31

Re: Jacques De Vlieghere

Bedoel in het algemeen met Cobra zijn uitspraken. De hele discussie van Cobra heb ik  toen gemist op dit forum.

Re: Jacques De Vlieghere

Ik ga geen uitspraken doen over Cobra zijn uitspraken. Niet oordelen en al zeker niet veroordelen. Niet op het forum en ook niet via mail.

33

Re: Jacques De Vlieghere

Mijn excuses.

Re: Jacques De Vlieghere

Het is ok. Ik begrijp wel dat er vragen zijn, zeker ook omdat ik zelf op dat forum gepost heb.Terug naar het onderwerp.

Re: Jacques De Vlieghere

Scaramouche wrote:

Op de nota die hierboven te lezen staat, staat onderaan de naam V. Bricout. Victor Bricout was afkomstig uit Lembeek (Halle) en heeft het geschopt tot Procureur des Konings van Gent. Victor Bricout is kabinetschef geweest van Jean Gol (een blauwe dus. In de periode van de Bende van Nijvel.

Bedankt voor deze verduidelijking dit detail was niet eerder opgevallen. Is dit een strategische benoeming?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jacques De Vlieghere

@the end  Ik heb het verder opgezocht. Normaal gezien was Guy Jespers (onderzoeksrechter) kandidaat om Procureur des Konings van Gent te worden. Maar aan o.r. Guy Jespers werd een moord en nog andere telastleggingen in de schoenen geschoven,hij werd veroordeeld door het assisenhof en het was uiteindelijk Victor Bricout aan wie de plaats van Procureur des Konings van Gent werd toegewezen.
Onderzoeksrechter Guy Jespers stierf ziek en moegetergd in de gevangenis van Nijvel.

Re: Jacques De Vlieghere

Sorry, Guy Jespers is nog vervroegd vrijgekomen blijkbaar en stierf in Gent aan keelkanker (wikipedia).

Re: Jacques De Vlieghere

Jespers,is overleden op 20 juni 2002 en NIET in de gevangenis, hij werd vervroegd vrijgelaten.

Er werd in de gevangenis zogezegd een medische fout begaan (kreeg 2 inspuitingen in zijn nekader) Sindsdien was hij een wrak.

Hij zou nooit meer de oude worden. Jespers, die in de gevangenis ondertussen gehuwd was met zijn vriendin Ghislaine Clincke, kreeg last van spraak- en evenwichtsstoornissen en was nog slechts een schim van de trotse magistraat. Het paar zwierf van Antwerpen naar Zwalm en Zeebrugge, hield een tijdlang een café open aan het Gentse justitiepaleis en leidde de laatste tien jaar een volledig teruggetrokken leven op een Gents appartement.

Re: Jacques De Vlieghere

Waaraan hij uiteindelijk stierf weet ik niet. Feit is dat hij in de gevangenis een verkeerde medische behandeling kreeg. En daarna een wrak was. Daarom hebben ze hem vervroegd vrijgelaten. ( verkeerde behandeling was een inspuiting )

Re: Jacques De Vlieghere

Scaramouche wrote:

@the end  Ik heb het verder opgezocht. Normaal gezien was Guy Jespers (onderzoeksrechter) kandidaat om Procureur des Konings van Gent te worden. Maar aan o.r. Guy Jespers werd een moord en nog andere telastleggingen in de schoenen geschoven,hij werd veroordeeld door het assisenhof en het was uiteindelijk Victor Bricout aan wie de plaats van Procureur des Konings van Gent werd toegewezen.
Onderzoeksrechter Guy Jespers stierf ziek en moegetergd in de gevangenis van Nijvel.

Er was op het proces Jasper ook een klacht tegen hem van Bricourt:

Volgens het Openbaar Ministerie had hij zich ook schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte, schriftelijke lasterlijke aangifte ten nadele van Victor Bricout

Dit heeft te maken met een brief in sept. 1976 verstuurd was.

In september 1976 werd een brief verzonden naar de toenmalige Minister van Justitie, waarin werd gemeld dat Bricout het ambt van procureur des Konings niet waardig was.

Voor de volledigheid: De klacht werd onderzocht maar werd uiteindelijk ongegrond bevonden.

Het rammelde daar blijkbaar onderhuids, wat ik niet onmiddellijk vind is zijn datum van benoeming en het moment dat hij kabinetschef geweest werd van Jean Gol. Waarom staat zijn naam op die nota?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.