21

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: het is mij niet duidelijk of Dossogne begin jaren '80 1 of 2 keer in de gevangenis heeft gezeten. Als bron moet ik het naast dit forum doen met kranten, en dan meestal Nederlandse. Belgische juridische/strafrechtelijk data is slecht benaderbaar (behalve arresten van het hof van Cassatie), en een on-line krantenarchief als het Nederlandse Delpher (top site) is er niet.

Vooraf een kleine juridische inleiding (door een niet jurist): rechtspraak in België kent (als in Nederland) 3 niveau's: de eerste is de Rechtbank, in geval van strafrecht de Correctionele Rechtbank. Het 2e nivo is het Hof van Beroep, het derde en laatste nivo is het Hof van Cassatie (in Nederland: Hoge Raad). Partijen kunnen dus 2 keer in beroep gaan (of meer als een hogere rechter een zaak teruglegt bij een lagere rechter), waar bij het Hof van Cassatie zaken niet meer op inhoud beoordeeld maar alleen of de feitenrechter het recht correct heeft toegepast. Arresten van het hof van Cassatie zijn dan ook geen sinecure om te lezen.

De volgende chronologie kan ik achterhalen:

• 30 september 1979. Arrestatie 17 personen van Front de la Jeunesse (inclusief Dossogne) op weg naar Antwerpen wegens een betoging voor apartheid. Ze hebben diverse wapens bij zich.

• 5 november 1979. Start proces tegen Front de la Jeunesse. Bron: staat ergens op het forum maar vraag me af of dit klopt.

• 5 juni 1980. Veroordeling voor correctionele rechtbank (diverse leden Front de la Jeunesse) wegens dragen van vuurwapens op de openbare weg (Bron: De Stem - 12 november 1983).

• 13 mei 1981. Veroordeling 'vele leden' Front de la Jeunesse wegens militievorming' (Bron: De Stem, 5 juni 1981).

• Half mei 1981. Veroordeling Dossogne, Claus en Gilson tot 7 maanden. Totaal 35 beklaagden van Front de la Jeunesse, 21 vrijgesproken. (Bron: De Waarheid, 18 mei 1981).

• 1 december 1981 en 27 januari 1982. Hof van Beroep Brussel: harde kern Front de la Jeunesse veroordeeld. Dit zal het beroep zijn geweest tegen de uitspraak van de rechtbank van 13 mei 1981 over de militievorming. Of de strafmaat van 7 maanden dezelfde is gebleven is mij niet bekend.

• 24 november 1982. Hof van Cassatie: (zie » justitie.belgium.be en dan pdf 1982-1983 deel 1).

1. T.a.v. van Dossogne, Gilson en Claus (arrest HvB 27 januari 1982): 'verwerpt de voorzieningen.' Dat betekent zoveel dat de bezwaren van deze 3 werden verworpen en ze dus definitief veroordeeld worden conform het veroordeelde voor het HvB.

2. T.a.v. Yamina Mohamed, Gerard Ugaux, Bernard Hemant en Francis Houtert (arrest HvB 27 januari 1982): niet ontvankelijk.
    Wie zijn dit? ik herken deze namen niet.

3. Belgische liga voor de rechten van de mens (arrest HvB 1 december 1981), voor Gaston Dossogne, Jean van Campenhaut, Michel Pensis, Yves Hugelier, Dimitri Dolgoff, Marcel Barbier, Jean-Marie Paul: niet ontvankelijk. Dit gaat om 14 individuen bij elkaar, dat komt overeen met de 35 beklaagden minus 21 vrijgesprokenen uit het bericht van 18 mei 1981.

Het kan zijn dat er 2 rechtzaken zijn geweest: 1 wegens de harde feiten van wapenbezit, met de veroordeling op 5 juni 1980 (strafmaat onbekend) en 1 vanwege de militievorming. Die laatste is zeker en heeft gespeelt tot het Hof van Cassatie.

De relevantie hiervan is dat Dossogne definitief wordt veroordeeld en de beoogde rol van zijn kind het Front de la Jeunesse is uitgespeeld eind november 1982. Deze rol wordt dan definitief doorgespeeld naar de WNP, als ook vele leden van het Front de la Jeunesse. Dit moet heel wat met hem gedaan hebben. Het verklaart wellicht in ieder geval zijn zure vingerwijzen naar de WNP.

Dat Dossogne daadwerkelijk heeft gezeten weten we van zijn vriend Bultot, zie » archive.org/stream

Het toeval wil dat hij bij hem in de gevangenis komt. De avond ervoor drinken ze daar nog een biertje op. Doordat er tijdens zijn gevangenschap een collectieve gratie kwam, zat hij korter dan zijn veroordeling. Zo'n collectieve gratie is er in die jaren 3 keer geweest: juni 1980, september 1984 en mei 1985. Welke het was durf ik niet te gokken.

Aanvullingen welkom!

22

Herman Geschier ging tijdens de burgeroorlog herhaaldelijk op reis naar Libanon. In 1976 bezocht hij Dany Chamoun, de leider van de Tijgermilitie. In 1978 volgde een tweede bezoek, dit keer in het gezelschap van Francis Dossogne, de leider van de extreemrechtse privé-militie Front de la Jeunesse. Dossogne overwoog ginds paramilitaire oefenkampen voor zijn militanten te organiseren.

Bron: Apache | Georges Timmerman | 16 April 2020

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube