101

Re: Claude Dubois

Wat is het verhaal achter de romp van Beez? Waar is die romp gevonden? Ik ken dat grottencomplex daar heel goed. Ook eens de moeite als zondags uitstap. Als je afrit Namen neemt juist voor Beez heb je op uw linkerkant precies een overblijfsel van een fabrieksschouw. Maar dat is een luchtschacht en zo geraak je in de grotten.

102

Re: Claude Dubois

Un dossier qui date de 1983 Le dépeceur aurait déjà sévi

Le suspect dans l'affaire du cadavre de Lot a déjà été arrêté pour un meurtre suivi d'un dépeçage à Namur. Arrêté, il avait été remis en liberté et avait bénéficié d'un non-lieu.

Et un rebondissement supplémentaire dans l'affaire du cadavre dépecé découvert, à Lot, dans le canal Bruxelles-Charleroi. L'auteur présumé, Claude Dubois, pourrait ne pas en être à son coup d'essai. Son nom fut déjà amplement cité dans une affaire similaire en 1983. Il avait néanmoins bénéficié d'un non-lieu en 1989.

Le 22 octobre dernier, un éclusier apercevait une partie de cadavre démembré, à Lot. Appelés sur place, les pompiers de Hal sortirent de l'eau le buste criblé de balles d'un homme âgé d'une trentaine d'années. Quelques heures plus tard, le reste du corps était découvert à Leeuw-Saint-Pierre: la tête, le bassin et le bras gauche. A ce jour, le bras droit n'a toujours pas été retrouvé.

Difficilement identifiable, la victime ne portait ni tatouage ni signe distinctif. Néanmoins, transmises à Interpol, les empreintes digitales ont parlé et permis d'établir que la victime était Karim Mounouar, un Algérien de 33 ans qui avait notamment séjourné illégalement au Danemark. Par la suite, l'homme avait séjourné aux Pays-Bas avant de s'établir avenue Coghen, à Uccle. Il avait travaillé comme peintre en bâtiment rue Vanderkindere. Les enquêteurs allaient très vite découvrir que Karim a probablement été dépecé non loin de là, dans un ancien garage de la même rue.

Mardi, Claude Dubois, 58 ans, était interpellé chez un ami à Anderlecht alors que la police fédérale le traquait depuis une semaine déjà. Il a été placé sous mandat d'arrêt par la juge Sophie Huguet bien qu'il nie toute implication dans la mort de Karim.

Le 19 décembre 1983, le nom de Claude Dubois apparaissait déjà dans les colonnes des journaux pour des faits étrangement similaires. A l'époque agent immobilier, Dubois avait été arrêté et placé sous mandat d'arrêt par le juge d'instruction namurois Marotte: il était soupçonné d'avoir tué et dépecé Colette Dumont, une habitante de Watermael-Boitsfort. Le cadavre avait été retrouvé dans la Meuse, à Beez. Il avait probablement été jeté par-dessus le viaduc.

Lors d'une perquisition, du sang avait été découvert sur des vêtements appartenant à Dubois, un revolver avait été également trouvé. Enfin, le jour de la disparition de la victime, cette dernière avait effectué un retrait de 500.000 francs. Coïncidence, le même jour, le compte de Dubois était crédité d'un versement de plus de 200.000 francs.

Mais déjà à l'époque, Claude Dubois avait nié tout en bloc. Après quelques mois de détention préventive, il avait été remis en liberté et l'affaire s'était tassée pour finalement être oubliée. En 1989, Dubois bénéficiait d'un non-lieu.

Fin des années 90, le dossier est remonté à la surface dans le cadre de l'affaire du dépeceur de Mons. Les rituels se ressemblent et l'implication de Dubois dans les meurtres sordides et non élucidés attribués au dépeceur fut envisagée. Mais une fois encore, aucune suite réelle ne fut donnée.

Dix-huit ans après, le nom de Claude Dubois ressurgit donc dans une affaire qui ressemble beaucoup à celle de Beez. Au parquet de Namur, on déclare que le délai pour la prescription est de dix ans. Donc, les faits sont prescrits depuis deux ans. Pour que le parquet de Bruxelles puisse se saisir de l'affaire Dumont et rouvre le dossier, il faudrait qu'il trouve une affaire antérieure à 1999 dans laquelle Claude Dubois pourrait être impliqué.

Bron » www.lesoir.be

Re: Claude Dubois

bely wrote:

Feit is dat de valies documenten etc. bevatte die verwezen naar Dubois en dancing Top Ten in Vilvoorde.

Kan je op Google Maps aanduiden waar die Top Ten gelegen was?

104

Re: Claude Dubois

Op Google Maps intikken 'Mandarin garden Mechelsesteenweg Vilvoorde'. Indien ik mij niet vergis is dat een straatnummer 7xx, de kringloopwinkel is straatnummer 588, daar tussen was de dancing. De dancinguitbater, middelmatige grootte, pikzwart lang haar, zuiders type dus. Ben nooit in de KGB geweest maar de beschrijving van die Claude komt overeen met beschrijving vroegere eigenaar Top Ten. KGB lag op Rooseveldplein. Begin Mechelse steenweg.

105

Re: Claude Dubois

Dancing Top Ten was gelegen vanuit centrum Vilvoorde, langs de rechterkant van de rijksweg N1, tussen het kerkhof van Vilvoorde en Eppegem. PS; ik ben licht computeranalfabeet. dhrlanden, het zou misschien handiger zijn mochten we mekaar contacteren via e-mail.

106

Re: Claude Dubois

Ik heb de indruk dat er hier wat fouten te vinden zijn in dit topic. Zo lees ik bijvoorbeeld in een post van Ben "In 2004 startte het proces tegen Claude Dubois, hij werd veroordeeld maar stierf al enkele maanden later in de gevangenis". Volgens mij leefde hij nog in 2009.

Inderdaad, want in 2009 schreef hij een brief naar de procureur om zijn zaag terug te krijgen. Staat er hier al ergens vermeld dat hij een slagersopleiding volgde in De Panne en Oostende? (Waarschijnlijk ook daarom verdacht als slachter van Bergen.) Dat hij zelf toegaf met Rossignol in de wapenhandel te zitten (vandaar verdacht in de zaak Zwarts; Rossignol werd met een rijkswachtvoertuig gezien aan de Diable Amoureux) etc. ...

Hetgeen ik hier ook nog niet gelezen heb is dat hij zijn eerste vrouw verplichtte zich te prostitueren. Ik vermoed dat dit gebeurde in de Tourmalet, gelegen een beetje verder dan zijn dancing TopTen. Ook Mechelse steenweg maar dan Eppegem. Ik kan er geen jaartal op plakken maar zag soms zijn opzichtige wagen die vaak aan zijn dancing stond ook af en toe aan de Tourmalet staan. Het was een grote Amerikaanse bak.

107

Re: Claude Dubois

Je bent behept met een goede opmerkingsgave en een uitstekend geheugen coconut! Een noodzaak in deze warboel.

Re: Claude Dubois

Die Claude Dubois begint toch verdomd interessant te worden. En het vreemde: zijn weigering op welke foto ook te willen staan. Dat alleen al...

109

Re: Claude Dubois

Dat is inderdaad ook opmerkelijk, er zou alleen een foto in het dossier zitten die een fotocopy is van een oude identiteitskaart. Volgens mij kan dit niet want elke gevangene wordt en werd toch gefotografeerd?

Je kan heel wat over dit personage lezen in "Het Rattenkwartier".

Oei Leo, mijn geheugen, ik zou er veel geld voor over hebben om mijn geheugen van 20 jaar geleden nog te hebben. Maar mijn geheugen zegt mij ook nog dat hij toch één en ander gezegd heeft tegen zijn advocaat over de Bende. En dat Bely verwittigd werd door burgemeester Cortois ivm de KGB (en de Bende). Trouwens, de advocaat van het echtpaar Fourez-Dewit was ook een goede kennis van Claude, hij had zijn praktijk als jonge advocaat op datzelfde Rooseveldplein als de KGB en de frituur van Bely. (Is later ook voor van alles en nog wat veroordeeld, ik bedoel de advocaat, niet Bely he) Advocaat was M.S. (hier vernoemd » www.nieuwsblad.be).

Tot daar mijn roddelrubriek van vandaag.

110

Re: Claude Dubois

Bij Dubois moet ik hieraan denken:

patrick111 wrote:

Uit het boek van H. Geens: "Vandeuren vertelde me (Delhuvenne -EF) uitgebreid wat er bij Dekaise gebeurd was. Hij had een vriend leren kennen in een jeugdinstelling. Die vriend was zot, zei hij, hij had op een goeie dag een jonge vrouw vermoord in de buurt van het Hilton-hotel. Vandeuren had de overval op de wapenhandel samen met hem gedaan."

Een aantal zaken klopt niet helemaal: Dubois was beduidend ouder dan Vandeuren, de woning van de vermoorde Dumont was niet bij het Hilton in de buurt (naast is wel duidelijk waar ze vermoord is?) en de timing van de moord, genoemd wordt 1983 en Dekaise was in 1982. Maar het tijdstip van de moord op Dumont is ook niet helemaal duidelijk, alleen dat haar romp werd gevonden in nov 1983.