Re: Opsporingsbericht juni 2020

Waarom werd nooit eerder over deze foto gesproken als hij al van 1986 in het dossier zit?

52

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken wrote:

Wat is dit? Het is te groot voor een knoop en heeft duidelijk dikte want er valt heel wat schaduw onder. Ik ken niks van geweren, is dit een hangend onderdeel van het geweer?

Een horloge, chronometer, meetklok?

53

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Insp. Witse wrote:

Voor de eerste maal wordt vandaag een foto op het publiek losgelaten, een foto die meer dan 30 jaar achter gesloten deuren lag. Maar de topredacteurs van HLN kunnen er meteen een datum op plakken? Zo ontstaat inderdaad desinformatie.

2 weken geleden heb ik iemand van het forum gemeld dat er een opsporingsverzoek aankomt, Witse.

P51 wrote:

Ik moet nu denken aan Cobra, die eerder al melding maakte van de foto (van de reus?) die in het bezit was van Libert (en dus - als het effectief om deze foto zou gaan - overhandigd zou geweest zijn). Je gaat me niet wijsmaken dat Libert een foto overhandigt van één van de daders (?) zonder zijn identiteit te kennen ...

Zeer juist. U bent niet de enige die daar melding van maakte.

54

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik vind de vraag wie deze foto heeft overhandigd interessanter dan de foto zelf.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

fipilip wrote:

De datum 13 maart 1982 zou op de achterkant van de foto gedrukt staan.

Van welke bron heb je dat?

Er is een beetje verwarring met de EXIF-gegevens van een digitale foto vs de eventueel gedrukte data op de achterkant van een analoge foto. Op een analoge foto staat/stond geen data gedrukt wanneer de foto gemaakt is.

Na het ontwikkelen werd er op de afdrukcentrale data gedrukt op de achterzijde van de foto, op het analoge fotopapier. Ontwikkelen in kleur is moeilijk want erg temperatuur gevoelig, de nodige ontwikkelingsproducten zijn duur en degenereren snel. Bovendien is het erg moeilijk om kleurconsistentie te hebben tussen je reeksen foto's (bv. verschillende rolletjes van 1 reis). Daarom werden kleurenfilms nagenoeg altijd binnen gebracht -via een fotowinkel of krantenwinkel- naar een groot fotolabo.

De foto is zeker niet genomen in maart. Ga maar eens binnen 9 maanden - opnieuw in maart dan - wandelen in het bos. Mocht de datum van 13 maart 1982 op de achterkant van de foto staan, dan is de foto ontwikkeld op 13 maart 1982 (als de machine juist ingesteld stond) en dan dateert de foto van 1981 of ouder.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Op Les tueries du Brabant zie je deze foto van Roger Beuckels staan.

Opvallend, ik zie een tattoo op zijn rechterarm:

https://i.ibb.co/s568PWW/beu11.jpg


Jammer dat we dat op deze "nieuwe" foto niet kunnen zien....

Re: Opsporingsbericht juni 2020

In ieder geval is het iemand met een grote passie voor (militaire) wapens. Een Spas12 was een erg duur wapen, zou nu ongeveer 2000€ kosten inflatie meegerekend. Bovendien was het in 1982 een vrij obscuur wapen waarover enkel werd geschreven in Amerikaanse en Franse wapentjdschriften. Een wapenwinkel als Dekaise zou zoiets wel hebben maar de dorpswapenwinkel niet denk ik.

58

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Holster deze keer wel rechts ... dus rechtshandig? Dan komt hij niet meer in aanmerking. Heeft iemand een lijst(je) van linkshandige schutters bijgehouden? Dan kan het kransje van kandidaten al behoorlijk ingekort worden.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik vind hem niet op Beuckels lijken. De man van de foto heeft vrij volle lippen met mondhoeken die licht naar beneden wijzen, waar Beuckels een vrij rechte mond leek te hebben. Ook de haardos is zo verschillend dat het niet enkel een kwestie is van een tijdje niet naar de coiffeur gaan. En ik denk dat de speurders hem anders ook al lang hebben geïdentificeerd. Die kennen Beuckels ook hè.

60

Re: Opsporingsbericht juni 2020

De foto op pagina 6 "Roger Beuckels" van 1984 is qua neus en mond inderdaad wel heel erg gelijkend...