Re: Franchi SPAS-12

https://static.wixstatic.com/media/0cdaa4_48ae0fc3213f48df977927f14a523c38~mv2.jpg/v1/fill/w_511,h_764,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/0cdaa4_48ae0fc3213f48df977927f14a523c38~mv2.webp

Relevant of niet, deze advertentie viel me op. smile Deze firma was volgens Bouten in zijn boek "Bende van Nijvel, verraad, manipulatie en diensten van Franco Ruy Mendes, geen onbekende van Bouhouche. Zie ook post van Ben » Forum

Firma werd in 82 opgericht en gestopt in 89

42

Re: Franchi SPAS-12

HIPA wrote:

Toen men mij de wapens liet zien als getuige heb ik ten treure uitgelegd dat ze geen kolf hadden, ik sprak blijkbaar Chinees. Nu weet ik dat meestal de feiten die ze niet wilden herkennen of horen de belangrijkste zijn. Ik herkende en beschreef de Faul tot in detail voor hij gekend was bij de Bende-feiten. Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Heeft u het toch goed gezien?! Staan wij oog-in-oog met kantelpunt in het Bende-onderzoek? Zal het u ook op 24 september 2020 kunnen vragen » Nieuws

Re: Franchi SPAS-12

Waarom kantelpunt, Darty? Omwille van een artikel in de krant? Of heb ik iets gemist? Ik denk dat we zelf de waarheid zullen moeten zoeken en daarmee vrede nemen. Zelfs mocht er iemand toch nog willen opbiechten, gaan ze volgens mij die persoon compleet ongeloofwaardig maken.

44

Re: Franchi SPAS-12

Inderdaad club, zoals de X-getuigen (slachtoffers) uit het Dutroux dossier!

45

Re: Franchi SPAS-12

Kantelpunt, mede indachtig de aan het begin van deze topic staande verklaring van David Van de Steen, die luidt:

Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Kan zijn dat het federale parket inmiddels goed zicht heeft op een concrete persoon (man) en/of een SPAS-12 en/of een ballistisch spoor en/of een vingerafdruk en/of een DNA-spoor en/of een ander wezenlijk spoor, dat uitdrukkelijk in verband kan worden gebracht met één of meer van de Bendeovervallen/-feiten.

Welnu, voor zover er niet reeds eerder sprake was van een in het Bendedossier opduikende SPAS, dan is er daar sinds medio juni 2020 zeker wel sprake van. In dat kader krijgt de hiervoor staande verklaring van Van de Steen meer gewicht, aangezien die is afgelegd vóór de vrijgave/publicatie van de foto van de mogelijk thans wel bij justitie (maar niet bij het publiek) bekende man, met in zijn handen een van 1979 tot 2000 gebouwde SPAS-12, zijnde een kaliber 12 hagelgeweer/riotgun(!) van de Italiaanse firma Luigi Franchi S.p.A. Overigens kan dit wapen ook worden uitgerust met een kolf.

Daarbij stel ik mij de vraag of er bij één of meerdere Bendeovervallen toch met een SPAS-12 is geschoten, waarbij gebruik zou kunnen zijn gemaakt van (hervulde) Legia kaliber 12 hagel-/loden bollenpatronen, die op 06-11-1986 in de zwaaikom bij Ronquières zijn gevonden. Vooralsnog vermag ik niet in te zien dat één of meer Bendeleden daarmee niet rondgelopen en geschoten zou kunnen hebben. Disclaimer: op dit forum en elders zal daarover wel meer zijn te vinden.

Hoe en waar gaat dit eindigen?

Re: Franchi SPAS-12

Een kantelpunt zou ik het niet noemen. De speurders gaan ervan uit dat het wapen op de foto niet gebruikt is door de bende.

47

Re: Franchi SPAS-12

Oké, hartelijk dank. Waar kan ik vinden dat de speurders daarvan uitgaan?

48

Re: Franchi SPAS-12

Wie beweert op basis van wat dat door of namens de Bende van Nijvel geen (Legia 12) (bolletjes)munitie is afgeschoten met een SPAS-12? Ook die vraag hangt wat mij betreft nog steeds boven de markt.

Re: Franchi SPAS-12

Het stond in verschllende kranten na het verspreiden van de nieuwe foto. Ik denk dat je het hier in dit topic ook wel zal terugvinden.

50

Re: Franchi SPAS-12

» Nieuws

Oké, ik lees hier dat Hilde Geens stelt dat uit een Duits onderzoek - welk Duits onderzoek, onder auspiciën van wie?; bron? - blijkt dat de SPAS-12 niet gebruikt is bij de overvallen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

Indien wordt uitgegaan van de premisse dat Hilde Geens het wat dat betreft bij het rechte eind heeft, dan kan het nog steeds zo zijn dat de SPAS-12 toen wel is gebruikt, zij het niet als wapen waarmee geschoten is. Ik zal het op 24-09-2020 vragen aan David Van de Steen, die oog in oog zou kunnen hebben gestaan met de drager van die SPAS. Wie dat was, weet ik ook niet. De reus? Nog een vraag.