261

Re: Opsporingsbericht juni 2020

ele9 wrote:

En wat als de speurders de foto enigszins bewust gemanipuleerd (photoshop) hebben om iets te weten te komen?

Dit geloof je toch zelf niet ele9?

Wat zijn de zekerheden in dit hele onderzoek? Ik lees zo vaak dat er geen Sporting Purpose Automatic Shotgun 12 gebruikt is door de Bende Van Nijvel. Hand hiervoor (minutenlang) in het vuur? Het ballistisch onderzoek toen gevoerd dan even betrouwbaar als zijnde dat er inmiddels stukken van dit immense dossier verbrand en/of verdwenen zijn? Daarbuiten, iemand die vlotjes een Spas-12 kan hanteren kan allicht even goed een Riotgun hanteren?

Nogmaals:

Trobken wrote:

Bron » nicc.fgov.be (PDF)
En om mijn - misschien totaal van de pot gerukte hypothese - nog wat verder te staven: Op 17/04/2019 was er voor het NICC een openbare aanbesteding (zoals er natuurlijk wel meer gebeuren) voor de levering van een data-acquisitiesysteem voor het scannen van hulzen, kogels en -fragmenten, compatibel en gebruiksklaar met Scannbi-technology Evofinders® Software.

Ik veronderstel dat anno juni 2020, een goed jaar later, deze procedure volledig achter de rug is en de onderzoekers met de nieuwste software aan de slag gegaan zijn. Met deze - voor sommigen - verrassende zet om opeens deze foto vrij te geven van een man die "niks" met "de Bende" te maken heet met een wapen dat "niks" met "de Bende" te maken heeft.

Toevallig dat er  nu, na bovenstaande, - in het kader naar het onderzoek naar de Bende Van Nijvel - een foto van een man met een Spas-12 verspreid wordt die niks met deze Bende te maken heeft.

262

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Bossi wrote:

Daar geloof ik niet in. We spreken nog altijd over een gerechtelijk onderzoek. Wie magistraat Capelle kent weet dat zij dit onder geen enkele beding zou toelaten. Het onrechtmatig verkregen bewijs komt dan ter sprake.

Bossi, het gaat niet altijd om onrechtmatig bewijs te verkrijgen. Bij de moord op Julie Van Espen bv., werd op een foto van de, op dat moment vermoedelijke dader: Steve Baekelmans, het fietsmandje van Julie Van Espen, (dat hij met zich meedroeg), weg gephotoshopt, en zo in de pers gegooid, teneinde de dader niet te verontrusten.

263

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Dat is juist, Ele9. Maar dit ging niet om de persoon zelf. Wel om het fietsmandje.

264

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Het ging net wel om die persoon, maar goed, ik laat het hier bij.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

LEO wrote:

De man op de foto heeft een mouwloze jagers gilet over zijn hemd. De stropdas verdwijnt in de V-hals van het gilet.

Een jagers gilet zou volgens mij de (gedeeltelijk) ceintuur verbergen. Soit iemand wil op zijn paasbest met stropdas en 2 insignes poseren met berucht wapen ...

266

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Foto is volgens mij ook niet in Leopoldsburg genomen. Kijk eens goed naar het muurtje achter de persoon en als je goed kijkt zie je rechts achter hem een soort plateau waar er al beetje begroeiing op groeit.

267

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Kenza, ook in Leopoldsburg zijn er "plateau's" ... Je zit daar op het Kempens Plateau. Wikepedia:

De Lange Heuvelheide is een uitgestrekt heidegebied dat zich bevindt ten noordoosten van Leopoldsburg.

Samen met de Schrikheide behoort het tot een uitgestrekt militair domein dat bekendstaat als het Kamp van Beverlo en er het noordelijk deel van vormt. Door de militaire activiteiten, waaronder een schietterrein, is een deel van het gebied sterk aangetast.

Het heidegebied bevindt zich op de noordwestelijke flank van het Kempens Plateau en wordt in aan de noordzijde begrensd door de vallei van de Grote Nete. In het heidegebied bevinden zich enkele vennen, aaronder het Kraanven, en een moerasgebied, de Visbedden genaamd. Hier stortte op 3 april 1945 nog een Britse Lancaster-bommenwerper neer.

In het oosten van het gebied komen nog stuifzandduinen voor.

268

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Idd je kunt in iedere grote bos wel iets hebben maar ik denk niet dat het daar is.

269

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Meegluurder wrote:

Een jagers gilet zou volgens mij de (gedeeltelijk) ceintuur verbergen. Soit iemand wil op zijn paasbest met stropdas en 2 insignes poseren met berucht wapen ...

Het getoonde jagers gilet op de foto is een 'heup' model, geen halflang.

270

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

Bousmanne Leopold (man van de SPAS): hem gegeven door Dossogne -> zegt dat Bousmanne en Bruylandt Alex in relatie staan met Latinus.
J -> D
Opm: foto

Libert: wanneer Drogenbos?

Dat Dossogne aan de basis ligt van die naam is opmerkelijk. De datum dat die foto in 86 gegeven of in het dossier gekomen is is mogelijks interessant. Want:

Ben wrote:

De voornaamste (schijnbare) tegenspraak die er tussen beide verklaringen zit, betreft het tijdstip waarop Dossogne-Mievis onder observatie werden geplaatst. Waar Bruggeman deze actie na de verwittiging van Mievis plaatste, daar situeerde Michaux haar daarvóór. ...........

In het rapport dat Michaux in maart 1989 vervaardigde voor de commandant van de rijkswacht naar aanleiding van het interview met Lekeu, wordt duidelijk gesteld dat de observatie-actie - onder de codenaam "Uniforme" - startte op 25 augustus 1986 en eindigde op 5 september 1986, terwijl Mievis op 1 september 1986 om 15.50 u. werd verhoord.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)

Wat doet Lekeu op die dagen?

Ben wrote:

"Ook de telefoontjes die Lekeu op 3 en 4 september 1986 pleegde met de BOB te Waver vermochten niet het te activeren. Lekeu vroeg de speurders waarom al dat onderzoek had plaatsgevonden. De BOB antwoordde hem dat zij zijn relaties wilde kennen uit de tijd dat hij nog rijkswachter was. Maar toen hem de vraag werd gesteld of hij naar de brigade wilde komen, hing Lekeu de hoorn op de haak."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (Bijlage 4)

Wat is er in de zakken gevonden in november 1986 de Faul (link foto?) en de gestolen rijkswachtwapens uit 83 plus een kogelvrije vest waar Lekeu mogelijks meer van weet. Tja?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.