit een carburator? Ook dat de kolf hou je dat noemt is afgeslepen en de loop van dat wapen gedeeltelijk is open geboord, bv. als je zelf uw munitie maakt er hagel aan toevoegt dat eerst openvliegt?

8

Re: Franchi SPAS-12

HIPA wrote:

Dus ik geef je een verklaring van wat ik gezien heb! Jij antwoordt Ben; geen SPAS gebruikt te Aalst. Ik ben precies terug tegen de vorige speurders bezig. Ik ben geen leugenaar of fantast é vriend. Boeken toe we stoppen er hier mee, heeft geen zin op deze manier.

Nergens heb ik geschreven dat je een leugenaar of een fantast bent. Ik wijs enkel op de beschikbare info die ik heb en in je eerste post schrijf je zelf:

Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen.

  • De (beperkte) info die ik heb, wijst erop dat er geen SPAS werd gebruikt

  • De meeste info wijst erop dat de daders Winchester-riot guns gebruikten. (Over de Winchesters, zie bv. deze posts van dolorean » Forum)

  • In Ronquières werden terugstootopvanger voor Winchesters gevonden.

  • Er bestaan verschillende types van riot guns die standaard geleverd worden zonder kolf. Bv. de Remington 870 Tac-14 12. (Let op: ik weet niet of dit type al bestond in de jaren '80.)

Al deze info wijst er volgens mij toch op dat er geen SPAS werd gebruikt. De kans lijkt me groter dat ze Winchesters hebben gebruikt en die aangepast hebben waardoor ze mogelijks op een SPAS leken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Franchi SPAS-12

Ik kan Ben volgen. Hij verwijst naar de beschikbare documentatie en die zegt duidelijk geen SPAS-12. Dat HIPA daar een andere mening over heeft, is best mogelijk maar zijn 9-jarige leeftijd op het moment van de feiten spreekt in zijn nadeel. Op die leeftijd ken je hooguit het verschil tussen een revolver en en geweer.

Re: Franchi SPAS-12

Beste HIPA, er is ballistisch, afgaand op de foto's, geen enkele indicatie dat er een semi-automatische riotgun type SPAS is gebruikt te Aalst. Geen. Ik zeg niet dat het niet kan, er is alleen geen enkele indicatie voor en die zou er zijn. Ik wil je (HIPA) altijd graag uitleggen waarom niet. Ik zou uitgaan van klassieke repeteer-actie riotguns (met afgezaagde kolf).

PS: secundaire open vraag: is er één getuige die gezien heeft dat één van de daders ooit zijn riotgun schouderde (ongeacht type of merk) om beter te kunnen mikken? In plaats van te vuren vanuit de losse heup? Ook niet bij het vuren op de politie-combi?