11 (edited by Biggus Dickus 25-05-2010 23:21)

Re: Theorie van zuiderling

Tja, in principe inderdaad nooit gevat. Maar lijkt me eerder te danken aan de onbekwaamheid van het gerecht dan aan het professionele gedrag van de gangsters. Sporen zat

Vraag is dan waarom het gerecht hier dan onbekwaam te werk is gegaan.

Het professionalisme van de daders wordt dikwijls schromelijk onderschat. De tweede golf werd duidelijk gepleegd door goed getrainde, uitstekend voorbereide, met het terrein bekende en tot in de puntjes logistiek ondersteunde commando's. Wat mijns insziens de piste van de ingevlogen huurlingen uitsluit (zeker in samenhang met de min of meer vermeende Belgische tweetaligheid van de daders). Ik denk ook dat de mogelijkheid van gerichte executies in Aalst achterwege mag worden gelaten wegens het te veel overlaten aan het toeval.

Dit staat echter in schril contrast tot de eerste golf overvallen, waarbij amateurisme eerder schering en inslag was. Voor het zelfde geld was na de overval op Dekaise en het vuurgevecht met de BOB de kous voor de prille bende al af. En dan spreken we nog niet over de puinhoop die in Beersel werd achtergelaten.

Feit is dat de twee golven aan elkaar worden gelinkt door de gebruikte wapens. Zijn deze gegevens misschien gemanipuleerd om een stelletje amateurs naar de slachtbank te leiden? De vondst van de zakken in Ronquières, zonder dewelke het onderzoek echt helemaal nergens stond, kwam in ieder geval heel makkelijk tot stand. Zoals ik al eerder heb vermeld stond het onderzoek in Dendermonde, buiten dus de gevonden zakken bewijsmateriaal, helemaal niet zo ver als doorgaans wordt aangenomen.

Indien er geen manipulatie was (alleszins niet met de wapens) is de hamvraag waarom de bende bende er anderhalf jaar de brui aan geeft, om dan terug te keren met ongekende, beheerste brutaliteit, die een gedegen ondersteuning, medewerking en manipulatie uit diverse hoeken verraadt.

Re: Theorie van zuiderling

ik heb over die hamvraag wel een theorie. Maar wil deze voorzichtig brengen. Stel het gaat toch om een brein. En we passen een 'faites simple' scenario toe.

simpel is dan om te denken, weinig buit en veel geweld, dan gaat het waarschijnlijk om afpersing. Bij de grote supermarkten waren ook vast grote sommen zwart geld. Iemand beseft dat en gaat daar naar op zoek. Hij verzint een manier om die afpersingen te doen. Door de wapens centraal te houden.

De eerste afpersingen worden gedaan door marginale criminelen. Toch wordt er betaald. Dit kan de stilte/pauze verklaren. Er is geld. Het brein bedenkt daarna dat het beter kan met andere typen criminelen. Die het nog beter kunnen. Ook dat vergt tijd. Het is niet uitgesloten dat de 2 of 3 deelnemers uit de eerste benderaids worden ge liquideerd. Ook dat vraagt enige tijd.

De voornaamste reden dat ik denk aan afpersingen is vooral de twee overvallen vlak achter elkaar. Dat doet me zo denken aan een signaal van: "het is nu niet de bedoeling dat u over 2 weken het geld overmaakt , maar nu echt binnen 24 uur in cash".

Ik zeg erbij dat dit scenario al vaker is geopperd natuurlijk en ik heb het niet echt goed onderzocht. De polite wel en die zeggen dat het niet zo is. Ik sluit het echter nog steeds niet uit.

13 (edited by Koen 04-06-2010 22:00)

Re: Theorie van zuiderling

tja, dat er nog altijd mensen zijn die de feiten loochenen, een geheel van aanwijzingen vormt een bewijs ( aanwijzingen die men trouwens altijd in de doofpot heeft willen steken of doodzwijgen, hoe groter het complex van aanwijzingen, des te minder twijfel ). Als men tenminste één dader indentificeert in het kader van dna-analyse en daar vervolgens niets mee doet ( noch een arrestatie, noch een persmededeling, noch een inlichting aan de slachtoffers en burgerlijke partijen,... ) en dit sinds meer dan 15 jaar ( geen paar maanden ofzo of paar jaar ) dan is het duidelijk dat de Bende van Nijvel een onderdeel vormde en nog steeds vormt, want gezien het gerechtelijk schijnonderzoek is er sprake van een voortdurend misdrijf, van de uitvoerende macht ( gladio, sdra6, sdra8, miltaire inlichtingendienst, staatsveiligheid,... ), het krioelde destijds van het door regeringen gecontroleerde staatsbanditisme, nu nog steeds overigens.
Ach, ik heb de indruk dat 95 procent van de bevolking ( wellicht een grove onderschatting van het probleem ) een intrinsieke befehl-ist-befehl-mentaliteit heeft; regeringen, die kunnen niets misdoen, want we hebben er schrik van, een slavenmentaliteit dus, terwijl de geschiedenis heeft bewezen dat de overheidscriminaliteit véél groter is dan de private.

14

Re: Theorie van zuiderling

Ze moeten gewoon dat herkende DNA vrijgeven en daar mee verder gaan. Lost ook meer op dan die reconstructie volgens mij ...

15

Re: Theorie van zuiderling

Het gemaakt punt lijkt me niet dat het een simpele actie is. Wel dat de hele complotsfeer die geweven wordt rond de overvallen, dat we dié moeten wegdenken. Niet elke dode was een gewild slachtoffer. Niet alle sporen van de Bende zijn dwaalsporen. Misschien was de politie niet in de eerste plaats corrupt, maar wel gewoon onkundig - je kan je niet voorstellen hoeveel alles professioneler geworden is sinds de jaren tachtig!
Eddy Vos zegt toch ook dat hij nooit obstructie van zijn onderzoek heeft gekregen?

16

Re: Theorie van zuiderling

idd, en anders was ie zelf ook lid van de chantage van het onderzoek. hij zei in een radiointerview (via ben zijn youtubekanaal gevonden) dat we het niet zo ver moeten gaan zoeken qua complotten en meer moeten gaan zoeken naar de daders (kon ik er uit afleiden toch), hij spitste zich daar toch meer naar toe

17

Re: Theorie van zuiderling

De waarheid ligt vaak meer voor de hand dan wat mensen er van maken. Het is eigen aan een mens dat hij verbanden gaat zoeken en leggen, die er in werkelijkheid soms niet zijn (...)

Volledig mee eens. Er is in de geschiedenis al zoveel zever verteld dat je je soms afvraagt waar mensen het blijven halen. Het probleem is echter dat er meestal ook wel echt iets aan de hand is, maar door die eindeloze stroom complottheorieën geraakt het onderzoek niet voorruit en geraakt men nooit aan de waarheid. Het kan soms interessant zijn om te onderzoeken wie al die verhalen de wereld instuurt.

Het probleem is ook dat je steeds op zoek moet gaan naar de waarheid in al die theorieën. Dat de Roze Balletten hebben bestaan, is geen discussie. Maar wat is er echt gebeurd? Dat weet niemand. Dat er in België illegale wapenhandel was, is ook geen discussie, maar weeral de vraag : wat is er echt gebeurd? En zo kan je nog wel even verder gaan.

Het is enkel aan het amateuristische onderzoek en een niet onkundige gevoerde sabotage van bewijsmateriaal te danken dat we de precieze feiten niet kennen.

Alle andere grote bendes uit die tijd zijn toch opgerold en veroordeeld : ik denk aan de Bende Haemers, Bouhouche & Beijer, CCC, De Staerke, ... De lijst is lang maar toch is er één bende waarvan de waarheid nog niet kennen, de Bende van Nijvel. Hoe komt dat? Onkunde? Waarom is de politie er dan in geslaagd om al die andere bendes op te rollen? Zoveel onkunde was er dan toch niet. Het is dan ook opvallend dat - ondanks de grote hoeveelheid sporen (of misschien juist daarom) - de Bende niet werd opgerold. En ja, dan denken mensen snel aan een complot. En misschien wel terecht.

Of was de Bende misschien een combinatie van al die groepen?

Spijtig vind ik het Youtube filmpje niet meer terug

YouTube » Reconstructie overval Delhaize Eigenbrakel

Het achteraf doen verdwijnen -als het effectief gebeurde- van sporen wordt vaak als teken van macht van de Bende gebruikt, maar mij lijkt het nogal onhandig en teken van onprofessionalisme. Een beetje slimme gangster zorgt er in de eerste plaats tout court voor dat er geen sporen zijn, in plaats van ze achteraf nog te laten weghalen (want succes niet gegarandeerd).

Je kan het ook anders bekijken, waarom deed de Bende zo weinig moeite om hun sporen vakkundig te verwijderen. Wisten ze dat hun toch niets kon overkomen, dat ze beschermd werden? Of waren ze slordig, onoplettend en dom? Dat zou dan weer in tegenstelling staan tot hun acties.

Eddy Vos zegt toch ook dat hij nooit obstructie van zijn onderzoek heeft gekregen?

Blijkbaar dacht Lionel Ruth daar anders over.

Indien jullie dat wensen, wil ik gerust mijn gedetailleerde reconstructie van Aalst met jullie delen. Is misschien nog wel interessant voor iedereen.

Graag, maar doe het dan wel hier. Dat houdt het een beetje overzichtelijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Theorie van zuiderling

Goeienavond, de Bende Van Nijvel waren mensen die volgens mijn logica van het verstandelijke vermogen die zoals ik zelf heel zeker weet wrééd gezond is, nooit de kans gekregen hebben van de werkgelegenheidskantoren om hoe dan ook maar aan de bak te komen (dus geld verdienen) en door uiteindelijk van het kastje naar de muur gestuurd te worden met uitputting van vermoeidheid tot gevolg is dit alles gebeurd.

Goeienavond ferme experts en onderzoekers

Patricia Temmerman en Zoon

Re: Theorie van zuiderling

Goeiennacht Ben, wat bedoelt U precies met het woord combinatie van al die bendes?

Re: Theorie van zuiderling

Patricia Temmerman wrote:

De Bende Van Nijvel waren mensen die volgens mijn logica van het verstandelijke vermogen die zoals ik zelf heel zeker weet wrééd gezond is,nooit de kans gekregen hebben van de werkgelegenheidskantoren om hoe dan ook maar aan de bak te komen(dus geld verdienen)en door uiteindelijk van het kastje naar de muur gestuurd te worden met uitputting van vermoeidheid tot gevolg is dit alles gebeurd.

Ik ben zelf tijdelijk werkloos! Dus dat betekent dat als ik nu een aantal mensen afknal, ik het op de VDAB en de crisis kan steken! lol