191

Re: Abdelkader Belliraj

Allé, hier valt misschien een Nobelprijs mee te verdienen. Hoe groot is de kans dat er bij een overval van de Bende van Nijvel Berbers gesproken werd? (Kees? Bakerstreet?) Zou ze groter zijn dan de kans dat er een coconut op je hoofd valt?

(Betrouwbaarder is Peter Barss, hoogleraar letselpreventie aan de universiteit van Queensland in Australië. In 1984 publiceerde hij het korte artikel Injuries due to Falling Coconuts, gebaseerd op vier jaar onderzoek in een ziekenhuis in Alotau, Nieuw-Guinea. Zeventien jaar later kreeg hij er in Cambridge alsnog een Ig Nobelprijs voor, een onderzoeksprijs met een knipoog.)

Re: Abdelkader Belliraj

Je zou verschieten bij hoe veel overvallen er in die tijd Berbers gesproken werd ... Als er evenveel coconuts op iemand zijn hoofd zouden vallen bleven er geen toeristen meer over in Thailand. wink

193

Re: Abdelkader Belliraj

Als er Berbers of Arabisch werd gesproken dan is het volgens mij via ofwel:

  1. Een bende uit het Noord-Afrikaanse criminele milieu in Belgie (bv. El Bourajadji of Bouaroudj), en niet een politieke-terreur cel rond Belliraj.

  2. Een van zijn Philippe De Staerke zijn bendes uit de regio Marseille (die waar hij hoogstwaarschijnlijk geldtransporten mee overviel met behulp van een bazooka). Het Franse criminele milieu is veel agressiever (zoals de Bende van Nijvel). Daar is ook nog veel meer Noord-Afrikaanse criminele activiteit in die periode.

De Mediteraanse of Noord-Afrikaanse looks ... Het zou dus kunnen ... maar volgens mij niet op basis van een politieke-terreur cel.

Re: Abdelkader Belliraj

Maar het waren wel de broers Belliraj die vlakbij het Bos van Houssière woonden, en niet die gangsters uit Marseille. En gingen die soms een kilo Merguez worsten kopen in een buurtwinkel in Braine-le-Comte? Want het kasticket is er nog ... Niet alles wat de groep van Belliraj deed was politiek: zo overvielen ze in het jaar 2000 ook een geldtransport van Brinks Ziegler in het Groothertogdom Luxemburg. Buit: 850 miljoen Belgische Frank. Geen kleine jongens, dus.

195

Re: Abdelkader Belliraj

Er is mss nog een derde mogelijkheid. Omwille van politieke reden (of staatsbelang) werden een hele hoop feiten toegeschreven aan de Bende van Nijvel. Die benaming "Bende van Nijvel" is er gekomen door wie? Mss dacht men dus dat het beter was dat we niet wisten van terro?

Die vergaderingen van Gol, staatsveiligheid en de groten uit de pers blijven bij mij vraagtekens oproepen. Evenals de vergaderingen in de Hilton met o.a. Bouhouche en magistraten? ( Scaramouche heeft er al een paar keren naar verwezen.) Waarover gingen die?

Re: Abdelkader Belliraj

"Le dimanche 15 déc Martens et Gol sont à la RTBF dans l'émission Face à la Presse. Jean Gol déclare qu'il éclaircira la situation le surlendemain devant le Parlement! Puis, je cite R. Haquin: " Curieusement, comme s'il possédait des informations, il promet aussi une issue rapide dans les enquêtes sur les CCC et sur les tueurs du Brabant wallon..."

Le lundi 16 déc (lendemain): Arrestation des CCC à Namur! C'était donc du sérieux! Rapide il avait dit. Et les tueurs du Brabant, dont on connaissait et le géant et le mobile...ben, ils courent toujours!

Que s'est-il donc passé dans les hautes sphères de l'Etat pour justifier ces extravagances du 10 nov et de la mi-déc 85? Pas très sorcier à imaginer! Un grand complot?"

Bron: Les grands dossiers criminels en Belgique | René Haquin (pag. 272-274)

Re: Abdelkader Belliraj

Men wist op 15 december 1985 dus duidelijk wie de Bende was. Maar toen men ze wou arresteren moet er iets mis gegaan zijn. Heeft Faez staan zwaaien met chantagemateriaal? Op dit forum lees ik in elk geval dat hij dat zou gehad hebben. Als Ministers ons nog eens een nakende ontknoping aankondigen en er komt niets van, moeten we ons dan geen vragen gaan stellen?

Re: Abdelkader Belliraj

coconut wrote:

Die vergaderingen van Gol, staatsveiligheid en de groten uit de pers blijven bij mij vraagtekens oproepen. Evenals de vergaderingen in de Hilton met o.a. Bouhouche en magistraten? ( Scaramouche heeft er al een paar keren naar verwezen.) Waarover gingen die?

Ik vind die geheime "Hilton-vergadering" uiterst belangrijk. De eerste minister uit die tijd, hoge politici uit die tijd (waaronder de toenmalige minister van justitie), hoge magistraten, de vrouw van Bouhouche, Nihoul, ... Een vergadering tussen de hoogsten van het land en de criminele wereld...

Niemand op dit forum die hierop reageert in feite. Ik heb de belangrijkheid van die "Hilton-vergadering" overgemaakt aan twee bekende advocaten en ook aan de Vlaamse media. Niemand reageert hierop. Toch heel eigenaardig? Dat is het minste wat men kan zeggen? Van degenen die aanwezig waren op die Hilton-vergadering blijven er niet veel meer van over... Enkel nog drie... De overigen zijn dood. Het wordt meer dan hoogtijd om de levenden eens aan de tand te voelen. Neen?

199

Re: Abdelkader Belliraj

Ik vraag me af, indien deze vergadering echt zou plaatsgevonden hebben, op wiens initiatief dit zou gebeurd zijn? Hilton Hotels is een US multinational en zoals gewoonlijk onderhevig aan inspraak van de US inlichtingsdiensten. Indien het initiatief uitging van de toenmalige Belgische regering zou het me verwonderen dat ze dat in een door de US gecontroleerde omgeving gaan doen. Naar hun gewoonte kropen ze in oude kastelen die niemand kent of achter kloostermuren! Ik tip op buitenlandse inmenging die orde op zaken wil stellen!

200

Re: Abdelkader Belliraj

Scaramouche, een aantal mensen op dit forum weten heel duidelijk aan wie ze vragen moeten stellen en waarover. Ons grote probleem is dat we die bevoegdheid niet hebben. Nooit zullen hebben. Sommigen onder ons hebben geprobeerd mensen te contacteren, getuigenissen te vinden, bewijsmateriaal te vinden etc. ... Jijzelf hebt ook je nek uitgestoken, om dan nog te zwijgen over magistraten, ex-speudres, ex- ... En wat is het resultaat? Zero, zero, zero.

Ik zou ze geen eten willen geven, de mensen van het forum die tips of getuigenissen overgemaakt hebben. Het enige wat er nog kan gebeuren is dat alles hier op het forum gegooid wordt. En ook dat kan niet echt. Wegens privacyreden, begrijpelijk. Misschien moeten we P-magazine inschakelen. Of het nu terecht of onterecht was, ze zijn er toch maar in geslaagd een parlementsvoorzitter ontslag te laten nemen.

Of geld inzamelen om een aantal oude gangsters aan het spreken te krijgen maar dan zijn we zelf strafbaar. Om maar te zeggen dat we met onze rug tegen de muur staan. Om terug on topic te komen. Indien morgen Abdelkader Belliraj zou bekennen lid te zijn geweest van de Bende of een terreuraanslag in Aalst gepleegd te hebben. Hoeveel procent van de hier aanwezige forumleden zou hem geloven?

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je waarschijnlijk nooit antwoord op je vraag zal krijgen. Dat wij nooit antwoord op onze vragen zullen krijgen, maar erger nog, dat de slachtoffers geen antwoorden zullen krijgen. Laat ons naar buiten gaan en van de zon genieten.