Topic: Leo Tindemans

Ontvoering Leo Tindemans

Ik heb hier al een paar keren opgemerkt dat men aandacht moet hebben voor de frequentie waarmee ‘merkwaardigheden’ voorkomen die in het rijtje passen.

  • Politicus als ‘target’

  • Regio Aalst-Vlaams Brabant

  • Abdij

  • Obscene achtergrond (bunker)

  • Wisselen nummerplaten net voor de misdaad

  • Kreeg al een tip van binnen de rijkswacht (Kolonel Bogaert)

  • Europa

  • Garagist & zakenman uit verschillende landsdelen die blijkbaar gemeenschappelijk een obscene bunker kenden (in Nederland) (niet direct een plaats waar een aan lagerwal geraakte pekelzondaar langskomt)

Abdij was doelwit ontvoering Tindemans

De dood van oud-premier Leo Tindemans brengt nare herinneringen boven in de abdij van Affligem. In 1980 werd hier op het nippertje de ontvoering van Tindemans verijdeld. Voormalig abt Jan Goetghebeur herinnert het zich als was het gisteren.

Leo Tindemans was in 1980 voorzitter van de CVP en kwam in de historische benedictijnenabdij een voordracht geven over Benedictus, de patroonheilige van het eengemaakte Europa. “We vierden in 1980 het jaar van Sint-Benedictus”, zegt abt Jan Goetghebeur (89). “Onze abdij had Tindemans, die bekend stond als een groot voorstander van de Europese gedachte, uitgenodigd om daarover te komen spreken.”

Maandag 10 maart 1980, was het. Tindemans werd in de vooravond in de abdij verwacht maar de monniken kregen rond de middag al enkele politie-inspecteurs over de vloer. “We waren verbaasd omdat niemand ons vooraf had verwittigd van hun komst”, zegt de abt. “Die politiemannen hebben de hele abdij onderzocht. Ook in onze tuin en langs de abdijmuren werd alles gecontroleerd. Tindemans zelf is in de vooravond aangekomen. Hij werd omringd door lijfwachten. Ook dat vonden wij zeer vreemd. De voordracht vond plaats in de abdijkerk en er waren heel veel bezoekers op afgekomen.”

Verdachten op parking

Wat de abt toen nog niet wist, was dat de politie diezelfde namiddag twee verdachte kerels uit een auto had geplukt. De wagen stond op de parking voor de abdij en in de bagageruimte werden wapens, bivakmutsen, plakband en handboeien teruggevonden. Voor de speurders was het al snel duidelijk: Leo Tindemans was op het nippertje ontsnapt aan een ontvoering. “Na de voordracht is Tindemans op de hoogte gebracht van de feiten”, weet de abt. “Hij is nog meegegaan naar de bar van het cultureel centrum. Daar heeft hij een praatje gemaakt met de mensen. Op dat moment zag hij er heel opgelucht uit. Het leek alsof er een grote last van zijn schouders was gevallen. Hijzelf zal wellicht geweten hebben wat er hem te wachten stond en was blij dat de twee kerels waren opgepakt.”

Voorpaginanieuws

De verijdelde ontvoering was in 1980 voorpaginanieuws in alle kranten. De twee gearresteerde mannen gaven later toe dat het hun bedoeling was om Tindemans te ontvoeren. Het ging om een mislukte zakenman uit Antwerpen en een al even weinig succesvolle garagist uit Luik. Politieke motieven had het duo niet. Het was hen vooral om het losgeld te doen. Het plan was om Tindemans aan de abdij in een auto te sleuren en hem geboeid over te brengen naar Nederland. Van daaruit zou het duo 200 miljoen frank (of 5 miljoen euro) losgeld geëist hebben. Maar het snode plan werd uiteindelijk in de kiem gesmoord.

Tindemans zelf was zwaar onder de indruk van het voorval. In zijn memoires vertelt hij uitgebreid over die avond in Affligem. En hij voegt er ook nog een pittig detail aan toe. “Opgesloten in de gevangenis, heeft een van de gangsters me een brief geschreven met de vraag of ik er niet kon voor zorgen dat zijn zoon zou worden vrijgesteld van militaire dienst. Van een typisch Belgisch detail gesproken.”

Bron: Het Laatste Nieuws |  29 december 2014

Uit 'Leo Tindemans, de memoires':

(...) Wel dacht ik aan de veiligheid en vooral aan die van mijn gezin. In de bijlagen van het Staatsblad waren immers de statuten verschenen van een vereniging zonder winstoogmerk, met zetel in Kapellen, die zich als maatschappelijk doel had gesteld: Tindemans te bekampen met alle mogelijke middelen. In die statuten kon men verder lezen dat de vzw één jaar na de dood van Tindemans zou worden ontbonden. Ambtshalve. In diezelfde periode dweilde een gesubsidieerd toneelgezelschap heel Vlaanderen af met een eigen productie, een stuk waarin werd gespeculeerd op mijn dood. Dit moest allicht worden gezien als een bijdrage tot de ontvoogding van ons volk.

In mijn dagboek noteerde ik: ‘Wie achtervolgt me met zulke ongeziene haat? Ik sloof mezelf af van 's morgens tot 's avonds om de levensvoorwaarden van zo veel mogelijk mensen te verbeteren, om de toekomst voor te bereiden, om conflicten te vermijden, om verzoening te prediken en juist hier in Vlaanderen staat men mij naar het leven. Wie of wat zit daarachter?’

Toen ik voorzitter was van de CVP werd zelfs een poging ondernomen om mij te ontvoeren. Kolonel Bogaert, toen bevelhebber van de rijkswacht in de provincie Antwerpen, had me al tot voorzichtigheid aangemaand. Hij had gevraagd of hij over een kopie van mijn agenda mocht beschikken. Op maandag 10 maart 1980 vertrok ik na afloop van mijn professorale taak in Leuven naar Affligem. Het jaar stond in het teken van Benedictus, patroon van Europa. Ik zou in de beroemde abdij over Europa spreken, een geleerde pater zou het hebben over Benedictus.

Bij mijn vertrek vroegen twee rijkswachtofficieren in burger of ze me mochten vergezellen. Zij volgden mij met hun wagen terwijl een officier naast mij in de auto post vatte. Onderweg kreeg ik argwaan. Ik merkte dat de volgwagen naast de mijne kwam rijden, telkens wanneer een derde wagen ons wilde voorbijrijden. In Affligem hielden we stil voor de abdijpoort, niemand mocht uitstappen. Na enkele minuten kwam een officier op mij toegelopen en zei: ‘U hebt geluk gehad. Tien minuten geleden hebben we in een zijstraat twee boosdoeners aangehouden die bezig waren de nummerplaat van hun auto te verwisselen. Zij waren van plan u te ontvoeren. In hun wagen lagen wapens, bivakmutsen, plakband en handboeien.’ Inderdaad, twee Belgen, een Vlaming en een Waal, beiden met een strafregister, verblijfplaats een Nederlandse camping, hadden besloten om me te ontvoeren, me onder te brengen in een bunker ‘met obscene achtergrond’ en een groot losgeld te eisen.

Dankzij de alertheid van de rijkswacht ben ik dus ontsnapt aan een ontvoering. Ik wil hier nog een typisch Belgisch detail aan toevoegen. Opgesloten in de gevangenis, heeft een van de gangsters me een brief geschreven met de vraag of ik er niet voor kon zorgen dat zijn zoon zou worden vrijgesteld van militaire dienst!

Meer » www.dbnl.org

2

Re: Leo Tindemans

Een 'wist je datje': een van de gangsters relevant aan de gebeurtenissen hierboven was een goede vriend van een zekere Albert Farcy. Beter bekend als 'Bruno'. Enfin, 9 jaar later is het dan toch gelukt om een ex-eerste minister te ontvoeren ...

3

Re: Leo Tindemans

Tiens heeft het over Edmond Douxfils:

Man die Tindemans wilde ontvoeren krijgt 4 jaar cel

De Correctionele Rechtbank te Brussel veroordeelde donderdag de 37-jarige adjunct-directeur Jean Buds uit Antwerpen-Hoevenen tot 4 jaar gevangenisstraf.

Op 10 maart jl. had hij gepoogd Leo Tindemans te ontvoeren in de nabijheid van de abdij van Affligem te Hekelgem waar de gewezen eerste minister een spreekbeurt wilde houden over "De heilige Benedictus, vader van Europa".

De kidnapping mislukte doordat de metgezel van Buds, de gangster Edmond Douxfils, die hij toevallig in Nederland had ontmoet, in het geheim de BOB van Luik op de hoogte had gebracht van de ontvoeringsplannen. Toen Buds de avond van 10 maart jl. nabij de abdij werd gearresteerd door de rijkswacht bleek hij in het bezit te zijn van een 99mm-revolver (*). In de bagagekoffer van zijn auto lagen bovendien een paar handboeien en ook een kap die over het hoofd van het slachtoffer zou worden getrokken evenals een valse nummerplaat.

Buds zal aan de burgerlijke partij de h. Tindemans 1 fr. als morele schadevergoeding moeten uitkeren.

Bron: Gazet van Antwerpen | 31 Oktober 1980

(*) De journalist bedoelt natuurlijk een 9mm-revolver. Of probeerde Jean Buds Tindemans te ontvoeren met een tank? smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Leo Tindemans

Tiens wrote:

Een 'wist je datje': een van de gangsters relevant aan de gebeurtenissen hierboven was een goede vriend van een zekere Albert Farcy. Beter bekend als 'Bruno'. Enfin, 9 jaar later is het dan toch gelukt om een ex-eerste minister te ontvoeren ...

Is Farcy nog in leven?

Aangezien je het er eerder over had hoe de opdracht voor de ontvoering van VDB een opdracht was van een "zakenman" die ondertussen overleden is.