701

Re: Michel Libert

Komt ook voor in de getuigenis van Hipa:

"In een heel ver verleden was ik er van overtuigd dat in Aalst een van de Bendeleden een vrouw was. Ik werd eventjes voor zot verklaard en begon dan ook aan mijn herrinnering te twijfelen, het was voor mij de derde in rij die binnenkwam. Ik durf dit totaal niet hard maken maar ergens zit dat silhouet in mijn geheugen."

"Aalst was een hele combinatie, vele getuigenissen en verdachten, ieder met zijn waarheid en herinnering. Ergens zit deze gedachte in het dossier, het stamt van juist na de feiten. Nu zoveel jaar later vraag ik me af of ik fantaseerde of er toch waarheid in zat? 1 Haemers, 2 De Staerke, 3 de vrouw 4 een kleine dikke met bakkebaarden, directeur herkent Libert. Dan was er nog de parking waar Dauphin en Elnikoff herkend werden, alsook werden ze gezien als verkenners van de Parkdreef. Elnikoff bezat een Taunus ingeschreven op naam van zijn vrouw of ex-vrouw."

702

Re: Michel Libert

Ik lees er blijkbaar over, kunt u mij de specifieke post aanduiden waar wordt vermeld dat die info werd bevestigd door een tweede bron. Mijn excuses voor het ongemak maar ik zie het echt niet staan.

703

Re: Michel Libert

» Forum

704

Re: Michel Libert

Bedankt, Het probleem blijft echter dat we geen manier hebben om te verifiëren hoe die bronnen op de hoogte waren van het feit en of beide bronnen onafhankelijk zijn, en dus niet dat een van beide bronnen het verhaal van de ander heeft.

Bedankt ook aan forumlid coconut voor het delen van die uitspraak van David Van de Steen. Deze is terug te vinden in post 84 van het topic getuigenis van David Van de Steen. Twee posts verder verwijst deze ook naar het feit dat de joggers Dauphin en Elnikoff zouden hebben herkend en verder ook dat deze getuigenis in het dossier zou zitten.

705

Re: Michel Libert

Zoals ik eerder postte, ik vermoed dat bepaalde info van speurders die op het spoor Libert &co werkten komt. Nu, als zij overtuigd waren van de betrokkenheid van de WNP en toch niets hebben kunnen bewijzen vermoed ik dat alle kansen verkeken zijn...

706

Re: Michel Libert

Het WNP-spoor is waarschijnlijk een van de sporen die het meest en diepst is onderzocht. Indien men overtuigd is van de betrokkenheid van de WNP maar na lang zoeken niets kan bewijzen, rijst de vraag of men die overtuiging eventueel dient aan te passen.

707

Re: Michel Libert

Vergeet niet dat alle sporen zijn vernietigd.

708

Re: Michel Libert

Beste Poseur, moeten wij onze overtuiging aanpassen omdat men na lang zoeken niets kan bewijzen? Ik denk van niet, maar dat is een persoonlijke mening. Scaramouche en ikzelf hadden het geluk te mogen spreken met een oude kolonel die beweerde dat men hem ooit gevraagd had mee te doen met hetgeen men later de Bende zou noemen.

Toen hij dat weigerde vroeg men hem mee te doen aan een "denktank" (ook dat weigerde hij). En sorry dat ik dit verhaal tot in den treure blijf herhalen. Maar dit verhaal heeft mij de ogen geopend. Lang voor de eigenlijke operatie begon waren de knapste koppen uit het leger begonnen met de strategie. En niet alleen met de eigenlijke actie maar natuurlijk ook met het laten verdwijnen van sporen. Dat hield natuurlijk ook in dat bij de magistratuur de juiste mannetjes op de juiste plaatsen gedropt werden. En natuurlijk was ook de staatsveiligheid vanaf minuut één betrokken.

Bovendien zal het zo geweest zijn dat groep X geen weet had van wat groep Y deed. (Ingebouwde veiligheid.) Casser les dents ... Bouhouche gebruikte die uitdrukking en hij had gelijk, hij wist waarover hij sprak. Groep G, Groep M die niet mochten bestaan ...

"La Bande du Brabant, c’est la gendarmerie et les services secrets américains, affirmait l’ancien commissaire en chef de la police judiciaire Reyniers, à l’hebdomadaire TV7. Nous connaissons les noms d’au moins vingt gendarmes qui appartenaient à la Bande, disent aujourd’hui les avocats Graindorge et Magnée, qui défendent certaines victimes des tueurs. Un entretien avec l’avocat Graindorge et une analyse."

Bron » www.editions-proletariennes.fr

Militairen werden para militairen en voor het vuile werk werden waarschijnlijk huurlingen en gangsters ingehuurd. Onze kolonel kon geen bloed zien, was natuurlijk niet nodig, hij had "personeel" om mensen te doden ... in naam van het vaderland. Zijn eigen vaderland uitmoorden was voor hem een stapje te ver. Zijn verhaal doen in 1987 had voor hem hetzelfde geweest als zelfmoord plegen en zijn kameraden verraden. Of zijn gezin in gevaar brengen. In Wallonie in een bejaardentehuis ligt er nog iemand die bovenstaand verhaal kan bevestigen, tenzij Corona hem ...

709

Re: Michel Libert

Vanaf het prille begin is het onderzoek gemanipuleerd en zijn alle sporen uitgewist. Het dna spoor is de laatste hoop voor het onderzoek maar ook op dat front blijft het al een tijdje stil. De WNP voerde verkenningen uit van warenhuizen, oa de Delhaize in Aalst die een week later overvallen werd. Het is geen hard bewijs maar toont aan dat er tenminste een verband is van tijd en plaats met de feiten. Dat verschillende WNPers herkend werden en onafhankelijk van elkaar getuigden over de verkenningen van warenhuizen. En tenslotte nog dit: kort voor de wapenvondst in Ronquières, meer bepaald op 5 november 1986, wordt Eric Lammers  door Lionel Ruth en Alain Lachlan uit de gevangenis gehaald en naar het bos van Houssière gebracht om de plaats van de schietoefeningen van de WNP te tonen. Allemaal toeval?

710

Re: Michel Libert

De Valkeneer: Er zijn enkele speurders die hard op dit spoor gewerkt hebben en die later met grote ruzie vertrokken zijn. Dat is geen geheim. Ze zijn er rotsvast van overtuigd dat de Bende-aanslagen zijn gepleegd door drie daders, alle drie lid van WNP: Michel Libert, Christian Elnikoff en Jean-Paul Dauphin. Elnikoff is dood, Dauphin is zeer ziek en zit in een rusthuis.”

“Die speurders hebben veel interessante elementen verzameld. Onderzoeksrechter Michel geloofde ook echt in dit spoor, net als wij. Er is in 2014 een grote operatie met een reeks huiszoekingen gebeurd, en Michel Libert werd uiteindelijk gearresteerd en verhoord. Maar het verhoor leverde geen enkel bruikbaar element op. Hij had het over bepaalde technieken die werden aangeleerd bij WNP om een grootwarenhuis aan te vallen, dingen die hij 25 jaar geleden ook al vertelde. Maar niets concreets. Ook de huiszoekingen leverden niet de verhoopte resultaten op. Onderzoeksrechter Michel vond dat er niet genoeg elementen waren om Libert aan te houden en heeft hem dus vrijgelaten. Dat heeft de speurders zeer, zeer boos gemaakt. Ze zagen daarin een bewijs dat mevrouw Michel en ik de WNP, extreemrechts en de vroegere Staatsveiligheid in bescherming namen.”

Bron: Humo | 20 november 2017 (Link naar het interview » Onderzoek)