Re: Francis Verzar

Volgens Paul Ponsaers hebben Lammers en Verzar in 1984 schilderijen gestolen van James Ensor en werden ze daarvoor veroordeeld op 15 oktober 1985. Hier op dit forum is er voor dezelfde diefstal geen sprake van Verzar, op het franstalige forum echter wel. Ik heb nu al drie verschillende versies van de feiten gelezen, ook het aantal schilderijen varieert tss de 6 en de 8. Iemand een geloofwaardige bron? PV? Uitspraak?

Het toeval wil dat ik mij de zaak herinner omdat er 2 "buren" in betrokken waren, enerzijds slachtoffer van de diefstal van de ring met blauwe diamant, zijnde de vrouw van de baas van de Eternit (het was die diefstal die naar de  de schilderijen leidde) en anderzijds heler van de ring zijnde Janssens die uit Londerzeel was. Van Verzar was toen geen sprake, zeker weten, ik zou mij absoluut herinnerd hebben dat er een Hongaarse naam tussen zat.

Ik verwijs naar een post van Ben (met bron Het Laatste Nieuws):

"Voor zeven betichtingen, waaronder de overval op een tabaktransport en de roof van acht Ensors uit een villa te Sint-Genesius-Rode is Eric Lammers (25) dinsdag veroordeeld tot 5 jaar cel en vijf jaar ontzetting uit zijn burgerrechten.

In feite had hij in juni al moeten veroordeeld worden, samen met zijn vader Maurice (54), José Gil Calancha, Franco DeLuca en Yves Baeten. Die kregen toen van rechter Creplet ook zware straffen. Eric echter was naar het buitenland gevlucht. Hij is immers een fervent bergbeklimmer en het is dan ook in Chamonix dat hij werd aangehouden. Zijn uitlevering liet op zich wachten. Zijn medeplichtigen zijn ondertussen al in beroep. Hun zaak wordt op 23 oktober voortgezet. Als Eric zich haast, kan hij zich in beroep bij zijn vader voegen."

Tueries du Brabant: les perquisitions visaient le "Belge du Midi"

En 1984, déjà, le tandem Lammers-Verzar avait été impliqué pour le vol de six tableaux attribués à l'expressionniste James Ensor. (...) Francis Verzar savait qu'on l'a suspecté d'être "le fameux géant qui boitait".

Bron: La Dernière Heure

En de Yves Baeten uit een post werd bij een andere bron Yves Brams. Ik vermoed dat er dus initialen werden vrijgegeven en journalisten er een naam opplakten. Pfff.

Re: Francis Verzar

coconut wrote:

Volgens Paul Ponsaers hebben Lammers en Verzar in 1984 schilderijen gestolen van James Ensor en werden ze daarvoor veroordeeld op 15 oktober 1985.

coconut wrote:

In feite had hij (Lammers, nvda) in juni al moeten veroordeeld worden, samen met zijn vader Maurice (54), José Gil Calancha, Franco DeLuca en Yves Baeten. .../... Eric echter was naar het buitenland gevlucht. Hij is immers een fervent bergbeklimmer en het is dan ook in Chamonix dat hij werd aangehouden. Zijn uitlevering liet op zich wachten. Zijn medeplichtigen zijn ondertussen al in beroep. Hun zaak wordt op 23 oktober voortgezet.

  1. Was Verzar dan samen met Lammers naar Chamonix gevlucht? Of is Verzar ergens anders aangehouden, maar te laat om berecht te worden in juni 1985?

  2. Lammers kan normaal niet bij de overvallen van 1985 geweest zijn. Hij wachtte op zijn uitlevering tijdens Eigenbrakel/Overijse en tijdens Aalst was hij al veroordeeld. (Tenzij hij weer werd vrijgelaten na het proces.)

  3. Verzar kan er ook niet bij geweest zijn in Aalst. (Tenzij hij weer werd vrijgelaten na het proces.) Kan Verzar er bij geweest zijn in Eigenbrakel/Overijse (een proces op 15 oktober maar nog niet aangehouden in september)?

Re: Francis Verzar

Het zal nog onduidelijker worden » Forum

Ik zou eens graag een artikel zien uit die tijd dat de naam Verzar vermeldde. Tot nu toe vond ik die naam alleen bij Ponsaers in 2018. En nog wat, die schilderijen van Ensor konden alleen gestolen worden met inside info ... dank zij een ex-Diane die van kunst hield?

Re: Francis Verzar

coconut wrote:

Ik zou eens graag een artikel zien uit die tijd dat de naam Verzar vermeldde.

Zoals deze » Forum

De laatste zin van het artikel zegt zijn advocaat dat hij sinds 1981 niet meer met het gerecht in aanraking kwam.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Francis Verzar

Bedankt the end.

26

Re: Francis Verzar

the end wrote:

Er is ivm de diefstal van de zwarte golf is er een bekentenis geweest van dit feit die mogelijks veel dichter bij Verzar stond toen, hij was goed bevriend met een extreem-rechtse rijkswachter die zich nogal verdacht gedroeg in die periode.

De VW Golf had een rode kleur toen hij gestolen werd in Ohain.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Francis Verzar

Ik geloof niet in WNP-overvallen. Daar wordt te veel tijd mee verloren. Ik geloof wel in criminelen die overvallen plegen. Lammers in Temse, Ohain, Nijvel. Verzar in Anderlues. Ik geloof in alibi-overvallen: overvallen die er voor moeten zorgen dat een kompaan niet meer verdacht wordt van een feit. Saquet e.a. in Aalst, Eigenbrakel, Overijse, om bepaalde vrienden vrij te pleiten voor bepaalde feiten.

Daar geloof ik wel in. Als die namen 1 ding gemeen hebben is het dit: ze hadden geen politieke motieven, niet met Ensors Skelet met Gepekelde Haring (waarmee ze er bovendien niet in slaagden het aan de man te brengen; goed voorbereid!), niet met de diefstal van een ring twv 6 miljoen van een weerloos vrouwtje; zeer politiek, militair, terroristisch geïnspireerd! (en: ook al niet aan de man gebracht, stuntelig betrapt), niet met de overval op twee diamantairs in Antwerpen (waarbij ze zinloos moorden, maar zonder politiek motief).

28

Re: Francis Verzar

fipilip wrote:

Ik geloof niet in WNP-overvallen. Daar wordt te veel tijd mee verloren. Ik geloof wel in criminelen die overvallen plegen. Lammers in Temse, Ohain, Nijvel. Verzar in Anderlues. Ik geloof in alibi-overvallen: overvallen die er voor moeten zorgen dat een kompaan niet meer verdacht wordt van een feit. Saquet e.a. in Aalst, Eigenbrakel, Overijse, om bepaalde vrienden vrij te pleiten voor bepaalde feiten

Nagel op de kop. Vergeet WNP als organisatie. Daar geloof ik al lang niet meer in. Criminele individuen die tevens lid waren van WNP is mogelijk.

29

Re: Francis Verzar

Welke aanwijzingen of bewijzen zijn er dan WNP niet betrokken is? Waarom zouden we die moeten vergeten? Ik heb juist het idee dat men die altijd zo veel mogelijk vergeten heeft.

Re: Francis Verzar

Om het geheugen op te frissen » Forum

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.