Topic: Jean Van Gorp

Michel Libert vertelt in 1988 dat drie mensen een afschrift kregen van de orders die hij kreeg van Latinus. Namelijk Smets, De Lombaerde, en een tot dusver uit beeld gebleven Van Gorp.

2

Re: Jean Van Gorp

Jean Van Gorp, hoofdcommissaris bij de Staatsveiligheid en adjunct van Albert Raes.

Kausse: "Hoofdcommissaris Jean Van Gorp, een vriend van Smets, handelde als een boer Gansendonck. Ik zie hem zo nog voor mij: een groot postuur, altijd netjes in het pak, Vlamingen-hater, flamboyant, een potverteerder, grootsprakerig, eigenlijk dom maar wel iemand die zelfs een Eskimo een koelkast kon verkopen. Hij vertelde aan zijn buitenlandse collega's dat hij in een kasteel woonde, terwijl hij in Jette met zijn gehandicapte vrouw in een klein appartement verbleef. "

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Van Gorp

Komt zeer uitgebreid aan bod in het boek van Damseaux. Zal proberen een synthese te maken van wat ik daar lees over hem. Ondertussen al een voorsmaakje:

Van Gorp est un ancien colonial, c’est suite aux événements de 1960 et à l’indépendance du Congo belge, qu’il a été intégré à la Sûreté. Il a gardé de cette période antérieure un sens de l’humour assez particulier et aime à menacer les jeunes inspecteurs qui arrivent à B4 d’une "chicote", nerf de bœuf avec lequel, selon ses dires, il 'dressait les nègres'.

B4 is de afdeling contra-spionage. Dus even laten bezinken, als Libert de waarheid vertelt in 1988, dan rapporteert Latinus dus niet alleen aan Smets, de zogezegde infiltrant op eigen houtje, maar ook aan de chef van afdeling B4 van de Staatsveiligheid. Bij mij confirmeert dat een indruk die ik al lang heb. Namelijk dat WNP een verlengstuk is van de Staatsveiligheid.

Re: Jean Van Gorp

Is Van Gorp nog onder de levenden?

De grote Manitou ziet alles

Re: Jean Van Gorp

We moeten oppassen met homoniemen, maar ik vermeld het toch maar even, een naaste medewerkster van Bougerol is ook een Van Gorp, Marie Thèrèse Van Gorp.

Trojan wrote:

Michel Libert vertelt in 1988 dat drie mensen een afschrift kregen van de orders die hij kreeg van Latinus. Namelijk Smets, De Lombaerde, en een tot dusver uit beeld gebleven Van Gorp. 

Even mezelf corrigeren, na tweede lectuur. Twee mensen kregen een afschrift. Smets en Van Gorp, de laatste door bemiddeling van Chantale Chalère, vriendin van De Lombaerde.

6

Re: Jean Van Gorp

Jean Van Gorp was directeur van de "buitendiensten voor de Veiligheid van de Staat".

Non semper ea sunt quae videntur

7

Re: Jean Van Gorp

Jean Van Gorp was de poot van minister Wigny en kabinetschef Albert Raes om in Congo Lumumba te laten liquideren. Maar Wigny bleef de echte opdrachtgever: 'De autoriteiten hebben de plicht om Lumumba onschadelijk te maken', aldus Wigny. Diens kabinetsadviseur Etienne Davignon bevestigde aan zijn minister vanuit Brazzaville 'de algemene desorganisatie' waardoor 'Lumuba nog niet onschadelijk is gemaakt'.

Bron: De moord op Lumumba | Ludo De Witte (p. 67-68)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube