Re: Willy Acke

Ja tegenwoordig mogen we dat met zekerheid zeggen he, inderdaad de papa van Delphine.

42

Re: Willy Acke

Herr Flick wrote:

In het Pallieterke van vorige week staat er ook een artikel, Eurosystem duikt daar ook weer op » pallieterke.net Enkel voor abonnees maar ik geef het even mee.

Iemand die dit artikel integraal kan posten? Dank bij voorbaat.

Re: Willy Acke

U vraagt. Wij draaien:

[Foto van onbekende met wapen]

De foto van een onbekende man met een Italiaans wapen – dat overigens niet gebruikt werd bij de bendeovervallen – heeft de belangstelling voor de Bende van Nijvel opnieuw doen toenemen. Een speurder die zich jarenlang vastgebeten heeft in dat dossier was West-Vlaming Willy Acke.

Willy Acke werd in Ieper op 9 augustus 1955 geboren. Op 19 december 1994 is Acke ‘onverwachts’ gestorven. Hij werd opgehangen aan een boom teruggevonden.

“Zelfmoord, klonk de officiële versie, maar dat geloof ik niet. In mijn kennissenkring komen trouwens heel wat zogenaamde zelfmoorden voor,” vertelde familielid Lieve Acke later in de media. “Dan was er nog dat telefoontje, twee weken voor zijn dood. Hij klonk opgewonden, hij zei me dat hij nieuwe dingen had ontdekt in het Bendedossier.” Auteur Hilde Geens omschrijft Acke als de ziel van de Delta-cel (de onderzoeksgroep in Dendermonde). “Een gedreven, getormenteerd man, een kettingroker. (…) Hij heeft zich ongelooflijk vastgebeten in het dossier.”

Authentieke notities opgedoken

In het nieuwe boek “Het land van de onbestrafte misdaden: Waarom faalt justitie?” van Walter De Smedt komen passages van de notities van Willy Acke voor. Zo wordt expliciet verwezen naar de miljarden (in frank) van de koninklijke familie op geheime rekeningen van de Generale Bank. In diverse boeken heb ik reeds bericht over deze constructie (onder andere in het boek “Vorstelijk Vermogen”). En via een ‘gunstige wind’ kreeg ik vorige week een groot deel van die oorspronkelijke notities van Acke.

In de oorspronkelijke en authentieke notities van Acke komen de namen van Albert en Paola regelmatig voor. Op de pagina van 6 maart 1989 lezen we:

“Gesprek met Franz Balfroid (speurder bij de BOB van Waver. Hij deed samen met zijn collega Gérard Bihay, en onder leiding van Guy Dussart, onderzoek naar de Bende)

Via vliegveld Gosselies wapentrafieken naar embargo-landen.
- B. [niet leesbaar] met 5 bankiers (1 = informateur BR)
- wapens van FN – met medeweten van Hof (prins Albert! – pr. Paola gezien op domein)
- borderellen vermelden balen katoen! [niet leesbaar], maar lading voor zeer hoge bedragen verzekerd.”

In de aantekeningen van Acke komt het dossier Eurosystem Hospitalier ook regelmatig voor. Ook hierover heb ik al regelmatig geschreven, onder meer in mijn jongste boek over koning Albert II. Volgens Acke was er een duidelijke link tussen dat dossier en de Bende van Nijvel. En ook hier stootte hij alweer op de aanwezigheid van leden van de koninklijke familie.

Besluit

De dood van Acke doet merkwaardig genoeg denken aan het overlijden van Albert I. De derde koning der Belgen werd volgens een bron vermoord in kasteel de Grunne in Wezenbeek. Het lijk werd vervolgens vervoerd naar Marche-les-Dames. Opvallend detail: de bril van de bijziende koning werd daar niet gevonden. Ook de bril van de erg bijziende Willy Acke werd niet aangetroffen bij zijn lichaam, maar op de keukentafel. Acke was allicht te dicht bij de (koninklijke) waarheid gekomen.

Re: Willy Acke

Dank je, Kurt! Indien ik mij niet vergis staat op dit forum een link naar de notities van Willy Acke.

Re: Willy Acke

» Forum

46

Re: Willy Acke

Hartelijk dank! Moesten alle forumleden zo samenwerken in plaats van elkaar - sorry voor mijn ongepast taalgebruik - "af te zeiken" zou het veel aangenamer zijn! Dankjewel.

Re: Willy Acke

Je kan die nota's ook vinden op Google Drive, waar ze gemakkelijk te downloaden zijn » drive.google.com

Re: Willy Acke

Had iemand deze ooit niet vertaald naar een leesbaar(der) word document?

Re: Willy Acke

Lack of a better name wrote:

Had iemand deze ooit niet vertaald naar een leesbaar(der) word document?

Zie op het forum Patrick111 » Forum

50

Re: Willy Acke

patrick111 wrote:

Vraagt Acke zich misschien af of Lekeu weet dat hij gezocht wordt? Geen idee. Misschien is het toch 'uren' zoals jij zegt.

Lekeu wist inderdaad dat hij gezocht werd, ik citeer uit de verslagen van de Tweede Bendecommissie:

"Ook de telefoontjes die Lekeu op 3 en 4 september 1986 pleegde met de BOB te Waver vermochten niet het te activeren. Lekeu vroeg de speurders waarom al dat onderzoek had plaatsgevonden. De BOB antwoordde hem dat zij zijn relaties wilde kennen uit de tijd dat hij nog rijkswachter was. Maar toen hem de vraag werd gesteld of hij naar de brigade wilde komen, hing Lekeu de hoorn op de haak."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (Bijlage 4)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube