201

Re: Leon Finné

Dat is een zeer ambitieus plan maar ik vermoed dat je niet lang genoeg meer zal leven om het hele dossier door te nemen. Het is ooit uitgerekend en ik herinner mij dat een mensenleven te kort bleek. Deze zin heb ik met bijzondere interesse gelezen "waarin kan - moet - worden ingebroken in één of enkele wezenlijke dossierpunten, van waaruit kan worden doorgewerkt naar iets dat een duidelijke kop en staart heeft."

Dat lijkt mij tenminste al een zeer goed idee. Maar lees ik daar ook dat je denk dat je ergens kan inbreken? Heb jij trouwens al gelezen dat de RTBF en VRT "een contract" hebben met justitie en dat men al enkele jaren zou bezig zijn met filmen. De story daar rond heeft vrij recent geleid tot het verwijderen van twee Vlaamse speurders » Forum

Re: Leon Finné

Finné en Mendez lijken me twee goede punten om uw hoofd op te breken. Van hen kan je met zekerheid zeggen dat ze teveel wisten, en daarom uit de weg zijn geruimd. De relatie tussen Mendez en Podevijn vs. Familie Van den Steen. Het leek alsof dochter Familie Van den Steen hun moordenaar herkende, volgens David.

Als ik het goed begrijp kenden ze Mendez omdat hij na zijn vertrek als werknemer in de garage van Podevijn, wel nog steeds als 'vriend' op bezoek kwam bij hem. Het terrein van Podevijn grensde aan terrein Van Den Abiel (grootvader/schoonvader) Fam. Van Den Steen. Het contact tussen Fam. Van Den Steen en Mendez was volgens David eerder oppervlakkig, ze noemden hem 'Mendezke'? Dus gewoon 'goeiedag' en 'mooi/slecht weer vandaag'?

Eerste reactie van grootvader 'tijdens overval' zou geweest zijn: Het is die smeerlap van een Podevijn. Dan moet hij toch meer geweten hebben van wat er zich daar afspeelde?

Zoek de link tussen Mendez - Finné - DEA rijkwachters / criminelen (overlapping tussen bendes Haemers - Farcy - De Staerke - Borains). Ergens tussen Mendez en Finné ligt de waarheid.

203

Re: Leon Finné

Darty wrote:

Die Engels sprekende vrouw (getuige) verklaarde ook:

‘I believe it was probably four (4; Darty) about them at this stage, they come, came into the supermarket, firing’ (...) I have never heard from the Belgium police from that day (...)

Het is niet de bedoeling om de hele Overijse-discussie hier te herhalen maar forumlid Boemerang heeft dit in 2011 al gekaderd. Enkel deze Engelse dame zag een vierde man. Hoogstwaarschijnlijk heeft zij gijzelaar Luc aangezien voor deze 4e man!

Bron » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Leon Finné

Een getuige, welke Finné persoonlijk gekend heeft, verklaarde dat hij Finné ooit in de jaren 70 aan een bloemenstal met een persoon heeft zien spreken. In die tijd bracht hij zwart geld naar Luxemburg. Zijn gesprekspartner heeft hij later als Mendez aangeduid.

Net zoals de zaak Mendez niet gelinkt mocht worden aan deze van de bende, is dit ook het geval aan Finné. Finné werd pas in 1988 onderzocht.

Re: Leon Finné

Mendez en Finné worden afgeblokt. Omdat we dan te dicht bij de waarheid komen?

Re: Leon Finné

Zie geen andere reden ... Finné wist van een staatsgreep ... Mendez wist wie in de bende zat door wapens te volgen... veronderstel ik!

207

Re: Leon Finné

Ik heb het hier al eens geschreven maar Finné beschikte (volgens wat ik hier lees) over een autotelefoon. Iemand heeft zelfs aangehaald dat hij daarvoor zou neergeschoten zijn omdat hij wilde bellen. Destijds was daar een 'enorme' antenne voor nodig. Deze vind ik niet terug op alle foto's die ik al gezien heb van de wagen naast hem. Bestond er een model autotelefoon zonder antenne? Zelfs een gewone autoradio had toen behoefte aan een antenne van +/- een meter. Of bestonden er in die tijd al inschuifbare antennes? Of stond zijn telefoon in een andere wagen die hij bezat? Gewoon iets wat ik vreemd vind.

208

Re: Leon Finné

Lang geleden. De inschuifbare antenne bestond zeker. Die stond bij mij naast de motorkap maar dat was een andere antenne dan die van mijn autotelefoon want die lag denk ik plat op mijn dak. Twee antennes dus.

209

Re: Leon Finné

Vernaillen en zijn collega hechtte (blijkbaar) zoveel geloof aan het verhaal van die staatsgreep dat ze er niks mee deden. Wat dan wel het nut van deze informant was wordt verder niet duidelijk. Als hij in 1985 wordt vermoord doet men voorts geen onderzoek naar een mogelijk verband. Allemaal louter toeval uiteraard. Zo ook de opvallende discrepantie tussen het aantal rechts extremistische Belgen en het aantal rechts extremistische bende slachtoffers.

Als je een moord wil verbergen kan je beter niet met het lijk gaan slepen. Dat is een tamelijk onverstandige strategie. Zo ook het afschieten van 4 anderen. Het idee is normaliter om zo snel mogelijk van het plaats delict te geraken. Het is hooguit een mooie plek om je van een babbelzieke handlanger te ontdoen. Dat men de Delhaize niet overvallen heeft om de moord op Finné te verdoezelen betekend dan ook nog niet dat deze moord op toeval berust.

210

Re: Leon Finné

Darty wrote:

» YouTube

Die Engels sprekende vrouw (getuige) verklaarde ook:

‘I believe it was probably four (4; Darty) about them at this stage, they come, came into the supermarket, firing’ (...) I have never heard from the Belgium police from that day (...)

Mark Gekhiere, een andere getuige van de overval op de Delhaize in Overijse verklaarde:

‘Toen wij toekwamen om te plakken, euh, wee..., kan ik mij niet meer herinneren of die witte Ford Sierra daar stond, van Finné. Volgens mij is die daar nadien, in ieder geval mijnheer Finné was daar niet aanwezig toen wij toekwamen. We hebben die pas ontdekt toen de gangsters weg waren. Toen, wij, die gangsters weg waren vanuit ons schuilhok, achter, achter de car wash. Maar wij hebben mijnheer Finné niet zien afschieten, helemaal niet.’

Getuige Betsy Van der Auwera:

‘Toen we ‘s anderendaags beelden te zien kregen op tv, dat Rudy zich daar enorm druk in maakte. Je kreeg steeds opnieuw dat beeld te zien van het lichaam van Finné dat daar lag, met die auto daarnaast en dat hij zei: ‘die auto stond daar niet’.’

Ik neem aan dat getuige Betsy Van der Auwera die witte Ford Sierra bedoelt. Los van voormelde verklaringen van de getuigen, die bij mij veel vragen oproepen, die toen ook aan hen gesteld hadden moeten worden - wat bezielt die journalisten toch? -, als je het mij vraagt: hoorde die witte Ford Sierra toe van Finné?

Ik ken Marc en Betsy. Marc was bij de plakkersploeg die zich verstopte achter de car wash. Hij is dit nooit te boven komen. Gerust laten aub. Betsy was leraar aan het college

Stopte Golf 1 ook niet aan de carwash? Dan wandel je voorbij de inham waar de Sierra stond. Volgens mij was de gazettewinkel al toe op het moment van de overval (verifiëren) dus had Finne daar niks meer te zoeken. Als reguliere klant wist hij dat.

Donkergroene Golf 2 met (blonde) vrouw en lange slanke man met masker stond eerder geparkeerd aan de uitgang. Anders had die voorbijrijdende getuige dat niet kunnen zien.

Na dit voorval stonden finné zijn meubelen snel op straat (Esmoreitlaan).