101

Re: Beersel: 23 December

Als je werkelijk bezorgd bent voor je 80-jarige vader stop je hem geen alarmpistool in de hand, dan zoek je andere oplossingen. Het gebruik van een alarmpistool kan zich tegen je keren met de juridische naam "uitlokking" tot gevolg.

Re: Beersel: 23 December

De vriendin van Marco Vanden Eynde heette Josée. Zij was kuisvrouw /kantinehelpster op het Hoog Comité van Toezicht. Zij had dat "plaatske" te danken aan Raymond, Baron Charles, destijds Voorzitter van het HCT. Kort na de moord op de vader van Marco is ze met haar vriend en hun kinderen naar Zuid-Afrika vertrokken. Niemand van ons geloofde het verhaal dat ze er een restaurant zouden beginnen. De meesten vermoedden dat Marco er als huurling voor het apartheidsregime zou gaan werken.

Re: Beersel: 23 December

Het lijkt er op alsof u hen gekend heeft. Heeft u sindsdien nog iets over Marco gehoord? Kunt u meer achtergrondinformatie geven over Marco, zijn vader, hun onderlinge relatie, enz.?

104

Re: Beersel: 23 December

Achille POIROT, werkte u niet als commissaris van het Hoog Comité van Toezicht en  was u geen lid van de gerechtelijke politie van Brussel?

105

Re: Beersel: 23 December

noordeling wrote:

In de nacht van 25 op 26 december 1981 werd er via de buitendeur van de keuken ingebroken. Naast de kassa werden er een 40-tal flessen wijn gestolen ter waarde van 20.000 BF. De kassa werd de volgende dag terug gevonden te Sint-Genesius-Rode.

Andere hint in die richting: inbraak op 25-26 december 1981 (buit terug gevonden in Sint-Genesius-Rode, thuisbasis van de bende) en de moord op 23 december 1982. Telkens rond Kerstmis. Da's geen toeval; ze wilden op hetzelfde vertrouwde adres gewoon terug wat drank gaan stelen. Logisch ook. De eerste keer hadden ze 40 flessen gepikt, een goede buit. Door nu vlak voor Kerstmis te gaan, hoopten ze vermoedelijk extra volle voorraadkeukens aan te treffen in dit klasserestaurant. Waarschijnlijk hoopten ze op nog meer flessen.

Ik denk dat de aanwijzingen toch naar één richting beginnen over te hellen. Dit was geen politieke moord. Er is geen sprake van verdwenen videocassettes of een verdwenen aktetas, zaken die nooit iemand gezien heeft. Ze hebben gewoon een oude huisbewaarder doodgefolterd omdat hij hen bijna aan de galg gepraat heeft.

106

Re: Beersel: 23 December

noordeling wrote:

Als je iets beweert, dan behoor je het te onderbouwen. Zomaar wat zeggen snijdt geen hout.

Het is Marc Vanden Eynde die verklaart dat de moord op zijn vader mogelijk iets heeft te maken met Spanje.

Dans l'examen de l'attaque de l'Auberge du Chevalier à Beersel, il est souligné qu’après son séjour en Afrique du Sud, Marc Vanden Eynde, le fils de la victime, a fait en Belgique, le 22 janvier 1985, une déposition dans laquelle il a raconté la vie de son père et parlé des sympathies anciennes de celui-ci pour l’extrême droite, en déclarant que le meurtre était une vengeance d'Espagne. Les experts notent que cette information n’a pas fait l'objet d'un contrôle systématique (16).

Bron: Verslag Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Wat ik daarmee bedoelde is: bedenk dan een scenario wat er gebeurd kan zijn. Een link tussen vechten voor Franco en jaren later gemarteld en vermoord worden!

108

Re: Beersel: 23 December

Bijvoorbeeld: thuis zijn in bepaalde extremistische milieus en te veel weten, om maar iets te zeggen? Vergeet niet dat wie Franco zegt als snel uitkomt bij Degrelle. En wie Franco en Degrelle zegt al snel uitkomt bij de Thibault de Boesinghe (zijn casse de la rue Haute zou zelfs ter financiering van Degrelle geweest zijn?), Simon Gevenois, Stefano Delle Chiaie (P2, Aginter Press, ...), Yves Guérin-Sérac (Aginter Press), Alfredo Sanchez Bella (mouvance von Habsburg, Opus Dei, Cercle Pinay, ...), Bernard Mercier, Alexandre de Belgique (en de jeansfabriek van Pierre Salik in franquistisch Spanje), ...

Stuk voor stuk mensen die betrokken waren bij de (complexe) extreemrechtse structuren die gericht waren op het zaaien van terreur, propaganda, false flag-operaties en een ruk naar rechts, ... Denk maar aan WNP, Aginter Press, P2, ...

109

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Bedenk dan een scenario wat er gebeurd kan zijn.

Moeilijke vraag. Ik ben nu al een paar jaar hiermee bezig en als mensen mij vragen wat ik denk van de Bende van Nijvel, dan antwoord ik nog altijd dat "ik er absoluut geen enkel gedacht van heb".

Het is enkel een vaststelling dat er steeds weer bepaalde verbanden en feiten uit het verleden naar boven komen, die mogelijk een motief voor de moord kunnen zijn.

Als er op een bepaald moment iemand wordt vermoord en enkele dagen later wordt er nog iemand vermoord met hetzelfde wapen en het blijkt nadien dat deze twee personen elkaar mogelijk gekend hebben omdat ze voor hetzelfde bedrijf hebben gewerkt, dan mag je toch denken dat er mogelijk iets meer aan de hand is. Zeker omdat de buit niet in overeenstemming is met het gebruikte geweld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Dat Angelou en VDE bij het zelfde bedrijf hebben gewerkt, is op zich interessant. Alleen is er nooit een piste uit geboren. Ik heb ook nooit gelezen in welk jaar dat was, en voor hoe lang. Of gewoon een logische verklaring voor afrekeningen van hele kleine vissen. Ik heb zelfs gelezen dat Angelou wel een kaartte met VDE of zelfs wel eens in de Auberge kwam. Maar al deze sporen liepen dood. Voor mij zelf heb ik geconcludeerd dat iig VDE het toevallige slachtoffer is geworden.

Er zit ook wel een duidelijke lijn in voor mij. Ze gebruiken drugs - inbreken alleen voor eten en drinken - altijd scherp bewapend- werken niet - leven 's nachts - er is een killer in de groep die gevaarlijk is voor iedereen in zijn omgeving. Deze killer hoeft geen klassieke crimineel te zijn.

Wat de Bende van Nijvel zo bijzonder maakt is dat zeer extreme figuren bij elkaar komen.  Wat het allemaal zo eng maakt zijn de contacten met de bovenwereld. De tips over de wapens bij de Kaise en de tip over de kogelvrije vesten, onderscheidt deze bende van alle andere. Telkens draait het om tactiek. Bruut geweld in combinatie met gangsterslimheid. En altijd als een schaker een aantal zetten vooruit denken. Ergens zijn ze ook heel berekenend. Ze weten dat ze over voldoende schiet techniek beschikken om niet bang te hoeven zijn voor een paar agenten of politie auto's.

Het is bijna niet meer dan logisch dat deze mannen bij uitstek geschikt zouden zijn in alle soorten misdrijven. Afpersingen zijn zo eenvoudig indien een grote vis beschikt over een geweldsdivisie.