1

Topic: Philippe De Staerke

Een brief aan het weekblad Panorama

In maart 1991 zet De Staerke het land op stelten met een brief aan het weekblad Panorama: "Ik, Philippe De Staerke, beken dat ik willens en wetens misdaden heb begaan, niet om het geld maar om ideologische principes, evenals uit naïef respect voor sommige personaliteiten van de rijkswacht en de politiek." In zijn brief heeft hij het over de ultra rechtse PSC-vleugel Cepic, de staatsveiligheid en een extreem-rechtse rijkswachters die achter de Bende van Nijvel zouden schuilgaan. En over de aanslagen in Nijvel, Overijse, Eigenbrakel en Aalst: "ik heb dat gedaan, ik maakte deel uit van een commando dat uit drie groepen bestond." En over laarzen met 7 centimeter hoge hakken die van hem de 'reus' konden maken. En over vergaderingen bij een politicus in de Belliardstraat 39 in Brussel.

Daders » Bende De Staerke

2

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke is begin jaren tachtig gangster van beroep. Hij stamt uit een familie van zigeuners en heeft een hoog stemmetje, dat heel erg contrasteert met zijn vervaarlijke uiterlijk. Zijn ouders en broers doen in lompen en rotzooi die ze op rommelmarkten aanprijzen als antiek. De Staerke is het type van boef dat veel geld steelt, maar het nooit lang bezit. Hij sukkelt van de ene relatie in de andere en blijft altijd weer berooid achter. Een ex-vriendin herinnert zich hoe hij zich op een gegeven moment laat wijsmaken dat ergens op een kerkhof in Luik een barones zichzelf heeft laten begraven met al haar juwelen in de kist. Daar moet hij naartoe.

In het midden van de jaren tachtig loopt De Staerke vooral in de kijker als leider van de Bende van Baasrode. Die bende opereert hyperefficiënt: er vallen nooit schoten, de Bende werkt postkantoren en winkels af binnen een vooraf vastgelegde tijdspanne van enkele minuten. De inmiddels weer op Belgische grond vertoevende Léopold Van Esbroeck wijt dat aan "de gewoonte om alles goed te plannen" en aan de "professionaliteit" van lieden als Dominique Salesse, hemzelf en Apostolos Papadopoulos. "Als u daarover begint, dan zou ik beter een grote whisky bestellen en hopen dat dat helpt om over iets anders te kunnen praten", zegt een vroegere topspeurder uit het Delta-team van Freddy Troch, de kleine onderzoeksrechter uit Dendermonde die De Staerke in 1987 in staat van beschuldiging stelde en zich een paar jaar later van het dossier ontheven zag door een interventie van justitieminister Melchior Wathelet (PSC).

Waarna het hele Bende- dossier werd overgeheveld naar Charleroi, waar verder niets gebeurde. "Laat ons wel wezen", zucht de speurder. "De Staerke was erbij. We weten niet in welke rol precies, maar hij wás erbij. We weten niet waarom, we weten niet op grond van welke motieven. Maar hij wás er. Nooit hebben ze in Charleroi of Bergen de door ons vergaarde elementen kunnen weerleggen."

Samenvatting: Bijnaam Johnny, jongste van de clan. Werd gesignaleerd een paar uur voor de moord op restauranthouder Van Camp in een café in de buurt en deed verkenning in Aalst vlak voor de overval op de Delhaize waarbij acht doden vielen, maar weigerde zijn opdrachtgever bekend te maken.

Daders » Bende De Staerke

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Philippe De Staerke

Langs de ene kant geloof ik die verklaring van De Staerke wel,misschien behoorde hij niet tot die drie groepen,daarmee bedoel dat hij zei dat hij deelnam aan de raids in eigenbrakel-overijse-aalst om ideologische principes en uit naïef respect voor personen van rijkswacht en politiek. En dat het commando uit 3 groepen bestond. En waarom hebben ze niet verder onderzocht?

Hij bekende, maar men geloofde hem niet, of men wou hem niet geloven. Dan is het logisch dat je u verklaring dan ook weer intrekt. Ik vind het toch maar een flauw excuus, als men zegt dat hij normaal nooit zou bekennen, maar in het geval dat je u bedrogen voelt achteraf of in de steek gelaten door diegene die jij zelf hebt geholpen waarom zou het dan niet kunnen. Het lijkt wel dat men hem niet wou geloven omdat men ook geen namen wou horen wie bij hem was, wie die rijkswachter en politiekers waren. Zijn alibi dat niet klopt, zijn bezoek aan aalst, herkent in aalst door getuigen, de samsunitekoffer waar zijn alibi ook niet voor klopt. Zijn vriendin werkte in Scherpenheuvel, dan toeval of niet het liedje "te voet naar scherpenheuvel".

4 (edited by Timmen 30-09-2007 16:40)

Re: Philippe De Staerke

http://upload7.postimage.org/465662/DeStaerke.jpg

Gevonden op het net, komt uit een Humo-reportage (interview broer Juan Mendez in 1997). Kijk naar de persoon links van hem. cool Zware nacht gehad blijkbaar. hmm De Staerke geniet blijkbaar van de media-aandacht. Symbolische foto, typisch Belgisch: een slapende agent en een attente gangster. smile

5

Re: Philippe De Staerke

Zeg het maar gerust, de slapende rijkswachter, in die tijd waren de corrupte rijkswachters en gangsters blijkbaar 2 handen op één buik. Als je nu zo een persoon als De Staerke ziet in een Delhaize, als kassierster dan herken je die toch direct als men u foto's van die persoon laat zien. En dit is door getuigen gebeurt in Aalst bevestigd. Men wil iedereen laten geloven dat DS niets met Aalst te maken heeft. Waarom?

6 (edited by Timmen 04-10-2007 18:58)

Re: Philippe De Staerke

Heeft er volgens mij wel mee te maken. Maar misschien niet met de overval of moorden zelf. Volgens mij eerder voorafgaand werk (verkenning zoals bevestigd) en eventueel levering van de wapens. De overval in Aalst is volgens mij door drie man gepleegd (als ik documentaires goed herinner). Maar er was zeker meer volk in de buurt voor in geval dat er iets misliep. Men had ook blijkbaar alle louche Aalsterse figuren op straat gelokt, om nog meer verwarring te creëren.

Re: Philippe De Staerke

Is het trouwens de "Léon De Staerke" van de bende, die in Brussel met het FN opgekomen is? De eerste vrouw van PDS van wie hij gescheiden is voor De Bende-periode, was die niet van origine Nederlandstalig? Of een Brusselse, maar waarschijnlijk toch met Vlaamse roots?

8

Re: Philippe De Staerke

Was zijn vrouw geen 'dienster' in een bar in scherpenheuvel? Ik denk het wel. Maar haar oorspronkelijke afkomst weet ik niet. En aangezien Phillipe in Gent en Dendermonde ook gezeten heeft zal hij toch wel iets van Nederlands kennen.

Volgens  getuigen kassiersters dat ze Frans en Nederlands praten tijdens hun raids. Ook Arabisch maar is dat wel zo, want men spreekt ook over de zigeunertaal 'manouches', dus het kan evengoed die taal zijn.

9 (edited by Timmen 31-10-2007 20:36)

Re: Philippe De Staerke

De dienster was dat niet Yvette M.? Volgens mij is hij met haar niet getrouwd geweest. Ik had het over een zekere I. Bogaert van wie hij in 1981 zou gescheiden zijn, heb ik mij laten vertellen. De Staerke lijkt me trouwens ook geen naam voor zigeuners. Is een naam die bv. ook veel voorkomt in bepaalde delen van Oost-Vlaanderen. Ze wonen dus in bakstenen huizen (appartementen in Brussel + enkele in buurt Sint-Pieters-Leeuw), en hebben toch eerder een Vlaams klinkende naam. Van uitzicht misschien wel, misschien langs moeders zijde.

En iemand op de hoogte of het wel degelijk Leon De Staerke van de Bende DS is die met FN in Brussel aan verkiezingen heeft deelgenomen in Brussel enkele jaren terug. Kan me moeilijk inbeelden dat een zigeuner gaat opkomen voor een extreem rechtse partij?

Iemand "De wortels van het kwaad" gezien op Vitaya? De eerste uitzending was met interview van Leopold Van Esbroeck over hoe hij in de crimminaliteit geraakt was. Hoe ze een overval planden en uitvoerden (met Bende De Staerke). Hij vermeldde ook meermaals dat ze enkel zouden schieten als het echt niet anders kon. Wat mij doet vermoeden dat men de daders van Bende van Nijvel niet in deze Bende DS moet gaan zoeken. Toch niet voor de moorden. Enkel levering van de wapens (Sotirios & PDS).

Werden ze er ingeluisd of gechanteerd? PDS zou in die periode erg nerveus geweest zijn. Misschien is hij hierbij betrokken geraakt zonder het zelf te willen. In ruil voor deze dienst (Bultot), vrijgesproken worden van andere misdrijven? Vreemd dat net die dag ook een jeugdvriend van PDS aanwezig was in Delhaize Aalst?

10 (edited by Renne 31-10-2007 21:32)

Re: Philippe De Staerke

Ik heb dat boek van Léopold van Esbroeck gelezen en daar zegt hij ook dat ze normaal alléén zouden schieten als het echt nodig was, maar ik denk dat Van Esbroeck niet de slechtste kant van De Staerke heeft gezien. In dat boek stond ook dat hij echt kon gewelddadig tekeer gaan, dat zei Salesse (ook lid van bende van Baasrode). En eigenlijk is het raar, dat Salesse nooit heeft gezegd waarom hij ruzie had met De Staerke. De Staerke kwam Salesse opzoeken en Salesse was er een beetje van aangedaan. Dan wou Salesse opeens naar Zuid-Frankrijk net voor Aalst, toeval of wist hij dat De Staerke was aangesproken om iets te doen.

De Staerke is na die ruzie ervan doorgegaan met een reeks wapens en een GTI en hij urineerde op de rest dat er stond wat wil zeggen 'kust mijn kloten', dus er moet toch iets aan De Staerke voorgesteld zijn en dat Salesse dat niet zag zitten. Hij had een sleutel en Salesse ook van een garagebox die ze huurden. En als je zijn alibi leest, klopt niet, die samsonitekoffer met wapens al dan niet waar. Zijn verklaringen over de 3 aanslagen, vreemd om zoiets toe te geven dat je mensen neer knalt en zelfs kinderen, ga je dat dan verklaren.

Eigenlijk heeft hij geluk dat hij er zo goed vanaf komt, of weten de speurders iets meer wat wij niet weten. Dat ze hem echt kunnen geloven, want hem geloven omdat hij anders keihard was in zijn verklaringen vind ik vreemd. Of was het de bedoeling om het te doen zoals hij het gedaan heeft, een spelletje om de aandacht te trekken. Hij was in Aalst, en niet alleen die dag en als je zegt dat zijn jeugdvriend er ook was. In ieder geval weet hij meer, en hij kende ook alle andere gangsters.