511

Re: Philippe De Staerke

In het topic "Foto's" staat bij "Colruyt Nijvel" op post nr 9 een politiewagen VW Golf met de tekst "Golf rijkswacht", er staat een beschoten Golf op weliswaar met blauwe streep van de politie. Ik denk dat ze nog geen GTI's hadden maar gewone VW Golf's van de politie waren blijkbaar al wel officiële voertuigen van de politie met een blauw band i.p.v. een oranje.

512

Re: Philippe De Staerke

Mogelijk had de BOB al neutrale VW Golf 's ter vervanging van hun Renault 4'tjes?

513

Re: Philippe De Staerke

Ten eerste was dit, zoals je zelf zegt, geen auto van de rijkswacht, maar van de politie (blauwe streep). Ten tweede is dit geen GTI, maar een gewone Golf 1. Zover ik mij herinner heeft de rijkswacht de GTI's pas gekregen na Aalst, net omdat er toen zoveel te doen was over het feit dat noch rijkswacht noch politie de gti's van de bende niet kon volgen.

514

Re: Philippe De Staerke

De inhoud van verschillende brieven die De Staerke heeft geschreven staat in de bijlagen bij het verslag van de tweede Bendecommissie, beschikbaar onder het luik "documentatie" onder dit forum.

In die bijlagen wordt trouwens ook verder ingegaan op de inhoud en de waarde die daaraan moet worden gehecht volgens verschillende personen. Zo geloofde bijvoorbeeld Troch weinig van wat De Staerke allemaal schreef. Ook de speurders die De Staerke verhoorden kwamen tot de vaststelling dat hij verder geen enkel detail gaf. De Staerke wilde gewoon de zaak forceren om voor het Hof van Assisen te komen.

Ik verwijs naar Bijlage III, "een dossier-analyse van vier pijnpunten", pag. 227 en volgenden en Bijlage V, "Een nadere analyse van enkele controversiële kwesties aan de hand van getuigen verhoren en aanvullende onderzoeken", pag. 113 en volgenden.

Meer algemeen heb ik de indruk dat de verslagen van beide bendecommissies eigenlijk tot de minder bekende lectuur over de Bende behoren. Dat terwijl deze een schat aan informatie bezitten, incl. verklaringen van speurders, magistraten en dergelijke. Verschillende kwesties over het onderzoek (bijvoorbeeld de "bekentenissen" van De Staerke of de gang van zaken i.v.m. de overheveling van Dendermonde naar Charleroi) staan er uitvoerig in beschreven en worden toegelicht en geanalyseerd door deskundigen.

Het is eenvoudigweg verplichte lectuur voor zij die zich op een serieuze wijze met de Bende willen bezighouden. Een warme oproep aan allen om de verslagen en bijlagen te lezen alsof het een boek was van uw favoriete (Bende)auteur en daarna te gebruiken als naslagwerk.

515

Re: Philippe De Staerke

In de notities van Willy Acke kwamen De Staerke en de Bende van Baasrode nauwelijks ter sprake. Wel rjkswachters zoals Lekeu, Libert, WNP,...

516

Re: Philippe De Staerke

Poseur wrote:

Meer algemeen heb ik de indruk dat de verslagen van beide bendecommissies eigenlijk tot de minder bekende lectuur over de Bende behoren. Dat terwijl deze een schat aan informatie bezitten, incl. verklaringen van speurders, magistraten en dergelijke. Verschillende kwesties over het onderzoek (bijvoorbeeld de "bekentenissen" van De Staerke of de gang van zaken i.v.m. de overheveling van Dendermonde naar Charleroi) staan er uitvoerig in beschreven en worden toegelicht en geanalyseerd door deskundigen.

Het is eenvoudigweg verplichte lectuur voor zij die zich op een serieuze wijze met de Bende willen bezighouden. Een warme oproep aan allen om de verslagen en bijlagen te lezen alsof het een boek was van uw favoriete (Bende)auteur en daarna te gebruiken als naslagwerk.

Van harte mee eens.

517

Re: Philippe De Staerke

Zo te zien vervult Philippe De Staerke nog steeds de rol die hem werd toebedeelt in de Bende-historie, namelijk die van bliksemafleider en dwarsligger. Dat hij een ras gangster is werd in het groot en breed in beeld gebracht , ten kostte van menig speurwerk. Maar zijn betrokkenheid bij de overvallen van de Bende? ... Noppes!

Zijn aanwezigheid in de omgeving van een plaats delict? So what? Dat deed Kolonel Guido Torrez ook in Overijse. Ik voel me niet verplicht om dit lieverdje goed te spreken maar "Trop is te veel en teveel is trop". Laat ons dit dwaalspoor verlaten. Er zijn andere zaken die kunnen uitgediept worden.

518

Re: Philippe De Staerke

De vraag is wie probeerde dit in zijn schoenen te schuiven? En welke speurders blijven halsstarrig op zijn betrokkenheid hameren.

519

Re: Philippe De Staerke

In de notities heeft hij juist wel aandacht voor De Staerke. Wel bepaald in Robert De Staerke. Op die piste kan er iets te vinden zijn.

520

Re: Philippe De Staerke

Effe out of the box ... stel dat de feiten vermeld in de brief wel waarheid zijn maar dat de persoon iemand anders is of anders gezegd, De Staerke zegt wel dat hij verantwoordelijk is voor de neergeschreven feiten maar liegt hierover omdat hij weet dat dit fout is en dus niet bewezen kan worden, echter weet hij wel de identiteit van de echte dader(s).