Re: Alain Vincx

Darty wrote:

In commissie verklaar ik dat een getuige Alain Vincx heeft zien rondrijden in een Saab 900 turbo, welke auto op 8 juni 1983 zou zijn gestolen bij garage Denuit (Jadot) te Eigenbrakel en onder andere zou zijn ingezet voor de moorden of doodslagen op 10 september 1983 in het gebouw van Wittock-Van Landeghem te Temse en op 17 september 1983 bij de Colruyt te Nijvel. In tegenstelling tot voormelde Saab, is Alain Vincx kennelijk niet verloren gegaan, wat mij voorkomt als een zeer heuglijk feit, althans hoe heeft het kunnen bestaan dat Vincx niet eerder letterlijk en figuurlijk naar boven is gehaald in het Bendeonderzoek? Wordt dit dan wel de vallende dominosteen?!

Toch even duidelijkheden over deze getuigenis.

  1. De getuige heeft Vincx herkent toen hij rondreed met en Saab cloquetstraat in Eigenbrakel ongeveer 3 weken na de diefstal bij Jadot.

  2. Zou hij nu zo stom zijn om met de gestolen auto rond te rijden in de gemeente waar hij die gestolen heeft?

  3. Jadot kende Vincx heel goed. Ze werkte soms samen.

  4. Het is dus niet abnormaal dat men Vincx met een Saab ziet rjden in Eigenbrakel.

Het is wel denkbaar dat Vincx gewoon en test aan het doen was met een auto van Jadot. Er bestaat geen bewijs dat de auto, die gezien is door de getuige, de Saab is die gestolen werd bij Jadot.

Re: Alain Vincx

coconut wrote:

En je weet ook dat het daar nogal een duivenkot is. Suggestie; nogmaals navragen.

Het is daar geen duivenkot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

73

Re: Alain Vincx

Oké,

  1. Rue de Cloquet in Eigenbrakel is hartje centrum,

  2. het is allesbehalve slim om daar met een gestolen Saab rond te rijden,

  3. ik neem van u aan dat Jadot Vincx goed kende en dat ze soms samenwerkten.

  4. Ten aanzien van (uw) punt 4 nuanceer ik als volgt: Guy Bouten: “Vincx ontvreemdde de auto uit de Jadot garage in Eigenbrakel, want getuigen zagen hem met de blauwe Zweed door het provinciestadje zoeven.”

Ik kan mij voorstellen dat een Saab 900 geen heel alledaags verschijnsel was in 1983, laat staan een Saab 900 turbo. Als Vincx na de diefstal van een Saab 900 bij Jadot door meerdere getuigen is gezien in een Saab 900, komt mij dat voor als een feit dat tot op de bodem is uitgezocht, althans dat laatste mag ik toch wel hopen.

Re: Alain Vincx

De bedenkingen die jullie hebben over Vincx in de Saab van Jadot zijn beslist redelijk, maar denk eens terug aan de overval op Dekaise, naar alle waarschijnlijkheid wist Dekaise heus wel wie de daders waren, maar hield hij na ernstig bedreigd te zijn zijn mondje wel dicht. Dat zou bij Jadot ook zo kunnen zijn natuurlijk, zijn hond was met elf kogels afgemaakt, en (volgens Guy Bouten tenminste) lag er nog een hondekop op de tafel. En Vincx lijkt me ook wel iemand die zo brutaal was om gewoon met die gestolen auto rond te knoeren.

De kans dat jullie gelijk hebben is zeker heel groot hoor, maar ik heb er toch bovenstaande bedenking bij.

75

Re: Alain Vincx

Lichaam stuntman opgegraven in onderzoek Bende van Nijvel

In het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel is maandag het lichaam van stuntman Alain Vincx opgegraven in Eigenbrakel. Dat meldden verschillende media, en het nieuws wordt bevestigd door de lokale politie.

Vincx overleed op 25 mei 1987 op 41-jarige leeftijd bij een ongeluk op het Nederlandse autocircuit van Zandvoort. Hij lag begraven op de begraafplaats van Ophain-Bois-Seigneur-Isaac, een deelgemeente van Eigenbrakel.

Lees het hele artikel » Nieuws

Re: Alain Vincx

the end, dat het daar een duivenkot is (in de speurderscel) is een persoonlijke interpretatie. Ik raad je aan eens na te vragen hoeveel mensen er binnen gekomen zijn de laatste drie jaren, hoe lang ze bleven, hoeveel er daarvan in ziekteverlof gegaan zijn of met pensioen etc. ... en mss ook niet onbelangrijk, hoeveel Vlamingen er nog tussen zitten. Trek dan je conclusie. Ik heb het laten navragen.

Naar mijn bescheiden mening heb je minstens drie jaren nodig om je een beetje in te werken in het dossier, met de nadruk op een beetje. En dan zwijg ik nog over cruciale stukken die men blijkbaar niet bezat, anders hadden ze die niet moeten gaan halen bij de weduwe.

77

Re: Alain Vincx

Wat me intrigeert is die Shepley F. Titcomb, Intelligence analyst en senior interrogator bij SHAPE (Chiévres). Maatjes met Ed Wilson (geheim agent) en Bob Gray (zaak Dekaise). Kwam vaak in de garage van Jadot en was vriendje met Alain Vincx en Isaac Rousseau. Weet iemand meer over deze man?

Re: Alain Vincx

Ik denk dat dit wel zeer warm warm is.

Er is wel eens gezegd dat er veel kandidaat chauffeurs zijn vermits in het wereldje nogal wat mensen goed met de auto konden rijden.

Er is echter iets opmerkelijks aan het Bende verhaal. We vertellen het met de kennis van nu, vanuit een gegeven dat ze met elke overval zijn weg gekomen. Dat op zich heet een wonder als je naar de feiten kijkt. Vanuit logisch oogpunt zou het toch wel eens één keer zijn fout gelopen voor de daders; en zowel dader als opdrachtgever moet toch ooit de bedenking hebben gemaakt 'wat als...'.

Kijk nu naar Vincx zijn stunts. Dat is een man die zich niet afvraagt 'wat als dit misloopt...'. Ik denk dat we hier met een vrij uniek profiel hebben te maken die de poel waarin we moeten vissen veel kleiner maakt dan elke gemiddelde goede chauffeur die in de marginaliteit leeft. Deze man beantwoordt 200% aan het profiel.

Eerder trok ik het verhaal van de BMW rijder in twijfel die vertelde dat de Golf aan hoge snelheid door rode lichten reed (na Aalst). Ook dit zou ik al beter kunnen plaatsen indien Vincx daadwerkelijk de chauffeur was.

79

Re: Alain Vincx

Leo, de link Isaac Rousseau en Titcomb ben ik nog niet tegengekomen ... de naam Titcomb sowieso al niet. Iemand?

Re: Alain Vincx

coconut wrote:

the end, dat het daar een duivenkot is (in de speurderscel) is een persoonlijke interpretatie.

Het is een onderzoeksrechter die een gerechtelijk onderzoek voert met de "hulp" van speurders. En ook vlaamse die niet wegvliegen om het in duiven termen te houden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.