Re: Elias Shiber

Des te beter, kunnen ze alweer een piste afsluiten.

Re: Elias Shiber

club_le-happy-few wrote:

Was er een link tussen Juan Mendez en Elias Shieber, of enkel indirect via Castris / Farcy? In Bendeliteratuur iets te vinden of hij Bouhouche / Beijer kende. En Hage Maroun? Zwarte Cobra? Welke Bendewapens heeft hij in het buitenland verkocht? Wat is de bron hiervan? Eigen verklaring tijdens arrestatie of tip uit het milieu?

In de laatste leugen werd regelmatig gesproken over de "Libanees" als ik mij niet vergis. Zonder zijn naam te noemen. Milieu van wapen-en drugtrafiek.

Re: Elias Shiber

In het jaar 1984 bevestigde een zekere "Asterix" dat het hoofd van de moordenaars een gendarme was die Dany heette. We denken meteen aan Madani Bouhouche die zichzelf Dany noemde. De zogenaamde Dany voorzag de moordenaars van wapens en betaalde ze voordat ze naar het Vreemdelingenlegioen gingen. De aanvallen werden naar verluidt gesponsord door een Amerikaans bedrijf dat met Delhaize concurreerde en elke moordenaar ontving vandaag het equivalent van 15.000 euro.

Vreemd genoeg zei Asterix dat een Zuid-Amerikaan die voor de FN werkte vermoord zou worden omdat de Brabantse band hem niet langer vertrouwde. In dit jaar 1984 had nog niemand van Bouhouche of Juan Mendez gehoord ... Asterix werd op 22 januari 1985, een paar dagen na Mendez, vermoord en volgens een vergelijkbare modus: in zijn auto geschoten door verschillende kogels in de hoofd. De echte naam van Asterix was François Ertrijckx.

» www.djazairess.com

Een Brusselse getuige verklaarde dat de aanslag op een Colruyt in 1983 was uitgevoerd door een band uit Frankrijk. Lille, Roubaix en Maubeuge waren misdaadcentra in de buurt van België en de grens oversteken was gemakkelijk. Een interessante gangster was Marcel Castris, bekend als "dikke Marcel". De handelaar was familie van een andere sponsor, Albert "Bruno" Farcy; de twee mannen werden genoemd in het Wavre BSR-onderzoek. Het waren de executeurs van de Libanese Elias Shiber die ervan verdacht werden wapens in verband met de moorden te hebben verwijderd door ze naar het buitenland te verzenden.

Franse onderzoekers worden overgehaald om de oorsprong van de moorden in de regio Lille te achterhalen, waaruit de persoonlijkheid van Jean-Pierre Halla naar voren kwam, die een tijdlang samenwerkte met de Haemers-bende. Halla werd naar verluidt geëxecuteerd door medeplichtigen na het mislukken van een overval in de tweede helft van de jaren tachtig. Zijn lichaam is nooit gevonden. Een ander nummer: profilering. Profilering, gebaseerd op gedragsanalyse, heeft tot doel het psychologische profiel van criminelen te bepalen. De Waalse Brabantse Cel nam contact op met twee Franse profilers die slechts gedeeltelijk toegang hadden tot het dossier.

» www.lesoir.be

Uitlevering werd gevraagd van zijn compagnon voor wapen- en drugtrafiek » www.legifrance.gouv.fr

14

Re: Elias Shiber

sherlock wrote:

Asterix werd op 22 januari 1985, een paar dagen na Mendez, vermoord en volgens een vergelijkbare modus: in zijn auto geschoten door verschillende kogels in de hoofd. De echte naam van Asterix was François Ertrijckx.

Mendez werd in januari 1986 vermoord, een jaar later dus.

Re: Elias Shiber

Klopt, fouten sluipen overal in.

Re: Elias Shiber

Deze blijf ik interessant vinden. Jammer dat er niet meer te vinden is over deze man. Leeft hij nog?

17

Re: Elias Shiber

club_le-happy-few wrote:

Deze blijf ik interessant vinden. Jammer dat er niet meer te vinden is over deze man. Leeft hij nog?

Is er een foto van deze persoon?

Re: Elias Shiber

Op Facebook is er een profiel met één foto van 7 jaar geleden. Onder vrienden veel Zuid-Europese Brusselaars, dus kans is groot dat het de juiste persoon is. En dat hij er een sociaal leven heeft, want de portugese en spaanse community komt toch regelmatig samen in café, restaurants, zalen, ... Als hij nog in leven is tenminste.

Gezien zijn kennis van wapens en chemisch proces om drugs te maken, weet hij misschien toch iets. Ik vraag mij dan af, of deze personen ook ooit deftig ondervraagd zijn?

19

Re: Elias Shiber

Met Google lens deze zijn foto komen er helaas ook geen resultaten.

Re: Elias Shiber

Jammer, ik blijf het een interessante persoon vinden - die misschien toch wel iets weet.