Re: Koningshuis

Denken we ook nog aan Patriek De Baets en Aimé Bille (X-dossiers). Na lang procederen uiteindelijk volledig witgewassen, maar ondertussen was hun onderzoek wel afgesloten, werden ze met de nek aangekeken en waren ze niet meer gewenst bij de BOB.

» www.nieuwsblad.be

Dan heb je niks verkeerd gedaan, voer je je job correct en integer uit (dit was zelfs het uiteindelijke besluit van het gerechtelijk onderzoek tegen hen) maar wat koop je er mee?

Eigenlijk volstaat het om een tuchtprocedure op te starten tegen de betrokken onderzoekers om een dossier volledig te laten ontsporen (waar hebben we dit nog gehoord?).

Handig voor de manipulators is dat je geen enkele logische aanleiding moet hebben om een dergelijke tuchtprocedure in gang te zetten, als je maar invloed genoeg hebt. En als resultaat is het onderzoek toch geblokkeerd, ongeacht de uitkomst van het gerechtelijk onderzoek. Degene die de procedure opstart bereikt hoogstwaarschijnlijk zijn doel en loopt nooit risico, want nadien wordt nooit ofte nimmer de vraag gesteld wat nu eigenlijk de aanleiding was van het onderzoek.

Schande!

Re: Koningshuis

@Ben

Mag ik vragen waarom je het item "Virtueel standbeeld" dat ik vandaag gemaakt had gewist hebt ? Was je het er niet mee eens of is er een andere reden? De antwoorden die er waren staan nu hier maar hebben dan niet direct te maken met het koningshuis.

Re: Koningshuis

Op 11 oktober 1978 kondigde toenmalig premier Leo Tindemans onverwacht en erg emotioneel het ontslag van zijn regering aan met de historische woorden: "Voor mij is de grondwet geen vodje papier". Zijn regering was gestruikeld over het Egmontpact dat Belgie moest omvormen naar een federale staat. Ondertussen hebben minstens twee feiten bewezen dat deze grondwet niet nageleefd werd door de Koning der Belgen.

Feit 1:

ENIGMA wrote:

Wat de Belgische monarchie betreft, hebben we bewijzen dat koning Boudewijn op de hoogte was van de plannen om Lumumba fysiek uit te schakelen. De koning heeft een brief ontvangen van een Belgische kolonel waarin stond dat de anti-Lumumbisten van plan waren Lumumba te vermoorden. Hoewel de koning er grondwettelijk toe verplicht was, heeft hij deze brief niet overgemaakt

Feit 2: De koning had blijkbaar lak aan de scheiding der machten. Zie het artikel van deze week waarin zowel een magistraat op rust als een speurder getuigen dat de koning tussen kwam bij het gerecht. Ik acht het bewezen dat voor de koning der Belgen de grondwet niet meer was dan een vodje papier.

Misschien moeten we toch nog eens nadenken over de woorden die Walter Bayens hier vroeger postte:

"Ik denk dat het de moeite zou lonen na te denken over de hypothese dat de Koning in stilte zijn zegen had gegeven voor een coup, die hem in een machtspositie had kunnen brengen vergelijkbaar met die van Franco in Spanje. Officieel moest alles staalhard ontkend kunnen worden natuurlijk. Beelden we ons in dat de Staatsveiligheid er moest voor zorgen dat Laeken kost wat kost buiten schot bleef. Ik kan me inbeelden dat ministers, parlementairen, hogere politiekaders en magistraten zelfs spontaan de waarheid achter hielden en het onderzoek lamlegden. Raison d'état. Om de eenheid van het Belgische koninkrijk te garanderen. Want wat was het alternatief: discrediet van het Hof, uiteenspatten van België, Vlaamse onafhankelijkheid, ... kortom, precies wat de katholieke nationalisten en royalisten wilden vermijden."

Cherchez la femme. Dat koningin Fabiola en generaal Franco vriendschappelijk met elkaar omgingen is geen nieuw feit. Maar de affectie die zij en koning Boudewijn koesterden voor de Spaanse dictator was veel groter dan gedacht. Volgens ULB-historica Anne Morelli waren ze zielsverwanten. Zo richtte Boudewijn zich in brieven tot 'Beste generaal' en ondertekende met 'uw toegenegen Boudewijn' » radio1.be

Wie was het trouwens die er op het kabinet Geens mee voor zorgde dat de verjaringstermijn inzake de Bende verlengd zou worden? En wie kon daar tegen zijn? Honderden speurders, niet in staat om ...? Zou het toeval zijn dat net deze week het nieuws over de koninklijke schenking naar buiten kwam? Naar het schijnt zit er ergens in Vlaanderen een zeer groot strateeg. Althans zo beschrijven vriend en vijand hem. (Camps over Tindemans "Bart De Wever moet bij hem in de leer geweest zijn".)

Ik meng mij niet graag met politiek, maar ik hoop dat de NVA naar de oppositie moet en dat ze dan zo koleirig worden dat ze tegen een aantal heilige huisjes beginnen stampen. Laat ons hopen dat de koninklijke schenking het voorgerecht was en dat de Bende van Nijvel het hoofdgerecht zal worden.

Re: Koningshuis

En niet vergeten dat Boudewijn in zijn beginjaren als koning omringd werd door getrouwen van zijn vader (Leopold III)...

25

Re: Koningshuis

Is er niet gezegd geweest dat België zou ophouden te bestaan als de waarheid over de bende naar boven kwam?

Re: Koningshuis

In het pallieterke van 1 juni 2016 stond onderaan een prachtige cartoon van een Waalse Haan met een geweer aan één van zijn poten met als onderschrift: "Alleen nog Waalse FN-wapens voor de internationale strijd tegen het fascisme".

Mocht ik die cartoon getekend hebben dan had ik die Waalse Haan nog een kroontje op zijn hoofd gezet en op de achtergrond had ik de grote Moskee van Brussel getekend.

"De Belgische welwillendheid tegenover een land waar soms massaal veroordeelden na het vrijdaggebed met een zwaardslag worden onthoofd, is lang niet nieuw. En daar speelde ons koningshuis een niet onbelangrijke rol in. Neem de Grote Moskee in Brussel, sinds jaar en dag bekend als broeihaard van het radicale islamisme in ons land. Onze vrome vorst Boudewijn gaf het gebouw in 1967 als geschenk aan de Saoedische koning Faisal bin Abdul Aziz al-Saud die toen pas aan de macht was gekomen. Waarom deze promotor van het wahabisme het cadeau kreeg, is nooit duidelijk geworden. Feit is dat het gebouw stond te verkommeren en op kosten van Saoedi-Arabië werd gerestaureerd."

Faisal was in 1967 op bezoek in ons land, onder meer om wapens te kopen bij FN in Herstal, toen nog een dochter van de Generale Maatschappij van België en waarvan onze koninklijke familie nog enkele procenten van de aandelen in bezit had.

Is het onvoorzichtig te stellen dat onze huidige problemen gevolg zijn van de wijze beslissingen van de Heilige Boudewijn? Misschien wel, maar we krijgen langzaam maar zeker het beeld van een heilige die zich vooral liet leiden door eigen economische en andere belangen. Die blijkbaar altijd onze grondwetten negeerden.

27

Re: Koningshuis

Is intussen gebleken dat het de Koning zelf was die tussenkwam in de corruptiezaak?

In de artikelen die ik heb gelezen was er alleen sprake van een oud-magistraat die zou hebben gehoord van de commissaris die de zaak leidde dat een "zeer hooggeplaatste persoon van het paleis" telefonisch zou zijn tussengekomen. Deze versie van de feiten zou zijn bevestigd door een speurder.

Hetgeen mij trouwens niet geheel duidelijk is, is of die speurder hiervan weet omdat hij erbij was of slechts omdat hij het ook had gehoord van diezelfde commissaris.

Re: Koningshuis

Wat de betrokken notaris betreft waarvan sprake. Lees en stel vast dat een man met dergelijke connectie's inderdaad bescherming van het hof nodig had
". Over erenotaris Paul Simpelaere (°1906 - †2006)
Paul Simpelaere
Voor Paul Simpelaere was het notariaat een meer dan honderdjarige familiale traditie. Geen wonder dus dat hij Rechten ging studeren te Gent. Daar voegde hij nog Politieke en Sociale Wetenschappen aan toe. Reeds tijdens zijn universitaire studies ondernam hij een reis naar Zaïre, het huidige Congo (1927). Deze ervaring liet bij hem een onuitwisbare indruk na alsook een levendige belangstelling voor het universeel-menselijke bij de zogenaamde ‘primitieve volksstammen’.

Zijn beroep maakte Paul Simpelaere jarenlang noodgedwongen honkvast. Zodra hij wat meer vrije tijd had, gebruikte hij deze om de wijde wereld in te trekken. Hij werd hiertoe nog extra aangezet door zijn functie in de schoot van de Lions International. Zo is hij meerdere malen rond de wereld gereisd. Zijn bezorgdheid om een gemene noemer te vinden met ongeschonden en gaaf gebleven volkeren bracht hem eerst bij de Indianen van het Amazone-gebied, daarna bij de Papoea’s van Nieuw-Guinea, waar hij talrijke keren verbleef. Hoogtepunt werd de expeditie naar Irian Jaya van 1973 dat door het Leopold III-Fonds voor Natuuronderzoek en Natuurbehoud georganiseerd werd en onder leiding van Zijne Majesteit Koning Leopold III stond. Deze ervaringen schreef Paul Simpelaere neer in het uitmuntende werk ‘Bij het volk van de Asmat. Papoea’s van Nieuw-Guinea (Irian Jaya)’ uit 1983.

http://www.depanne.be/product/496/5-ove … 906---2006

Re: Koningshuis

Wat de betrokken notaris betreft waarvan sprake. Lees en stel vast dat een man met dergelijke connectie's inderdaad bescherming van het hof nodig had
". Over erenotaris Paul Simpelaere (°1906 - †2006)
Paul Simpelaere
Voor Paul Simpelaere was het notariaat een meer dan honderdjarige familiale traditie. Geen wonder dus dat hij Rechten ging studeren te Gent. Daar voegde hij nog Politieke en Sociale Wetenschappen aan toe. Reeds tijdens zijn universitaire studies ondernam hij een reis naar Zaïre, het huidige Congo (1927). Deze ervaring liet bij hem een onuitwisbare indruk na alsook een levendige belangstelling voor het universeel-menselijke bij de zogenaamde ‘primitieve volksstammen’.

Zijn beroep maakte Paul Simpelaere jarenlang noodgedwongen honkvast. Zodra hij wat meer vrije tijd had, gebruikte hij deze om de wijde wereld in te trekken. Hij werd hiertoe nog extra aangezet door zijn functie in de schoot van de Lions International. Zo is hij meerdere malen rond de wereld gereisd. Zijn bezorgdheid om een gemene noemer te vinden met ongeschonden en gaaf gebleven volkeren bracht hem eerst bij de Indianen van het Amazone-gebied, daarna bij de Papoea’s van Nieuw-Guinea, waar hij talrijke keren verbleef. Hoogtepunt werd de expeditie naar Irian Jaya van 1973 dat door het Leopold III-Fonds voor Natuuronderzoek en Natuurbehoud georganiseerd werd en onder leiding van Zijne Majesteit Koning Leopold III stond. Deze ervaringen schreef Paul Simpelaere neer in het uitmuntende werk ‘Bij het volk van de Asmat. Papoea’s van Nieuw-Guinea (Irian Jaya)’ uit 1983.

http://www.depanne.be/product/496/5-ove … 906---2006


Bovengenoemde notaris was de reisgenoot van Leopold III , hier nog eens bevestigd


Vrijdagavond was De Panne vereerd met een eervol bezoek van princes Esmeralda, de dochter van koning Leopold III. Dit was ter gelegenheid van de mooie fototentoonstelling over de expeditiefoto’s tijdens zijn reizen naar Irian Jaya tezamen met notaris Paul Simpelaere van De Panne.
https://debliedemaker.wordpress.com/201 … rian-jaya/

Re: Koningshuis

De expeditie waarvan hierboven sprake van Notaris Paul Simpelaere.

Sinds zijn oprichting in 1972 heeft het Leopold III-Fonds financiële steun gegeven aan meer dan 370 expedities (situatie december 2018). In sommige gevallen werd vrijwel een volledige expeditie gefinancierd, bv. Irian Jaya (1973) en Andaman (1974), doch in veruit de meeste gevallen werd een deel van de expeditiekosten vergoed, zoals reiskosten, lokaal transport, logies, maaltijden, vergoedingen voor gidsen en dragers, ...

http://www.biodiv.be/liii/donations

Eigenlijk heb ik ook wat gefinancierde ontspanning nodig, zal het fonds eens aanschrijven.