Re: Maubeuge: 14 Augustus

Coconut, het motief voor Maubeuge lijkt mij eerder in het testen van de reactie als bende wanneer er een confrontatie met de veiligheidsdiensten voorkomt. Dit soort test is alvast van nut geweest bij de overval in Nijvel / Dekaise. Aandacht afleiden van Overijse brengt ons alvast opnieuw bij Finné!

Poseur, deze maal graag enkele gestaafde voorbeelden waarom dit niet het geval zou zijn. Wij kunnen van jouw mening leren en visa versa. smile

232

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Spijtig dat Leo niet tussen komt. Van alles wat ik gelezen heb moet ik zeggen dat hij vaak verdomd close zat.

233

Re: Maubeuge: 14 Augustus

coconut wrote:

Sinds vandaag kennen we dus het motief van Maubeuge, het was een test om te zien hoe snel de veiligheidsdiensten waren in het grensgebied (die nota bene op 100 m afstand zaten indien ik goed ben ingelicht). Zie de woorden van Joel Lhost hier op het forum

Iedereen kan zeggen dat hij / zij het motief van de Bende van Nijvel of een bepaalde overval van de Bende van Nijvel kent. Dat maakt het echter nog niet de waarheid. Misschien heeft Joel Lhost gelijk, maar het kan evengoed zijn dat hij totaal fout is en de Bende de winkel in Maubeuge heeft overvallen voor een paar flessen wijn en champagne.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

234

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Alles kan Ben. Ik heb Joel Lhost niet beoordeeld naar geloofwaardigheid op die paar lijntjes. Voor een paar flessen wijn en champagne. Natuurlijk dat (en dan hebben ze zelf de diefstal nog moeten aangeven ook ... pff). Van jou had ik eerlijk gezegd toch wat betere tegen argumenten verwacht. Maar alle, 't is je vergeven omdat ik een paar minuten geleden smakelijk heb zitten lachen met je opmerking over Hamas die in de metaalsector zit.

235

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Er was ook een getuige die Michel Libert aan de overval koppelde.

236

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Klopt, het was een WNP'er die dat zei; Michel Libert zou hem dat zelf gezegd hebben » Nieuws

237

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Het kan een Dwaalspoor geweest zijn om de aandacht naar Franse daders te verwijzen. Het kan een test geweest zijn om de reactiesnelheid van politie te testen of hoe en waar barricades werden geplaatst. Het kan een domme overval zijn voor wat champagne. Het kan een test geweest zijn Voor een nieuw lid van de bende, eventueel een Franse bende? Het kan ook de politie uitdagen geweest zijn. Het kan iets in verband met Piot geweest zijn of drugs. Het kan het weglokken van politie geweest in verband met een groot drugstransport in de buurt? Zo zullen er nog veel meer mogelijkheden zijn, we weten het gewoon niet.

238

Re: Maubeuge: 14 Augustus

coconut wrote:

Van jou had ik eerlijk gezegd toch wat betere tegen argumenten verwacht. Maar alle, 't is je vergeven omdat ik een paar minuten geleden smakelijk heb zitten lachen met je opmerking over Hamas die in de metaalsector zit.

Sorry dat ik je teleurstel maar ik ken de waarheid of het motief van de Bende van Nijvel niet. Ik hou dus rekening met alle mogelijke pistes. Dus ja, ik hou er ook rekening mee dat Maubeuge een "simpele" nachtelijke inbraak was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

239

Re: Maubeuge: 14 Augustus

coconut wrote:

Sinds vandaag kennen we dus het motief van Maubeuge, het was een test om te zien hoe snel de veiligheidsdiensten waren in het grensgebied (die nota bene op 100 m afstand zaten indien ik goed ben ingelicht). Zie de woorden van Joel Lhost hier op het forum » Forum

Het zou mij niet verbazen dat ze ons morgen komen zeggen dat Braine enkel en alleen diende om al het volk (rijkswacht, politie enz. ...) naar daar te lokken en de aandacht af te leiden van Overijse. Alwaar de planning dan iets ingewikkelder in elkaar zat. Het enige positieve nieuws, we gaan vooruit. Poseur zal weer repliceren dat ik te snel concludeer en dat er geen bewijzen zijn.

Wel Poseur, ik pas de tactiek van de Bende toe, tien keer schieten met grof geschut om te hopen dat het drie keer raak is. Ik denk dat het dit keer raak is. We zijn niet allemaal scherpschutters.

Op welke grond meent deze man het motief te kennen?

En in een dergelijk geval rijst toch minstens één prangende vraag: Waarom moest men de snelheid van Franse veiligheidsdiensten kennen om dan overvallen te plegen in Waver, Beersel, Ukkel, Halle, etc.? Deze plaatsen liggen hoegenaamd niet in het grensgebied. Bergen en Anderlues met enige goodwill nog wel. Nijvel het grensgebied noemen vindt ikzelf al wat overdreven.

De overvallers probeerden ook eerst ongezien langs achteren binnen te geraken, hetgeen niet lukte, alvorens langs de voordeur te gaan. Verder hadden zij ook de telefoondraad doorgesneden. Toch niet echt handelingen van mensen die per se de politie op hun dak willen. Ikzelf geloof dat de diefstal in Maubeuge het werk was een stel roekloze dieven die effectief op zoek waren naar wat makkelijke buit maar die wel bereid waren de confrontatie aan te gaan met de politie zonder deze zelf op te zoeken.

Of ik daarmee gelijk heb weet ik niet en pretendeer ik ook niet. Of ikzelf "raak" schiet kan mij eigenlijk weinig schelen. Ik ben alleen geïnteresseerd in de waarheid achter de Bende.

240

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Poseur wrote:

De overvallers probeerden ook eerst ongezien langs achteren binnen te geraken, hetgeen niet lukte, alvorens langs de voordeur te gaan. Verder hadden zij ook de telefoondraad doorgesneden. Toch niet echt handelingen van mensen die per se de politie op hun dak willen. Ikzelf geloof dat de diefstal in Maubeuge het werk was een stel roekloze dieven.

Dat is best mogelijk, net zoals het mogelijk is dat ze eerst langs achter wilden gaan om de buit in te laden en dan pas alarm te laten slaan om bijvoorbeeld de snelheid van de ordediensten te testen in verband met grote drugstransporten. We weten het simpelweg niet. Mijn gevoel zegt dat die inbraak diende om een nieuwe teamgenoot te testen en daarna een feestje te bouwen, marginaal dus. Dat komt er dus inderdaad op neer dat het een simpele nachtelijke inbraak was volgens mij die misliep omdat de ordediensten te snel ter plaatse waren.