Re: Combinaties verschillende portretten

Hier was toch ooit een vrouw aanwezig die beweerde dat ze de mannen uit Temse gezien en gesproken had net voor Temse?

imazibraine wrote:

De man die vorig jaar op TV Oost getuigde over zijn ontmoeting met de bende aan het kruispunt 'De Ster' in Sint-Niklaas werd enkel in het Frans aangesproken (dat was enkele dagen voor de feiten van Temse). Ik had de gelegenheid om de man te ontmoeten. Hij bevestigde dat de personen die hij gezien heeft geen autochtone Belgen waren (en hij heeft ze langdurig van dichtbij gezien, niet vermomd).

Heb je het met hem over de robotfoto's gehad? Of heeft hij de figuren beschreven? Kan jij je nog herinneren wat die daarover zei?

Re: Combinaties verschillende portretten

Ja, hij was het verkeer op het kruispunt aan het fotograferen toen er plots een wagen met gierende banden achteruit reed en stopte. Er sprong een man uit die hem tegen de muur plakte. Hij was jong, slank, en ongeveer 1.90 m groot. Hij riep: "Police judiciaire de Charleroi!" Hij geleek op één van de robotfoto's. Hij duwde de fotograaf in spreidstand tegen de muur, fouilleerde hem en haalde zijn identiteitskaart uit de portefeuille. Hij bekeek ze aandachtig en zei: "Maintenant je sais qui vous êtes... Attention, on a des armes dans la voiture!" Hij rukte daarop het filmrolletje uit de camera. De anderen bleven in de auto zitten.

De fotograaf beschreef de auto als 'hoekig, een oud model, donker van kleur', maar hij kon het merk niet zeggen; hij kende toen niet veel van auto's en was zwaar onder de indruk van het gebeuren. Hij noteerde de nummerplaat, maar die was blijkbaar gekopieerd van een bestaande nummerplaat in Brussel.

De inzittenden van de auto waren niet van het Noord-Europese type, zei hij, maar omdat ze beweerden uit Charleroi te komen, waar hij nog nooit geweest was, vond hij dat het vermelden niet waard.

33

Re: Combinaties verschillende portretten

Imazibraine, als je deze getuige nog eens kan spreken, kan je hem vragen of nog weet of er bij de inzittenden een met zo'n n 'kabouterbaard' was?

Re: Combinaties verschillende portretten

Ik weet niet of ik hem nog zal zien, maar  als dat het geval zou zijn zal ik dat vragen.

Hij heeft mij niet gesproken over een kabouterbaard, maar de inzittenden van de auto kon hij niet allemaal even goed zien. De man aan het stuur was van het type 'zware jongen' - een gangstertype - zei hij. De man die hem tegen de muur plakte had een stoppelbaard.

Wel zat er een jonge vrouw in de auto, met kastanjebruin haar. Ze zag er niet slecht uit, zei hij (als jonge kerel viel hem dat op smile).

35

Re: Combinaties verschillende portretten

EricF wrote:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/kabout10.jpg

Voila, al deze 3 kabouterbaarden uit de herfst-golf van 1983. Gezien het weinig voorkomen van dit fenomeen en de relatief korte periode van deze waarnemingen (10 September - 1december 1983) is het aannemelijk dat het om dezelfde persoon gaat.

  • G7 is gelinkt aan Temse (waargenomen in een Saab te Gembloux de middag voorafgaand aan de inbraak/overval).

  • Nr. 18 is de schutter met de RG2/Mercedes bij de Diable Amoreux, als beschreven door de beschoten agent Ruys.

  • NN24 komt uit het schema van Boemerang en staat daar bij Anderlues. Verder is daar geen info over op dit forum. Wie heeft er meer over deze NN24?

Waarom is dit van belang? Het knoopt een paar elementen aan elkaar die los stand minder waard zijn. Zo is G7 op zichzelf een vrij waardeloze robotfoto, het werd hier al eerder opgemerkt (Eskimo?). Ook de locatie ervan (de N4 te Gembloux, ruim een uur rijden van Temse) geeft weinig aanknopingspunten. Maar des te meer in de combinatie van deze 3, als je aanneemt dat 3x eenzelfde beschrijving van zo’n typisch element geen toeval is. De N4 is weg die je neemt vanuit richting Namen naar Temse. Namen is ook de plek waar de Golf GTI van Van Camp toen de bende deze bezat 3 keer is waargenomen in parkeergarages. Deze Golf was de opvolger van de Saab toen deze is achtergelaten na Nijvel in deze najaars-golf, zelfde periode als Temse dus. Dit doet voor deze fase toch een vinger wijzen richting Namen.

Daarnaast kunnen we nog meer linken. De ringbaard wordt ook beschreven in deze post van Django68. De schutter met de RG2 bij de Colruyt in Nijvel wordt beschreven met een bruin-rode ‘Collier du barbe’ (kettingbaard). Dit komt uit de verklaring van de aldaar neergeschoten Rijkswachter Lacroix. Andere genoemde elementen zijn leren hoed, ¾ jas, grote gestalte, 1m80 lang. De schutter met de RG2 bij de Colruyt was dus dezelfde als de schutter met de RG2 bij de Diable. Zijn gedrag bij de Diable is ook consistent met dat bij de Colruyt; direct en zonder aarzelen de meest agressieve reactie. Hij zet de Mercedes aan de kant, stapt uit en opent meteen en als eerste het vuur op de achtervolgende rijkswacht Golf. Het is vanwege deze handelingssnelheid en -bereidheid dat hij hier al eerder verdacht is van een militaire of huurlingen achtergrond.

Meer nog: als deze analyse van de schietpartij aan de Colruyt van Billy& klopt (en ik vind deze zeer objectief, feitelijk en aannemelijk, en ken in ieder geval geen betere) dan is hij ook de schutter met de .22LR. Daarmee hebben we dus hier een beschrijving voor in ieder geval de killer/maniak van deze golf. Gegeven het patroon en gedrag van de feiten is het al aannemelijk dat de schutter met de .22 LR steeds dezelfde is, dus gaat het hier ook om de moordenaar van Angelou, van den Eynde en de hond bij de diefstal van de Saab en was hij er ook in Anderlues bij. Daarom ook nog eens de vraag: wat weten we meer over de herkomst van robbotfoto NN24? 

En er is nog meer; aannemelijk is ook dat deze persoon niet de chauffeur was in deze periode en wel de lijdende rol had: hij neemt solo de Mercedes mee, zijn 2 kompanen volgen hem in de Saab. Alle scenario’s zijn mogelijk, maar meest logische is dat de chauffeur van de Saab bij aankomst er ook mee wegreed en 1 van de andere twee de Mercedes mee nam. Daarbij ging hij voorop en volgde de Saab hem. Hij bepaalde dus de route en kon daar zolang hij alleen in de Mercedes zat niet met de anderen over communiceren. Dat laat je niet een knechtje doen lijkt mij.  En hij moet ook de omgeving zeer goed gekend hebben. Ook is hij niet een/de reus, Lacroix geeft hem een lengte van 1m80 (zie eerder genoemde post Billy&).

Een bezwaar tegen ‘mijn’ plaatje: de baard van P18 lijkt anders (korter) dan de andere 2. Maar de overeenkomst in de beschrijving van de generieke vorm van  deze zeer typische baard vind ik sterker dan het verschil in lengte.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand met de gewelds-profiel van deze dader geen andere zware feiten op zijn kerfstok heeft, hetzij crimineel of in staatsdienst. Dus… kunnen wij iemand in deze milieus vinden in deze periode die aan deze beschrijving voldoet?

Re: Combinaties verschillende portretten

Een goede doordachte post van je EricF. De dader P 18 krijgt weinig aandacht, in Nijvel en Eigenbrakel is het zoals je schrijft dat hij wat als leider overkomt. Of hij de schutter is met de 0.22 daar ben ik niet van overtuigd, in Temse zijn er de blode haren gevonden en is er met de 0.22 geschoten, de robotfot nr 8 is ook een mogelijkheid. over het aantal daders in de post van Billy& ben ik het niet eens. De schutter met de RG2 robotfoto P 18 zou volgens de agent uit de Mercedes gestapt zijn uit de linker achterdeur, hij is misschien niet de bestuurder van die wagen. Waarbij er dan mogelijks al 4 daders betrokken zijn bij het vuurgevecht in Eigenbrakel. Dat de G7 en de P18 over dezelfde dader gaan kan bijna niet anders dat het ook de NN24 zou zijn kan maar zeker ben ik niet.

Over het profiel van die dader en zijn voorgeschiedenis, hij heeft gevechtservaring en is zeer gewelddadig ......Nijvel Eigenbrakel was uniek in de misdaad geschiedenis van Belgie. 

.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Combinaties verschillende portretten

Nog over het aantal daders en de G7:
Het voertuig was aan de voorkant uitgerust met een Belgische nummerplaat en aan de achterkant met een BZ-plaat. Deze persoon was vergezeld van vier andere personen.

Beschrijving: Leeftijd : 25/30 jaar zwarte haren atletische lichaamsbouw deftige persoon

Als de Saab gezien wordt is het doorgaans met meerdere (meer dan 3) personen in, enkel in de omgeving van Gent is die met een blonde persoon gezien. Steeds gaat het over deftige of geschoolde personen die spreken zonder accent. niet echt het profiel van een gewone crimineel.

Nog iets extra EricF de G7/P18 voldoet ruwweg aan de omschrijving van de niet vrijgegeven robotfoto van Aalst ook de dader met de RG2 ook zijn gebruik of handelingen komen overeen (wat heel belangrijk is). Mogelijks is het gezicht van de P18 verdoken achter de vermomming van deze van Aalst met de RG2. Het is ook toen dat er een vreemde taal gehoord is zoals in Temse!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Combinaties verschillende portretten

Nog iets extra EricF de G7/P18 voldoet ruwweg aan de omschrijving van de niet vrijgegeven robotfoto van Aalst ook de dader met de RG2 ook zijn gebruik of handelingen komen overeen (wat heel belangrijk is). Mogelijks is het gezicht van de P18 verdoken achter de vermomming van deze van Aalst met de RG2. Het is ook toen dat er een vreemde taal gehoord is zoals in Temse!

Nog iets extra EricF de G7/P18 voldoet ruwweg aan de omschrijving van de niet vrijgegeven robotfoto van Aalst ook de dader met de RG2 ook zijn gebruik of handelingen komen overeen (wat heel belangrijk is). Mogelijks is het gezicht van de P18 verdoken achter de vermomming van deze van Aalst met de RG2. Het is ook toen dat er een vreemde taal gehoord is zoals in Temse!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

39

Re: Combinaties verschillende portretten

the end wrote:

Dat de G7 en de P18 over dezelfde dader gaan kan bijna niet anders dat het ook de NN24 zou zijn kan maar zeker ben ik niet.
.

Hoe kom je tot die vaststelling over NN24, heb je er info over? Ik heb niks meer dan dat deze in het overzicht van Boemerang staat (en zou graag meer weten; vooral op basis van welke getuigenis)

Re: Combinaties verschillende portretten

In wat ik schrijf kom ik niet tot een vaststelling, gewoon omdat alles van Anderlues wat op de achtergrond geraakt is. hoe die robotfoto tot stand gekomen is weet ik niet van buiten, ergens is of was die info wel te vinden denk ik. Er is een getuige die een jongere dader naar binnen heeft zien gaan, en ik dacht iemand die buiten bleef, van het tweede ben ik niet zeker, ook niet of het om de NN24 gaat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.