51

Re: Gebruikte nummerplaten

Overzicht nummerplaten met zogezegde fout. Als ik de round up doe van de gegevens in de literatuur kom ik op volgende voertuigen met “dezelfde fout” in het duplicaat van de nummerplaat:

  • DSN237/VW Santana: overval Dekaise Waver - in beslagname 30 september en 16 oktober 1982, resp Drève de Tumuli/Drève du Caporal te Ukkel en drève du sanatorium/sainte-corneille te Waterloo. Opvallend: beide vondsten liggen pal op de gemeentegrens.

  • SX676/Saab 900T: “feiten Nijvel” - in beslagname 17 september 1983 aan Alsembergsesteenweg nr 404 Eigenbrakel

  • APS944/Honda Quintet: Overval Walibi – in beslagname 15 augustus 1985 aan de UCL in Louvain La Neuve

  • Nr plaat ?/R4: Overval Walibi – in beslagname 15 augustus 1985 aan de oprit toegang parking Walibi

  • Nr Plaat?/Mercedes 4X4: door Bouhouche en Buslik bedrieglijk gestolen van verhuurbedrijf in Mechelen, in beslagname openbare plaats bij ziekenhuis Brugmann Jette of Erasmus Anderlecht op 28/29 januari 1986

  • Nr plaat?/Volvo 245: wagen Bouhouche door hem aangegeven als gestolen, in beslag name parking gebouw “Assomption”, Veldkapelgaarde Nr 25 te Sint-Lambrechts-Woluwe. Waarschijnlijk de parking onder het gebouw.

  • Nr plaat?/Toyota HiAce: in beslagname in Box 179 ‘Louise’ van garagecomplex “Beau Site” waarschijnlijk op 7 november 1987

  • Nr plaat?/Renault 25: in beslagname in box ‘Martine’ , mogelijk nr 88 (of 89?) waarschijnlijk op 9 november 1987.

Te noteren valt dat er nog wel wat voertuigen in/op die locaties stonden, maar daar schrijft men niet over dat er een fout in de duplicaten zou gezeten hebben.

Belangrijk om te beseffen: het zit hem in de details (Cfr The End), maar dan wel de details in het dossier (cfr Beijer). Wat hier boven staat is misschien wel een startpunt, maar NIET zeker. Zonder de nota’s van de Veiligheid van de staat “weten” we de details dus niet. En daar waren die verbanden in uitgelegd.

Het heeft weinig zin om verder te zoeken op L'Autac en wie daarvan de beheerders waren. Wie dat wel wenst te doen, Autac heeft twee ondernemingsnummers gehad 460.993.884 en 402.587.216. Dit laatste nummer gaat terug tot 1986. Het bedrijf bestond al in 1933 en is ondertussen failliet.

De plaat was zeker niet het grote probleem van de daders. Dat was iets anders. Dat probleem verkleinden ze al een beetje door wagens te stelen die jonger waren dan vier jaar.

De verbanden tussen de voertuigen mogen we echter inderdaad niet "wegsmijten". Of dit nu werd ontdekt door een zogezegde fout in het duplicaat of niet.

Tip : kijk eens naar de voorste nummerplaten op straat (er zijn er nog oude bij van type ABC 123). Bij alle nieuwe EU platen staat linksboven een heel klein nummer, bij sommige oude platen staat dat ook, bij andere oude platen niet. Op de achterkant van de plaat staat ook een nummer, van de leverancier van de blanco platen. Vroeger was dat niet verplicht , maar vele leveranciers en duplicaten persers deden dat wel.

Re: Gebruikte nummerplaten

Wordt ook aangehaald in Insane Killers als een cruciaal element tegen Bouhouche.

53

Re: Gebruikte nummerplaten

Of ze nu een lukrake valse nummerplaat gebruikten, of eentje van een ander gelijkaardig voertuig, deed in feite niets ter zake. Bij een wegcontrole zouden ze in beide gevallen hangen. Het werk dat Dauphin voor hen deed op de DIV was tamelijk nutteloos. Het enige 'voordeel' dat ze eventueel zouden kunnen gehad hebben, was dat iemand anders voor hun misdaden zou kunnen opgepakt worden. Dit in het geval dat ze een nummerplaat namaakten van een gelijkaardig voertuig. Maar dan nog, een doodbrave burger, wiens plaat wordt nagemaakt, ga er maar eens aan staan om die te beschuldigen. Dus die heisa over die nummerplaten, 35 jaar na de feiten, is volgens mij overbodig.

54

Re: Gebruikte nummerplaten

Django68 wrote:

Wordt ook aangehaald in Insane Killers als een cruciaal element tegen Bouhouche.

Django, bedankt voor de opmerking. Ik zou mezelf tien keer tegen de oren moeten lappen want nu besef ik dat ik deels verkeerd heb verwoord, en deels de belangrijkste zaak vergeten ben.

Met verbanden niet wegsmijten bedoelde ik dat het niet zeker is dat dat verband op die "fout" berust.

Bovendien , ik heb cijfers gevonden bij FEBIAC: in 1980 waren er zo'n 350.000 auto's in het Brussels gewest. Als L'Autac de enige duplicaatperser was dan kom je aan hallucinante aantallen auto's die allemaal met die "fout" in hun plaat rondreden. Zelfs al zouden er 10 duplicaatpersers geweest zijn. Met andere woorden: die fout bewijst niets. Iets wat Beijer ook al min of meer suggereerde ooit.

Wat de Insane Killers betreft is er nog iets. Hij argumenteert ook dat het aantal boxen dat Bouhouche & Co in gebruik hadden niet volstond om altijd hun wagen te stallen. Reden waarom volgens hem o.a. de Santana een tijdje op straat stond. Nu blijkt uit de verzamelde literatuur dat er mogelijk meer boxen geweest zijn dan diegene waar Insane mee rekent. Hij vergeet trouwens dat er ooit iemand Beijer aan een Taunus (dacht ik) zag werken in de garage bij zijn vader in Evere. Men dacht toen dat dat de Taunus was die voor de Zwarts moord was gebruikt. Ik vind trouwens dat hij de piste WNP en PIO nogal vlotjes opzij veegt. Ik ben dus echt niet echt overtuigd van zijn thesis dat Bouhouche & Co de Bende was. Ik sluit het ook helemaal weer niet uit, maar 'Insane' zijn 'bewijsvoering' is toch mager aan het worden.

Re: Gebruikte nummerplaten

Inderdaad Billy&. Het is betreurenswaardig dat sommige schrijvers bepaaldde feiten blijven verdraaien om hun eigen hypothese toch maar te laten kloppen. Wat de piste WNP betreft blijf ik deze post die Ben onder het topic Elnikoff schreef heel belangrijk vinden.

Re: Gebruikte nummerplaten

Billy& wrote:

Belangrijk om te beseffen: het zit hem in de details (Cfr The End), maar dan wel de details in het dossier (cfr Beijer).

Zoals je al door hebt gaat het niet om het gebruikte matrijs duizenden wagens hebben dezelfde fout in de nummerplaat. Het gaat meer om de details van de gestolen wagens in combinatie met hun nummerplaten. Voor de Santana en de Saab hebben ze veel moeite gedaan om specifiek deze te stelen eerder zeldzame wagens. Zie bijvoorbeeld ook de 4x4 van Bulsik die met een plaat rondreed van een identieke wagen in Zwitserland. Ieder wagen heeft zijn eigen specifieke kenmerken en plaatsen waar ze gezien zijn en de specifieke mogelijkheden die ieder wagen heeft.

Django68 wrote:

Inderdaad Billy&. Het is betreurenswaardig dat sommige schrijvers bepaaldde feiten blijven verdraaien om hun eigen hypothese toch maar te laten kloppen. Wat de piste WNP betreft blijf ik deze post die Ben onder het topic Elnikoff schreef heel belangrijk vinden.

Django, die post waar je naartoe verwijst, dit klopt niet. Elnikoff is daar niet gezien door de joggers.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gebruikte nummerplaten

Klopt. En het is helemaal niet duidelijk wie de joggers hebben gezien. Het gaat hem ook enkel over de nummerplaat van een wagen die aan Elnikoff toebehoorde. Ik weet ook niet wie de bron is over deze getuigenis.

58

Re: Gebruikte nummerplaten

Met belangstelling heb ik kennisgenomen van de informatie onder ‘gebruikte nummerplaten’.

Gesteld dat één of slechts een beperkt aantal door de firma Autrac geproduceerde ponsapparaten een specifiek (pons)kenmerk achterlieten op de met dat (die) ponsappara(a)t(en) gemaakte nummerplaten, welke nummerplaten zijn aangetroffen op meerdere(!) auto’s, waarmee strafbare feiten zijn gepleegd die kunnen wonder toegeschreven aan de Bende van Nijvel, komt dat mij voor als een reeds lang gekende doorbraak in het Bende-onderzoek.

Zulks klemt te meer als vaststaat dat vorenbedoelde auto’s, waaronder de bij de moord of het echtpaar Fourez-Dewit in september 1983 ingezette Saab 900 Turbo, (in)direct kunnen worden gekoppeld aan een en dezelfde persoon, waarmee ik doel op de in 2006 overleden Madani Bouhouche.

Zou het zeer appreciëren als iemand op dit forum zich nader zou kunnen uitlaten over dit, mijns inziens wezenlijke punt, zonder - daarnaast - uit te weiden over details die als daarvan losstaand moeten worden gezien, opdat onnodige ruis wordt voorkomen.

59

Re: Gebruikte nummerplaten

Als aanvulling op hetgeen hiervoor door mij is gememoreerd: kennelijk draait het om een mal (van het merk AUTAC?), waarmee (met een stansapparaat van het.merk AUTAC?) nummerplaten konden worden gemaakt/gestanst. Die mal liet een specifieke afdruk (stempel) achter op een kentekenplaat, waardoor je zeker wist dat die mal voor het maken van die kentekenplaat was gebruikt. Als die mal inderdaad is gebruikt voor het maken van de kentekenplaat van onder andere de bij de moordaanslag in Nijvel gebruikte Saab 900 Turbo en als duidelijk is dat die mal is gebruikt door Bouhouche (en/of zijn entourage), dan schijnt dat mij toe als een doorbraak in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Indien wordt uitgegaan van de premisse dat er sprake was van meerdere mallen (van het merk AUTAC) die dezelfde specifieke afdruk achterlieten op een kentekenplaat, terwijl duidelijk was dat Bouhouche en/of zijn entourage een van die mallen bezat(en)/gebruikte(n), waarbij die afdruk is aangetroffen op onder andere(!) de kentekenplaat van voormelde Saab 900, komt dat mij op zijn minst voor als een enorme vooruitgang in het Bende-onderzoek, aangezien er dan sprake is van een reeks van toevalligheden die bij elkaar opgeteld niet meer als toevallig kunnen worden beschouwd.

60

Re: Gebruikte nummerplaten

Overzicht nummerplaten

(1) Het toeval wil dat een vrouw die getuige was van de overval in Waver in Austin Allegro reed met als nummerplaat ANN-983.
(2) Een blauwe VW Golf met nummerplaat, met als nummerplaat CVN-788, werd voor de overval in Berchem (Antwerpen) gestolen.
(3) Een zwarte VW Golf met nummerplaat ARN-008 werd voor de overval gestolen in Leuven. Een rode VW Golf die op 7 oktober 1983 werd gestolen bij D'Ieteren in Antwerpen werd ontmanteld terug gevonden in het Bois de la Houssière (vlakbij de plek "Mon Idée).

Bron » tueriesdubrabant.1fr1.net

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube