231

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Met bovenstaande post wil ik niet zeggen dat Borges of de Mossad achter de moord zit van Van Hees, maar wel de klemtoon op het belang dat diensten aan dit milieu hechten. Het feit dat Christien en enkelingen uit haar directe omgeving van een Gladio oefening op de hoogte waren en wisten dat die wapens gingen gebruikt worden, dit voordat die oefening plaatsvond en lang voordat het bestaan van Gladio nog maar bekent geraakt is, is toch wel heel merkwaardig; Dat een meisje van 14 jaar zoiets kan weten en er ook heel bang van werd van wat ze opgevangen had is een belangrijk gegeven. Het is de maanden voor haar dood en de verschillende wagens.die opgemerkt worden die wat er over een nakende overval (Vielsam) wordt verteld ergens bevestigen. Wat Clooth aanhaalt als motief wordt op verschillende manier bevestigde.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

The End, je bent dit forum aan het charmeren met potentiele visies die mijn inziens NU wel logisch lijken. Het vertrekpunt klopt.

Wat mij echter bezighoudt op dit nachtelijke uur is de correlatie tussen de primaire onderzoeker X1 (periode bij RW AALST) en zijn directe collega’s tot midden jaren 80. Dit noodzakelijk te bekijken vanuit de deontologische code die het ambt van de RW toen moest vertegenwoordigen. Ma.w. aan alle RWers uit die periode 1978-198? ? uit de zones Gent, Wetteren : ) , Erpe-Mere en vooral AALST waar zitten jullie met jullie integriteit als jullie mijn woorden van hierboven lezen en begrijpen waar ik naar doel. Het is volgens sommigen niet altijd zinnig om te vragen om te e-mailen via dit media/medium : ) maar toch had ik graag meer info over de beginperiode van de bewuste BOBer ondervrager X1 die werkte te Aalst over zijn periode te Aalst : ) . Wie oh wie … ? Jullie hadden/hebben nog steeds een bepaalde verantwoordelijkheid die eigen was/is aan jullie functie ! Gelieve die basisredenen niet te vergeten en eindelijk de juiste woorden naar buiten te brengen waar wij allemaal naar zitten te smachten. Ieder detail hieromtrent is belangrijk !

233

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Sorry dat ik er tussen fiets Vandeurnen, ik denk dat ik weet waar je op aanstuurde..

Begin jaren 80 had ik een Duitse Scheper wiens moeder een ECHO reportage vulde omdat die zelfstandig naar de winkel ging met een mandje in haar muil. Ook die van mij was buitengewoon slim . Op een nacht zette ik de voordeur open en dan wist hij wat hij moest gaan doen , zijn wandeling maken en op het einde iets achterlaten in onze tuin. Ik zat dus in de zetel op hem te wachten en opeens hoor ik hem grommen en blaffen.( deed hij anders nooit). Ik vlieg buiten en zie dat hij staat te grommen boven het hoofd van 2 rijkswachters die strontzat in onze tuin lagen te vechten. ( ik verstond uit hun geroep dat het om een vrouw ging. )  Wij hebben over dat feit tegen niemand iets gezegd maar de dag er na hoorden we dit verhaal bij de bakker. Toen ik een paar weken later tegen gehouden werd omdat ik maar met één licht reed deed ik het venster van de wagen  naar beneden en zei " Ha, ik ken u, ik heb u een paar weken geleden in onzen hof gezien " . Die rijkswachter werd bloedrood en excuseerde zich dat hij mij had tegen gehouden.  ( of hoe ik in die tijd de rijkswachter chanteerde met zijn gedrag).

Stel dat diezelfde rijkswachter " den bak was ingevlogen " dan kon je er zeker van zijn dat dit gespreksonderwerp was gedurende dagen en niet alleen in het dorp maar ook in de dopen er naast.

Mensen uit Aalst, als daar in diezelfde jaren een rijkswachter den bak in vloog ( terecht of onterecht) dan was dat toch minstens een aantal dagen gespreksonderwerp. Stel dat diezelfde rijkswachter 2 jaar later in het nieuws kwam ivm een grote zaak die hij opgelost had dan kwam die zaak van "den bak" (gevangenis) toch nog eens naar boven ?

Waarom moeten wij bepaalde zaken vernemen via krantenartikels van jaren geleden en dan nog via de franstalige pers?

What happens in AALST stays in Aalst ?

Of willen jullie nog eens in het nieuws komen met carnavalfoto's ? Komaan zeg, verplicht ons niet er alweer een klucht van te maken.

Het gaat hier om ernstige zaken. Ik mag hopen en vermoeden dat er in Aalst rijkswachters waren die naam waardig. ?

Waar is trouwens die zwijgende meerderheid die al jaren knarsentandend meeleest ?

234

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Beste coconut . Indien je hoopt op een klokkenluider uit het Rijkswachtmilieu zal je , denk ik , nog lang wachten .
De basis van dit korps , en daarmee bedoel ik de onderste rangen , waren plichtsgetrouwe dienaren van het geen men noemt  " Befehl ist befehl " . Iedere vorm van eigen initiatief werd de grond ingeboord of met sancties bestraft ! Het was indertijd een elite korps waar de nadruk werd gelegd op camaraderie ! Buitenstaanders hadden er geen vat op . Ze leefden samen , werkten samen en dronken samen .

Vandaar komt ook het gezegde onder mekaar : " Quand un gendarme rit dans la Gendarmerie , tous les gendarmes rient  dans la Gendarmerie " .

PS : Ik had de eer opgevoed te worden binnen een Rijkswachtfamilie !

235

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Robert, om in gedachten te houden ivm je open vraag:

fipilip wrote:

Het verband is niet onrechtstreeks: tijdens het onderzoek naar de praktijken van Cidep (De Baets) doken documenten op waaruit bleek dat Bongiorno mede financierde.

Ben wrote:

In 1995 veroordeelt de Brusselse correctionele rechtbank de Bonvoisin tot drie jaar cel in de PDG- en CIDEP-zaak:

(...) De Brusselse correctionele rechtbank veroordeelde gisteren Baron Benoit de Bonvoisin tot een gevangenisstraf van drie jaar effectief en een boete van 500.000 fr. de Bonvoisin werd schuldig bevonden aan een reeks fiscale inbreuken, schriftvervalsing en oplichterijen die hij in de periode 1974 tot midden de jaren ’80 als hoofd van de bedrijven PDG en CIDEP zou hebben gepleegd.

In 1996 is het De Baets die X1 voorgeschoteld krijgt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

236

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

@Leo. Bedankt Leo

Het kan zijn dat ik alsnog hoop op een klokkenluider. Het is volgens mij beter de waarheid te vertellen dan te wachten tot iemand anders de waarheid vertelt.
Ik heb het al eens gezegd, er zijn duizend en één manieren om die waarheid naar boven te brengen.

" " Befehl ist befehl" Zeer juist. Maar de mannen van toen die een bevel moesten opvolgen zijn ondertussen opa's geworden. Het wordt hoog tijd dat ze het algemeen belang  ( of het belang van de slachtoffers zo je wil) laten primeren boven die "cameraderie "

Je bent een heel wijs man Leo en ik volg je helemaal en je hebt absoluut gelijk. MAAR ik heb toch één man ontmoet, een kolonel die bij zichzelf de moed gevonden had de waarheid te spreken. En ja, dat was met spijt in het hart want hij heeft te kennen gegeven dat hij na al die jaren nog steeds het gevoel had zijn kameraden te verklikken.

Hij of zij die een befehl opgevolgd heeft in die tijd dat regelrecht indruiste tegen de waarheid of de rechtvaardigheid omdat hij niet anders kon is en was zelf slachtoffer van een dictatuur die het land niet diende maar het integendeel ontwrichtte.

Aan het verleden kunnen we niets meer veranderen maar we kunnen vandaag wel de moed hebben om te zeggen dat dit fout was

De politieke moed om orde op zaken te zetten is er blijkbaar nooit geweest.en ik betwijfel dat ze er nog ooit gaat komen.

Niets belet ons het zelf te proberen.

237

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Sorry mensen, ik kan niet meer volgen. Blijkbaar kunnen verdachten gelinkt worden aan de verschillende dossiers die ons land teisterden. X1 en anderen vermelden dezelfde namen die we tegenkomen in de Bende van Nijvel, roze balletten, Dutroux, wapenhandel, drugshandel, geheime diensten tot een campingmoord in Sint-Joris-Weert op de koop toe. En steeds zijn het dezelfde klanten uit de hogere regionen.

In het dossier over Christine lees ik iets over een auto met een grote adelaar erop in Oudergem, in het X'en dossier met opsomming van alle pv's van alle x'en lees ik ook iets over een crimineel (ergens Waals-Brabant) met een opvallende auto met een grote adelaar erop. Same car different location?

Elke keer ik een beetje hoop krijg is er hier iemand die alles weer kan weerleggen. Zijn X1 en de anderen X'en nu slachtoffers van een perverse maatschappij? Of zijn het opgevoerde actrices? Is dit nu "imaginatie" opgezet om iedereen bezig te houden en af te leiden of is dit nu de rode draad doorheen de verschillende dossiers? is de Bende van Nijvel de afleiding of is Dutroux de afleiding.

238

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

finn, dat van die wagen(s) is een belangrijk punt. De X'en zijn zeker slachtoffers, hoe er met deze slachtoffers is omgegaan is bedenkelijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

239

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Dwaalsporen zijn inderdaad de rode draad doorheen die dossiers.Van één bekende mogen we zeggen dat hij veel geld, zeer veel geld uitgegeven heeft om dwaalsporen aan te leggen want hij is er voor veroordeeld. Als je Van Haperen gelezen hebt dan weet je ondertussen dat er ook een bureau voor desinformatie bestond. Fake news verspreiden is een onderdeel daarvan.

De X'en, X1 is zeker en vast een slachtoffer maar het zou kunnen dat het een opgevoerde "actrice" is, met of zonder haar medeweten. Zij heeft ooit voor politie of rijkswacht gewerkt waar ze uit haar persoonlijke ervaring putte om een rollenspel te spelen tijdens opleidingen. Indien ik mij niet vergis is ze daarmee moeten stoppen omdat ze te emotioneel betrokken was (gezien haar verleden).

Voor mij staat het vast dat ze een tweede keer misbruikt is door de rijkswacht. Het zou kunnen dat haar ondervragers eveneens "gebruikt" zijn of ten minste onder lichte tot hoge druk stonden.

Elke keer dat je weer hoop hebt is er iemand die het kan weerleggen ... ik kan de keren niet meer tellen dat we hoop hadden dat we het gingen oplossen of vooruit helpen. Blijven verder doen Finn! (Zolang er leven is is er hoop.)

240

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

the end wrote:

Robert, om in gedachten te houden ivm je open vraag:

fipilip wrote:

Het verband is niet onrechtstreeks: tijdens het onderzoek naar de praktijken van Cidep (De Baets) doken documenten op waaruit bleek dat Bongiorno mede financierde.

Ben wrote:

In 1995 veroordeelt de Brusselse correctionele rechtbank de Bonvoisin tot drie jaar cel in de PDG- en CIDEP-zaak:

In 1996 is het De Baets die X1 voorgeschoteld krijgt.

Aanvullende in het schaduwspel van X'en is er het proces van Bonvoisin in 1997 die hij aanspande tegen de staatsveiligheid, en waar Bonvoisin de x-nota bovenhaalt als joker. De Baets zat voor hij X1 toegeschoven kreeg in een dossier velen aanbelangde.

Het zijn in feite afrekeningen of een schaduwspel die met de feiten van de bende periode te maken hebben. De x-nota en de wagen met adelaar dit komt heel dicht bij elkaar.

Ook in dit dossier zijn er zekerheden, een merkwaardige is dat er (verborgen) een directe link is tussen de x-nota en het milieu waar Van Hees in vertoefde via die weg is de link naar de leefwereld van X1. Het vertrekpunt in het dossier Van hees de info waar ze bang van was. In het Latinus/pinon dossier zit dit ook verborgen tussen de regels. Een rare kronkel Depretere die het dossier Van Hees naar Nijvel haalde deed dit omdat hij dacht dat de daders uit de omgeving van Nijvel kwamen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.