911

Re: Nijvel: 17 September

Beste Witse, u geeft net een prachtig voorbeeld van hoe je woorden kan interpreteren. Laat staan vertalingen. Als u zegt in dat geval mogen "wij" "vandaag" het forum sluiten, dan betekent dit voor een jurist dat u de nodige betrokkenheid en beslissingsrecht hebt betreffende dit forum. Het zal waarschijnlijk niet zo bedoeld zijn, maar zo zie je maar de kracht van 1 woord.

Hebt u het beslissingsrecht om dit forum te sluiten, Insp. Witse. Dan moet u best zeggen. Dan weten we het.

Gelinkt heeft een andere betekenis dan kennen, ontmoet hebben, enz. Gelinkt zijn aan duistere personen  heeft een negatieve connotatie. Kennen of ontmoet hebben niet, of een afspraak mee hebben. Gelukkig maar. De ex-DDR bewoners zouden u dat heel goed kunnen uitleggen.

Re: Nijvel: 17 September

Magnum wrote:
CleverTrevor wrote:

Er is géén rapport over de Roze Balletten dat bewijzen aandraagt voor de bewering van een getuige dat Fourez sexfuiven organiseerde en dat hij een video bezat. En als dat wel zo is (en ik het dus mis heb), nodig ik u uit om de bewijzen of dat rapport te laten zien.


In bijlage III p 99 van het verslag van de Bendecommissie wordt gesteld dat André Moyen - de man van de staatsveiligheid, Stay behind, de moord op Julien Lahaut - in 1990 aan René Haquin een brief richt waarin hij de link legt tussen de Bende van Nijvel en roze balletten en aan Haquin onderzoekspistes aanreikt. In deze brief zou hij volgens het commissieverslag suggereren dat Fievez en Defise, volgens het verslag bedoelde hij Fourez en Dewit, geregeld deelnamen aan sexfuiven.

In bijlage III p 93 wordt gerefereerd naar het PV uit 1988 met daarin de verklaringen van journalist Jacques Lagasse, de man die het concept "Roze Balletten" wereldkundig maakte. Hij beweerde dat Fourez een "passeur d'enfants" was.

Dit is precies wat ik bedoel: dit zijn geen bewijzen. Slechts dingen die mensen eens geroepen hebben. Een bewijs is iets dat op waarheidsgehalte is gecheckt en die test heeft doorstaan, bij voorkeur meer dan één maal. Als ik iets roep, en iemand anders roept mij na, dan bewijst dat niet dat wat ik riep de waarheid was. Het bewijst alleen maar dat ik iets riep en iemand dat hoorde.

Er zijn ook mensen die zeggen dat de aarde plat is en dat wordt tegenwoordig weer door velen nageroepen. Maar daarmee is de aarde nog niet plat.

En nog een kleine toevoeging: zelfs al namen Fourez en Dewit deel aan seksfuiven, dan bewijst dat niet dat ze daarom gedood werden. Er zijn elke week in België honderden mensen die aan swingersfeesten en andere seksfuiven meedoen. En wat dan nog?
Deelnemen is nog iets anders dan organiseren, en ook iets anders dan compromitterende videobanden maken. Die video's worden al tientallen jaren genoemd en nog nooit is het bestaan ervan bewezen. Laat staan een link met de bende.

Re: Nijvel: 17 September

Marcel Morue heeft een eigen rapport opgemaakt van een tot nu toe onbekende bende. Is er ooit naar buiten gekomen wat er net in dit rapport stond?

Re: Nijvel: 17 September

In 1983 vermoordde de Bende van Nijvel zowel Finné als de seksclubeigenaars Jacques Fourez en Elise Dewit, die hun panden ter beschikking hadden gesteld.
Neem hiernaast de insteek dat Vos zegt 'het ging om afrekeningen met slachtoffers om het te verdoezelen'.
Neem de vriendschap met Van Camp in overweging, alsook hoe een koppel als Fourez / Dewit een appartement in Parijs kan veroorloven.
Neem Elise Dewit haar kennis van grondspeculatie (via haar professionele uitvoering) en VDB zijn fraude waaronder grondspeculatie.

Gaan we er nog steeds van uit dat het om toevallige slachtoffers gaan?
We gaan er quasi allen akkoord mee dat De Staerke naar Aalst wordt gelokt met 'er is hier iets te rapen'. Maar wanneer ik zeg dat het om een doelbewuste aanslag ging op dit duo, met een plaatselijke bende die mochten inbreken 'inbreken', dan kijkt iedereen in het rond?

We weten alleen dat er met het belangrijkste bewijsmateriaal geknoeid is, maar met een gezonde portie GBV (gezond boerenverstand) geraken we heel wat verder.

Re: Nijvel: 17 September

Il ne faut pas oublier que les frères Van de Voorde ont créé la société SOVEC avec Jacques Fourez ... une des victimes dus tueurs du brabant. La mort de Jacques Fourez au Colruyt de Nivelles peut-elle s'expliquer par le fait qu'il en savait trop sur la prolifération nucléaire ? Cela devait en tout cas concerner la DIA autant que le service secret saoudien.

Re: Nijvel: 17 September

Gaat het over een iran contra verhaal, neen hoor. Wil enkel aantonen dat minstens de helft van de slachtoffers linken hadden met de brusselse politieke wereld, cepic centraal.
Tijdens de vlucht na de raid zijn ze opnieuw goed voorbereid.

917

Re: Nijvel: 17 September

Insp. Witse wrote:

We weten alleen dat er met het belangrijkste bewijsmateriaal geknoeid is, maar met een gezonde portie GBV (gezond boerenverstand) geraken we heel wat verder.

Ook belangrijke overtuigingsstukken zijn verdwenen. Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. De talrijke procedurefouten in acht genomen. Het kan en zal nooit aanleiding kunnen geven tot een veroordeling.

918

Re: Nijvel: 17 September

Na de feiten in Nijvel beschikte het gerecht over heel wat materiële sporen. Allemaal verdwenen?

919

Re: Nijvel: 17 September

Het moest verdwijnen, natuurlijk zijn alle bewijzen verdwenen. Wie gelooft er nog in mooie verhaaltjes zoals marionet Geens? De daders waren reeds gekend in 1985 maar alles is toegedekt.

920

Re: Nijvel: 17 September

Kees BK wrote:
EricF wrote:

... of om een stay-behind voorraad aan te leggen of bij te vullen?

Het is geen inbraak maar een mislukte inbraakpoging door verkeerde technische inschatting van de reactie van het magneetcontact op de stalen deur.

Het wegwerken van de lichamen van het vermoorde koppel was blijkbaar nog voldoende om verder te gaan. Ze wisten trouwens niet dat het alarm was afgegaan. Bij de aankomst van de ordediensten moesten ze wel het hazenpad kiezen. En dat kon niet zonder het wapengekletter als ze niet 't prison in wilden voor moord omdat één van hun companen zo idioot dom was geweest om het koppel te vermoorden. Gepakt worden stond vanaf dat moment gelijk aan levenslang.

Simpel. Maar simpel bestaat ook.

Als de inbraak was gelukt en de daders een paar uur hadden kunnen doorgaan (wat technisch had gekund met wat geluk), dan had het de inbraak van het jaar geweest met heel wat lege rekken en de pers had de naam "inbrekers van Nijvel" uitgevonden.. Het stellen dat dit geen inbraak was voor geldelijk gewin, kan je alleen maar stellen als de inbraak een normaal verloop had gehad.

Kees ik ben het eens met hoe je beschrijft dat de inbraak(poging) waarschijnlijk is gegaan en zoals Billy& al eerder in detail heeft geschreven. Inbraak van het jaar en lege rekken lijkt me alleen wat overdreven met  3 man en een auto. Ze hadden simpel de plek niet om heel veel te stelen. Dan hadden ze meerdere keren naar een tussenopslag moeten rijden ofzo. Of er had een 2e auto moeten zijn, zoals in het verhaal van Wolf.