51

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Ben wrote:

Hieronder zie je een foto van de plaats van de overval. Je ziet dat de snelweg richting Brussel-Koekelberg is afgesloten (je ziet op de foto duidelijk het politielint). Aan de andere kant zie je koplampen van auto's die richting Gent-Oostende rijden. Dit lijkt er op te wijzen dat het geldtransport richting Brussel reed.

Ik moet mijzelf corrigeren. Het geldtransport reed richting Oostende. Zo staat het ook in de akte van inbeschuldigingstelling van het proces Haemers. Op de luchtfoto hieronder staat een gele ster, dit toont de juiste locatie van de overval. De rode stippellijnen tonen hoe de snelweg afgezet was. Er reed dus verkeer van Brussel naar Oostende over de uiterst-rechtse strook. Daarom de lichten van auto's die je toch ziet rijden.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/grb-ne10.jpg

Hieronder nog een quote van Wilfried Martens over de overval in Groot-Bijgaarden:

Begin 1989 haalde de bende van Haemers opnieuw alle voorpagina's van de kranten. Op 14 januari werd de polticus Paul VandenBoeynants ontvoerd, en een maand later vrijgelaten na betaling van een losgeld van 63 miljoen frank. In de tussentijd zagen Haemers en zijn kornuiten nog kans om een overval te plegen op een geldwagen op een snelweg in de buurt van Brussel. Ook daarbij viel een dode. Oud-premier Wilfried Martens, die toevallig de plek des onheils passeerde, was er vanuit zijn kogelvrije Mercedes getuige van hoe de geldauto werd opgeblazen. “We hebben ons onmiddellijk via de pechstrook uit de voeten gemaakt. In een glimp zag ik nog de verschrikkelijke ravage.”

Bron: NRC | 14 mei 1993

(Bedankt aan degene die me al deze info hebben doorgestuurd.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Een reportage van VTM-nieuws over deze overval » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Ben wrote:
the end wrote:

De wagen van Martens en het waardetransport waren beiden op weg naar de kust.

Ben je daar zeker van? Hieronder zie je een foto van de plaats van de overval. Je ziet dat de snelweg richting Brussel-Koekelberg is afgesloten (je ziet op de foto duidelijk het politielint). Aan de andere kant zie je koplampen van auto's die richting Gent-Oostende rijden.

Ja ik ben daar zeker van, zie:

the end wrote:

Over het verschil tussen zomaar iets posten en het te weten. Lees goed! De wagen van Martens en het waardetransport waren beiden op weg naar de kust. Martens was op weg naar Gent waar hij woonde. In de wagen van Martens zaten 2 agenten van de staatsveiligheid. Tijdens de rit naar Gent na de aanslag is er via het communicatiesysteem van de staatsveiligheid met de wagen gecommuniceerd waar men het had over een "aanslag" op een waardetransport. Van de buit in de waardetransport bleef minder dan 8% over na de te zware bom. De bom heeft de buit vernietigd!

Ervoor had Martens ook naar de oproep van de zoon van VDB op televisie gekeken.

De lichten van wagens die je ziet op de foto in de verte is niet van rijdende wagens maar van stilstaande.

Ik wil er voor de volledigheid op wijzen (voor degenen die het willen relativeren) dat de dode geen ongeval was en ook niet omdat de bom te zwaar was; Zelfs met een veel lichtere bom ging de persoon in de laadruimte gestorven zijn. Het is in mijn ogen een moord met voorbedachte rade. De bom is binnenin de laadruimte ontploft, het was een zeer laffe daad. De bende rond Haemers plande hun overvallen weken op voorhand de transporten werden weken voordien gevolgd door verschillende wagens die mannen wisten heel goed hoe het er aan toeging bij de Garde Maritiem. Ergens moeten ze weken voordien voor die dag 31 januari '89 een doordacht plan gehad hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

54

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

The End, jouw stelling kan zeker een groot deel van waarheid bevatten. In het boek van Tyack wil zij naar mijn mening net iets te hard het gewicht naar de bom laten overhellen. Zéker omdat ik haar niet vertrouw ben ik geneigd te geloven dat het zo moest lopen.

Hoe denk jij over het kruisen van Martens zijn wagen?

55

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Het volgen van het waardetransport weken op voorhand kan ik nog aannemen, alhoewel?

Maar in geval van een dubbel-aanslag (GMIC en Martens) kan ik U niet volgen. Trouwens , dan zou het dienstvoertuig van de Premier ook wekenlang gevolgd moeten worden. Wat volgens mij onmogelijk is wegens a) het hectische uurrooster van de Premier , en b) de professionele en alerte bewaking in en rond het dienstvoertuig.

De twee doelwitten samenbrengen op hetzelfde ogenblik met het inzicht een dubbelslag uit te voeren is onmogelijk!

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

De wagen van Martens en het waardetransport reden dezelfde richting.

Tyack liegt aan de lopende band. Een bom met een draad vanop 100 meter tot ontploffing brengen in het waardetransport. Een bom die zogezegd veel te zwaar was, daarom dat de persoon die iets van de kracht van de bom wist zich op 100 meter plaatste. En dat de bom zo goed als de volledige buit vernielde. In de weken na de ontvoering en die aanslag op het waardetransport met Martens in de buurt heeft Haemers het tegen zijn vader over "des foux dangereux", Haemers had geen idee met wat en wie hij te maken had van langdurig druggebruik wordt men zo dom als een ezel, hij zegt ik werk voor een organisatie alles wordt geregeld. Het zijn juist de elementen die de organisatie regelt die een bepalende rol spelen in de rare gebeurtenissen in die weken.

Er is los van wat hier al op het forum verschenen is van die "des foux dangereux" in de lente van 88 of iets eerder een andere merkwaardige gebeurtenis ivm personen in de omgeving van de Garde Maritiem.

LEO wrote:

Het volgen van het waardetransport weken op voorhand kan ik nog aannemen, alhoewel?

Maar in geval van een dubbel-aanslag (GMIC en Martens) kan ik U niet volgen. Trouwens , dan zou het dienstvoertuig van de Premier ook wekenlang gevolgd moeten worden. Wat volgens mij onmogelijk is wegens a) het hectische uurrooster van de Premier , en b) de professionele en alerte bewaking in en rond het dienstvoertuig.

De twee doelwitten samenbrengen op hetzelfde ogenblik met het inzicht een dubbelslag uit te voeren is onmogelijk!

Leo het is niet onmogelijk het niveau waarop die "des foux dangereux" opereren is niet degene van de drugsverslaafde overvallers. De agenda van een eerste minister en of de media is makkelijker te bepalen dan je denkt. De politiek en de media reageren heel sterk op emotionele gebeurtenissen, de agenda van Martens was deels bepaald door de emotionele toespraak van de zoon van VDB een paar uur eerder, het land was in de ban van de ontvoering van VDB. Een ex eerste minister die toen al meer dan 2 weken ontvoerd was, is nog steeds een uniek gegeven in de geschiedenis van Belgie. De ontvoering van VDB was een heel belangrijk thema voor Martens ook op persoonlijk gebied. De omgeving van de ontvoerders hebben die dag de agenda van Martens bepaald, hij moest op de hoogte blijven van de gebeurtenissen. Er zit daar een grote voorspelbaarheid in.

Over die "des foux dangereux" die ontvoering is iets meer dan 3 jaar na Aalst en de moord op Mendez, in de maanden voordien zijn er merkwaardige gebeurtenissen, iets die er op het eerste zicht blijkt los van te staan maar het niet is, zijn de wapens die Bouhouche terug krijgt van Depretere en zijn vrijlating. Een doordenkertje is de FAL die gebruikt is bij die overval.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

57

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end, ik ga me onthouden in deze polemiek! De argumenten die ik aanhaalde zijn al wat ik er van weet en uit eigen ondervinding! Tenslotte heb ik 8 jaar waardetransport 'gereden' en kan het nog neerschrijven! Up to you. smile

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Het is maar dat er midden en eind jaren 80 echte "des foux dangereux" rondliepen in Belgie. Ook over de uitvoering in Aalst wordt veel gerelativeerd. De uitvoering of planning voor Aalst heeft veel langer geduurd en was veel doordachter dan men op het eerste gezicht denkt. Het was moord met voorbedachte rade. Die aanslag op het geldtransport is dit ook, een veel lichtere bom had Croes ook gedood. Het is de "methode" die ze gebruikt hebben die Croes dode en de buit vernietigd heeft. Dat de bom zo zwaar was en dat die vanop 100 meter tot ontploffing gebracht werd is een teken dat de persoon die de bom maakte rekening hield met de kracht van de bom.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

59

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end wrote:

De lichten van wagens die je ziet op de foto in de verte is niet van rijdende wagens maar van stilstaande.

Hier zie je die koplampen bewegen » YouTube

Ik sta voor veel theorieën open maar ik kan absoluut niet geloven dat Martens het doel was van deze overval. Dit was niets anders dan toeval. Als de wagen van Martens het doel zou zijn, dan kan je dat bijna onmogelijk timen met dat geldtransport. Als dat niet exact getimed zou zijn en Martens of het geldtransport een paar minuutjes niet-volgens-schema reed (trouwens, een geldtransport heeft een uitgestippeld schema, de minister niet) is het al gans om zeep. Er zijn gewoonweg te veel variabelen. Moesten er toch concrete elementen zijn die de overval in Groot-Bijgaarden kunnen klasseren als een bewuste aanslag op Wilfried Martens dan pas ik gerust mijn mening aan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

LEO wrote:

the end, ik ga me onthouden in deze polemiek! De argumenten die ik aanhaalde zijn al wat ik er van weet en uit eigen ondervinding! Tenslotte heb ik 8 jaar waardetransport 'gereden' en kan het nog neerschrijven! Up to you. smile

Wel Leo alle respect, ook voor het feit dat je op het forum actief bent. Waar het om gaat en ik schrijf uit eigen ondervinding zijn die "des foux dangereux" die er waren midden jaren tachtig in Belgie. De merkwaardigheden die ik eerder schreef ivm het transport is iets die maanden terug gaat. Het is niet toevallig dat het te maken heeft met "des foux dangereux" het zullen dan ook de deze zijn waar Haemers het over heeft want zo vele liepen er niet rond. Het is niet toevallig dat het te maken heeft met namen ivm de bom.

Het gaat mij niet om is het een aanslag op Martens of niet in de hoofden van Haemers en co, maar wie zijn de "des foux dangereux" waar Haemers het over heeft. dit zijn ook dezelfde waar Mendez het over heeft, en wat is hun rol in alles in de weken van de ontvoering en die overval/aanslag en zijn het dan ook dezelfde van de feiten in 85 van de bende.

Het is geen toeval dat geheimen die Latinus en Mendez hebben, waar Bouhouche het over heeft als motief ivm de moord op Mendez en waar VDB en Boas mee in opspraak kunnen komen ook gekend zijn in de omgeving van dit transport. dit is ook de redenen dat die "des foux dangereux" al maanden voordien in die buurt op te merken waren.

Ben wrote:

Hier zie je die koplampen bewegen » YouTube

Ik sta voor veel theorieën open maar ik kan absoluut niet geloven dat Martens het doel was van deze overval. Dit was niets anders dan toeval. Als de wagen van Martens het doel zou zijn, dan kan je dat bijna onmogelijk timen met dat geldtransport. Als dat niet exact getimed zou zijn en Martens of het geldtransport een paar minuutjes niet-volgens-schema reed (trouwens, een geldtransport heeft een uitgestippeld schema, de minister niet) is het al gans om zeep. Er zijn gewoonweg te veel variabelen. Moesten er toch concrete elementen zijn die de overval in Groot-Bijgaarden kunnen klasseren als een bewuste aanslag op Wilfried Martens dan pas ik gerust mijn mening aan.

Ja in het filmpje zie ik ook links lampen bewegen, centraal zijn er verschillende lichtpunten die niet bewegen.

Ik zeg niet dat Martens rechtstreeks het doel was, ik vraag me gewoon kritisch af hoe de vork echt aan de steel zit, Er zijn vele variabelen die moeten kloppen dit is zo; Het is juist op die variabelen dat de omgeving van Haemers die dag inspeelt zij bepalen voor een stuk de agenda van Martens. Dit element na een week stilte nemen de ontvoerders contact op is er de oproep van de zoon van VDB en een paar uur later is er het merkwaardig samenvallen van de overval met Martens in de buurt. Ook wat Haemers en co deden die dag de uren voor de overval stemt tot nadenken.

Over de variabelen er zijn te veel dingen die moeten kloppen die opmerkelijk verkeerd lopen op het moment dat Martens in de buurt is. Volgens mij bleef er niets van de buit over of toch zo goed als niets. De persoon die de bom deed ontploffen moet (als die erop lette) de wagen van Martens in beeld gehad hebben. Dit was een opvallende wagen met een gekende nummerplaat. Dus de verkeerd gelopen variabelen kloppen als bij wonder om Martens sterk onder de indruk te brengen en het land in angst.

En over het exact timen zo moeilijk is dit niet je overschat de moeilijkheid ervan, de plaats (E40 richting kust) en het feit dat beide voertuigen in dezelfde richting reden maakt het minder moeilijk dan je zou denken. Het niveau en de informatie die de "gevaarlijke zotten" hebben is bepalend. De gevaarlijke zotten waar Haemers zegt voor te werken zijn geen domme marginalen   

Feit is Haemers en Tyack liegen over die overval en dood door een te zware bom, zelfs een handgranaat in die ruimte had hoogst waarschijnlijk een dode veroorzaakt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.