31

Re: Armand Coesens

Ja, vind ik ook. De media en de zichzelf als 'zeer degelijk' kwalificerende onderzoeksjournalisten zijn hier blijkbaar nog maar eens uit de bocht gegaan. Een nieuw onderzoek of een nieuwe studie over de Bende van Nijvel hoeft zich alvast niet op de meeste van de bestaande publicaties te baseren. Om van de kranten nog te zwijgen. Overigens vraag ik me af waarom de kranten over de recent verspreide en m.i. erg degelijke informatie (Dale Flannery) zwijgen in alle talen. Ze hebben de fameuze nota ontvangen maar houden de lippen stijf op elkaar. On-be-grij-pe-lijk!

Re: Armand Coesens

Indien er beslist wordt om op een dag een nieuwe Bendecommissie op te starten (wachten op godeau...) hoop ik ten zeerste dat iedere speurneus de mediaberichten links laat liggen. De meest vertrouwbare data welke ikzelf gebruik situeert zich tussen 1980-1982.

Aubanel, wanneer de forumleden met kennis zich in het duister teruggetrokken hebben, kan je van de media hetzelfde verwachten. Er is een nieuwe generatie van start die niet meer terugblikt op het verleden.

Een mooi voorbeeld is het bestuur van Delhaize, zij hebben de knoop doorgehakt om het verleden te laten rusten en een nieuwe winkel te bouwen.

33

Re: Armand Coesens

Wachten op Godot, om het met Samuel Beckett te zeggen: ja, dat zou wel eens kunnen. Laat ons hopen van niet. Maar betrouwbare data situeren zich m.i. niet enkel tussen 1982 en 1983, maar ook in de Nederlandstalige versie van het Bendedossier, vooraleer het werd vertaald. Niet alle forumleden met kennis van zaken hebben zich teruggetrokken, hoor. Ik ben van mening dat het maar een tijdelijke stilte is, hopelijk een stilte voor de storm. Ik meen zelfs te weten dat enkele goed ingeleide forumleden aan iets bijzonders aan het werken zijn.

Re: Armand Coesens

Aubanel, weet jij waar het Nederlandstalige Bendedossier te raadplegen valt? Indien de forumleden aan iets bijzonder bezig zijn, kunnen we dit natuurlijk enkel toejuichen!

35

Re: Armand Coesens

Philippe DS wrote:

Aubanel, weet jij waar het Nederlandstalige Bendedossier te raadplegen valt?

Bij de speurders van de Cel Waals Brabant in Charleroi. Maar daar mogen wij niet binnen. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

36

Re: Armand Coesens

Wat jammer...

Re: Armand Coesens

Armand Coesens is op 8 augustus 2020 overleden in het ASZ te Geraardsbergen (geboren op 11 oktober 1935).

Re: Armand Coesens

Ik lees nu ook pas de reactie van Luc, waarvoor dank. Ik vind dit heel moedig, en interessant om uw versie te horen.

Mijn innige deelneming aan de familie.

Ik moet zeggen dat ik steeds meer walg van de persoon Bouten. Als dat lokaal berichtje i.v.m. die Omer Wattez-activisten zijn enige bron zijn is dit inderdaad riooljournalistiek. Hij amuseert zich er blijkbaar mee om nog extra neppistes uit te vinden, en het onderzoek nog moeilijker te maken. Je zou haast denken dat hij het bewust doet. Ik kende het verhaal van zijn boek, en had vroeger wel vaak over Lison horen spreken.

Toen ik bij mijn grootouders kwam in Geraardsbergen gingen we op zaterdag wel eens boodschappen doen in de Colruyt en nadien eens kijken bij Lison voor wat werkgerief of een prul. En dan liefst langs het vliegveld terugkeren. smile

Tot aan de Bende-overvallen in 1985, was het meestal Delhaize Denderleeuw of Maxi GB in Ninove na bezoek van andere grootouders die hier ergens tussenin woonden. Aangezien we pas bij mijn grootouders vertrokken in de vooravond, wilde mijn vader daar niet meer heen. Want dat zag hij als twee potentiële doelwitten (met Aalst in achterhoofd). Die zijn pas terug zorgeloos gaan winkelen in jaren 90, als Haemers & co vastzaten.

Ook al heb ik Lison maar enkele keren gezien, ik kan hem nog zo voor de geest halen, alhoewel ik niet goed ben in onthouden van gezichten. Ik moet zeggen dat ik er vooral ongemakelijk gevoel had bij de persoon waardoor ik het gezicht onbewust ben blijven onthouden. Ik kwam er allesinds niet graag.

Het sprak dan ook tot de verbeelding om mee te gaan in het verhaal. Ook de verhalen van Little David en de ganse soap waren me niet vreemd, aangezien ik iemand gekend heb die daar nog gewerkt heeft toen het minder ging. Wat ik vooral vaak opmerk is dat de Bende waarschijnlijk wel mensen gechanteerd heeft o.w.v. gokschulden, verslavingen, bezoekers van bepaalde etablissementen, ...

Is het mogelijk dat bepaalde stadsgenoten omwille van hun liederlijk leven wel (ongewild) in het vaarwater van de Bende zijn terechtgekomen? Ik denk dan vooral aan drug- en wapentrafiek, en meer bepaald entourage van Farcy (zat ook in antiekwereld). Of mogen we de fantasiewereld van Bouten compleet negeren?

Re: Armand Coesens

Piloot en avonturier Armand Coesens (1935-2020) overleden

Armand Coesens stierf op zaterdag 8 augustus aan de gevolgen van een hersenbloeding. Hij werd naar het ASZ van Geraardsbergen overgebracht. Alle hulp kwam te laat. Armand Coesens werd op 11 oktober 1935 geboren. Hij stierf op vijfentachtig jarige leeftijd. De gewezen piloot laat vier kinderen – Vicky, Marc, Luc en Jan – en zijn vrouw – Claudette De Nutte – achter. Armand Coesens is in Geraardsbergen zeker geen onbekende. Volgens sommigen was hij steeds op zoek naar avontuur. Hij bleef tot op hoge leeftijd actief.

Armand Coesens verloor door een ongeluk beide handen. Dit zou het gevolg zijn van een lading dynamiet die hij in een steengroeve wou plaatsen. Armand kwam dit verlies te boven en trok zijn plan. Later stampte hij een bedrijf uit de grond voor wegenwerken en transport. Armand was ook piloot en had in Overboelare zijn vliegveld. Daarover doen bij de oudere generaties een aantal hallucinante verhalen de ronde. Of ze waar zijn, weet alleen Armand. Het vliegveld genoot bekendheid o.a. omdat er een C-54 Skymaster geparkeerd stond.

De C-54 Skymaster stond aanvankelijk aan het Oudenberghof geparkeerd. Armand Coesens zorgde voor het transport. Het vervoer van het vliegtuig was een hele klus. Het toestel werd getransporteerd op twee lange aanhangwagens. Volgens getuigen moesten in de bocht aan de ingang van het vliegveld de bomen worden omgehakt omdat de vleugels van het vliegtuig te lang waren. Het toestel staat nog steeds te pronken op het vliegveld van Overboelare. Het vliegtuig was lange tijd de bekendste drankgelegenheid uit de streek.

De kinderen zetten de activiteiten van vader Armand verder. Er is nog steeds een bouw- en transportfirma. Op het vliegveld van Overboelare is het Vlaams Zweefvliegtuigcentrum Phoenix actief. Als ooit de recente geschiedenis van Geraardsbergen wordt geschreven, dan zal de naam Armand Coesens wel regelmatig terugkeren.

Het was de droom van de avontuurlijke piloot – afkomstig van de Veldmuis te Nederboelare – om de as van zijn lichaam over het vliegveld te laten uitstrooien. ‘Het is helaas niet toegestaan. Zijn as zal op het kerkhof van Geraardsbergen worden uitgestrooid’, laat één van de kinderen weten.

De redactie biedt de dichtste nabestaanden haar diepste medeleven aan.

Bron » www.nuus.be

» blogimages.bloggen.be (PDF)

Re: Armand Coesens

Dit laatste herhaalt weer grotendeels de artikels waarop Bouten zich waarschijnlijk heeft geïnspireerd. En dan vooral vanuit het standpunt van groene jongens die zelf nog nooit een spade in hun handen gehad hebben. Ik denk dat de wildgroei aan appartementen en nieuwbouwprojecten in Geraardsbergen, in achtertuin van bestaande woningen (in overstromingsgebied, moerasgebied, waarvoor veel bomen moeten sneuvelen) meer schade aanrichten dan een zweefvliegtuigje.

Het bosje dat start aan het vliegveld en uitkomt op Boureng lijkt me één van de meest vredige plekken in Geraardsbergen om te wandelen en mountainbiken / fietsen. Het enige wat me interesseert is of iemand uit deze regio zaken heeft gedaan met Farcy, al dan niet onder dwang. En misschien achter de rug om van de eigenaar. Vooral dan die twee andere veelbesproken personen, die gekend stonden om hun liederlijk leven, en die toch wel een paar keer de pedalen kwijt geweest zijn, en misschien hierdoor misschien chanteerbaar waren (trafiek, veelbesproken drugshoeve). Bleef het enkel bij liederlijk leven of was er meer an de hand.

Everbeek intereesseert me wel (radiostudio? Navo? ...). Of komen we dan in de fantasiewereld van Bouten terecht?