Topic: Rallyrijders geoefende schutters?

Hallo, ik volg alle nieuws rond de bende al vele jaren en heb me nu toch maar eens aangemeld op dit forum. Ik vraag me af vanwaar het idee komt dat er rallyrijders of andere hele goede chauffeurs betrokken zouden zijn. Zover ik weet hebben een paar mensen de gti'kes van de bende zien rijden en reden ze snel. Hiervoor moet je nu niet echt een goede piloot zijn, in onze jonge jaren reden we allemaal veel te hard. Het kan natuurlijk wel zijn, maar het lijkt me raar om daarvan uit te gaan gewoon omdat ze snel reden.

Hetzelfde eigenlijk met de bewering dat het om erg getrainde schutters gaat; Blijkbaar zouden bij de overval op de juwelier vele schoten zijn afgevuurd op een vrouw die in de zetel lag van korte afstand en de meeste waren er naast. Verder moet je niet echt een geoefende schutter zijn om mensen van een paar meter te treffen met een riotgun. Om zoiets in koelen bloede te doen moet er wel iets niet juist zijn in de bovenkamer of flink onder invloed van een of ander. Het "schieten op al wat beweegt" zoals in Aalst wijst volgens mij ook meer op druggebruik dan op practical shooting.

Ook de keuze van riotguns lijkt me in die richting te wijzen, op korte afstand tegen ongewapende mensen is dit een zeer doeltreffend wapen.

Ben benieuwd naar jullie opinie over deze zaken.

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Welkom. Een antwoord op je eerste vraag kan mss deze post zijn:

Deze piste verdient (opnieuw) aandacht; en niet enkel omwille van het nieuws van vandaag. Een champagne diefstal in Noord-Frankrijk (Maubeuge) in het holst van de nacht? Een normaal mens gaat naar de nachtwinkel om wijn als men een nachtelijke drink heeft.

Kan die vaak geciteerde P.M. misschien Pierre Maréchal zijn; iemand die door de auteur van een auto-tijdschrift prompt werd benoemd tot Bende chauffeur? pag 9 onderwerp Thierry Sliman.

Of:

Maar dat Maréchal een ex-paracommando was die aan rallywedstrijden deelnam met een Golf GTI, dat blijkt wel uit ht onderzoek. Blijkt uit een antwoord van een journalist aan Kenniz05".

Maar er is nog iets anders. De mannen in de loods in Overijse zouden iets te maken gehad hebben met "autosport". Ik ben er tot nu niet achter gekomen wat men daarmee precies bedoelde. Aangezien Bouhouche af en toe in de loods kwam en Pierre Maréchal voor ARI werkte, is het niet uitgesloten dat er in de loods ook gerefereerd werd naar deze Pierre Maréchal (maar dat laatste is slechts gokwerk van mij).

Er waren wel meer gangsters die je rally-piloot zou kunnen noemen (of het effectief waren). Ik denk dan altijd aan de achtervolging van Kapllan Murat. Bekijk dat filmke op youtube maar eens » YouTube

3

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Dag Robert, er zijn meerdere verdachten die blijkbaar ook goed met het gaspedaal overweg konden. Ook Philippe De Staerke ... staat ergens beschreven in het laatste boek van Hilde Geens maar de pagina zou ik moeten opzoeken. Wat de schutters betreft, volg ik jou wel.

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Een element dat zwaar verwaarloosd werd in de Bende van Nijvel is de stuurmanskunst van de Bende. De man die na Aalst de GTI volgde getuigde dat de chauffeur erg goed was en erg riskante dingen tot een goed einde bracht. Je zou dit "zachte informatie" kunnen noemen. Ik denk dat het Freddy Troch was die beweerde dat Dendermonde een kast vol had met dit soort info ivm de Bende.

https://www.slideshare.net/thierrydebel … informatie

Sinds de Corona crisis is mijn aandacht voor de Bende wat verslapt hetgeen resulteert in zaken zoals ook P-51 ze beschrijft ... staat ergens beschreven, zou het moeten opzoeken. Toch nog deze:

"Ooit maakten Dominique Salesse en Léopold Van Esbroeck deel uit van de Bende van Baasrode, een groep overvallers en inbrekers rond Philippe De Staerke (53). De speurders van toenmalig onderzoeksrechter Freddy Troch meenden dat die bende kon leiden naar de Bende van Nijvel. Verscheidene leden vertoonden immers het juiste profiel. Dominique Salesse (55) bijvoorbeeld, was een briljante autorijder én liefhebber van de VW Golf GTI. Léopold Popolino Van Esbroeck (60) was, zoals de gevreesde Reus, een boom van een kerel. Zij pleegden nogal wat gewapende overvallen."

Als je ons morgen vraagt te bewijzen dat de Bende van Nijvel Chinezen waren dan kunnen wij dat ... ook dixit Troch.

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Hallo, Aalst: drugs of georganiseerd bloedbad? Léopold Van Esbroeck schreef dat Jean Bultot hem had gevraagd deel te nemen aan "nepovervallen". Is het de waarheid? Das it de grote vraag op de plaat.

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Niet drugs of georganiseerd bloedbad, maar drugs én georganiseerd bloedbad.

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Zulke dingen zijn natuurlijk moeilijk te beoordelen, wat voor de ene een zeer bedreven chauffeur lijkt te zijn is vanuit iemand anders zijn standpunt maar gemiddeld. Dat hangt natuurlijk veel af van het eigen referentiekader. Dat zo iemand risico's durft te nemen lijkt me wel logisch.

Ik stel me ook vragen bij de gebruikte vluchtauto, een Golf GTI is vrij snel en wendbaar omdat het een lichte auto is met redelijk veel vermogen (in die tijd toch). Eens er 3 of 4 stevige overvallers inzitten lijkt het mij al heel wat minder vlot te gaan. Zou die voorliefde voor golfjes komen omdat een of meerdere leden vertrouwd zijn met dat type auto? Als privé voertuig of omdat ze er aan werkten, connecties hadden die GTI's prepareerden? Er reden natuurlijk vrij veel golfjes rond toen en een gti tussen een hoop golfjes in het verkeer valt niet zo op.

8

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

P-51 wrote:

Dag Robert, er zijn meerdere verdachten die blijkbaar ook goed met het gaspedaal overweg konden. Ook Philippe De Staerke ... staat ergens beschreven in het laatste boek van Hilde Geens maar de pagina zou ik moeten opzoeken.

Pag.113/114 - Beetgenomen (laatste versie) van Hilde Geens.

9

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Ik denk dat ze voor een Golf GTI kozen omdat hij compact was en in breedte met de spiegels dicht 1 meter 62 was en perfect in een Bedford paste net zoals een Saab. Wat wegligging betreft vond ik hem niet zo goed, ook zijn prestaties waren niet wat het moet zijn. Maar misschien waren ze vertrouwd met Golf GTI.

10

Re: Rallyrijders geoefende schutters?

Was dat toen niet een beetje een statussymbool (voor welk gebruik dan ook) zoals thans de Dacia Sandero, Kenza?