Topic: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Iets waar ik maar niet de vinger achter kan krijgen is het volgende: Behoorlijk wat slachtoffers van de bende zijn op een werkelijk beestachtige, barbaarse en wrede manier gedood, en ik snap nog steeds niet waarom de killers of de opdrachtgevers dat nu nodig vonden.

Ik eet regelmatig vlees, en dat daar veel varkens voor moeten sterven neem ik dan maar voor lief, maar als ik iemand een varken zag doden op de manier die de bende gebruikte om mensen in de vernieling te schieten, dan weet ik zeker dat ik die persoon graag een gruwelijk pak op z'n donder zou willen geven. En dat gaat alleen nog maar over zoiets stoms als een varken, waarvan je haast elke dag producten eet. Hoeveel te meer geldt dat dan niet voor mensen die zo worden afgeslacht.

De vraag die ik eigenlijk wil stellen is dit: Als de bende nu al die slachtoffers die ze gemaakt hebben nu 'gewoon' een paar kogels door hun hoofd hadden gejaagd, dan waren ze haast allemaal vrijwel op slag dood geweest.

Had dan de angstpsychose van die tijd minder geweest? Er was al het Heizel-drama, wat volgens sommige mensen is uitgelokt - maar dat terzijde, de CCC pleegde bomaanslagen, de bende Haemers moordde postmedewerkers uit, en dan zoveel doden bij de bende aanslagen, geen wonder dat er grote angst heerste onder de bevolking.

Als ze supermarkt-bezoekers hadden doodgeschoten, en dan bedoel ik direct dood, dan had dat toch net zo goed een hevige angst onder de bevolking gegeven, want die supermarkt-bezoeker, dat kon iedereen zijn, dat waren allemaal gewone mensen zoals jij en ik.
Dan was er toch net zo goed een groot gevoel van onveiligheid geweest?

Als ik met collega's of vrienden wel eens over de Bende van Nijvel praat, dan zeggen ze allemaal: Ah ja, dat waren die gasten die bij die supermarkten toen zo veel mensen doodschoten, dat is me toch wat. Als je in de media op bende van Nijvel zoekt vind je ook allemaal zulke omschrijvingen: een bende moordenaars die onschuldige supermarkt-bezoekers doodschoten. Dat is wat de mensen zich herinneren van de bende, moordenaars die winkelend publiek doodschoten.

Maar het was nog veel erger, veel slachtoffers zijn niet 'doodgeschoten', nee, ze zijn op barbaarse manier afgeslacht, en hebben vreselijk geleden en afgezien voor ze overleden. Of ze hebben het wel overleefd, maar hun hele lichaam is in puin, Linda van Huffelen, David van de Steen, Bozidar Djuroski jr, en de hele rest van hun leven dragen ze daar de gevolgen nog van.

En tot op de dag van vandaag begrijp ik niet waarom het zo in overtreffende trap barbaars moest zijn, stel dat een paar huurlingen opdracht kregen om wat mensen af te knallen om de bevolking angstig te maken, dan zou je je toch voorstellen dat ze met een geweer of pistool mensen in hoofd of hartstreek schoten. Al afschuwelijk genoeg natuurlijk en wat een angst en verdriet zou dat al gegeven hebben. Maar nee, dat was blijkbaar nog niet mooi genoeg, ze moesten ook nog eens verschrikkelijk lijden en verminkt worden.
Ze moesten werkelijk in puin geschoten worden met zoiets gruwelijks als een riot-gun.

Als je die oude beelden ziet waar G. Platane op de grond ligt in een grote plas bloed, wat waren dat in godsnaam voor barbaren? Waarom hebben ze hem niet een paar kogels in zijn hoofd geschoten als ze hem zo nodig moesten vermoorden? Maar nee. Hij moest daar onder helse pijnen doodbloeden, net zoals bijv. MJ. Mulder. Het is haast te gruwelijk om over te schrijven, en ik word er altijd zeer terneergeslagen van.

Ik kan me echt niet voorstellen dat de bevolking minder angstig zou geweest zijn als de slachtoffers waren doodgeschoten en direct dood waren geweest. Hoe gruwelijk is dat al niet? Wat een radeloosheid, want een ellende en een vreselijke schrik zou dat al hebben veroorzaakt.

En als statement herhaal ik het nog eens: Ik kan me niet voorstellen dat de bevolking ook maar iets minder angstig zou zijn geweest als de slachtoffers waren doodgeschoten met bijv. kogels in het hoofd waarbij ze direct overleden.

Waarom dan toch nog zoveel erger, zo extreem, zo barbaars?

Waren ze dan zulke slechte schutters, dat ze alleen met een riot-gun de mensen maar raakten, dat kan ik me toch ook niet voorstellen. Het kan niet anders dan een bewuste beslissing zijn geweest, maar dat moet dan toch een beslissing zijn van een gestoorde, sadistische psychopaat?

Als terroristen een bom plaatsen waar zoveel mensen bij omkomen, dan heb je ook slachtoffers die onder helse pijnen sterven of die hun hele leven verminkt blijven. Dat werkt nu eenmaal zo met een bom. Maar in het geval van de bende hadden ze een Keuze: ze konden mensen 'gewoon' doodschieten, met bv. een kogel door het hoofd, maar dat hebben ze niet gedaan, ze zijn nog veel verder gegaan.

Ik kom er echt verstand voor te kort. In een oorlogs-situatie, nou ja, ik zou me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar onschuldige mensen die winkelen zo afgrijselijk toetakelen en op zo'n manier laten sterven..

Het doet me denken aan een oud gezegde: 'Hell is empty, and all the devils are here.' In 1985 werd dat op die Delhaize-parkings helaas de waarheid.

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Ik weet dat dit misschien een lugubere vraag is maar is er bekend van alle slachtoffers welke de exacte doodsoorzaak was? Hier lees ik ook extreem geweld maar was er werkelijk lang lijden bij de meeste slachtoffers? Ook de overlevenden lijk  David Van de Steen heeft ongetwijfeld een zeer pijnlijke revalidatie doorgemaakt, maar was dit met voorbedachtheid? Ik denk af te kunnen lijden uit hetgeen ik vernam dat hij ook moest sterven gegeven het feit dat er meerdere keren op hem is gevuurd.

Maar het feit dat je meerdere schoten krijgt te verduren maakt het lijden niet noodzakelijk langer. Het spreekwoordelijke genadeschot om iemand uit zijn lijden te verlossen. Ik las ergens dat een slachtoffer een kogel kreeg die door het hoofd richting organen werd afgevuurd. Dit lijkt me toch om onnodig lijden te vermijden. Een ander slachtoffer kreeg 11 kogels in en rond de niersteen, ook dat lijkt me een zeer snel einde.

Riot gun dient om zoveel mogelijk schade te maken en zodoende om iets of iemand snel af te stoppen maar ging men niet op de nog in leven zijnde slachtoffers af om ze dan met meerdere schoten af te maken om zo lijkt me het lijden te verkorten?

3

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Heel simpel; het waren psychopaten. De modus operandi van psychopaten logisch te verklaren gaat niet lukken. Het waren lustmoordenaars

4

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Beste Martin, ik deed bewaking aan de warenhuizen in de stille periode '83 / '85. Er waren al warenhuizen overvallen maar die beroerden de massa nog niet. Er werd over gesproken, dat wel en de idee van 'het gebeurt mij toch niet' was alom tegenwoordig. Het wekelijks inkopen doen in een warenhuis was een onderdeel van het sociale leven geworden. Het moest en het zou gebeuren, ieder voor zich. Als ik de winkelende mensen observeerde kon ik me niet van de indruk ontdoen dat niemand aan gevaar dacht. Ik werd aangesproken in de zin van: "Is dat uw hond? Onze Mitzi zou het beter doen hé Josefien!" of "Ga je ze tegen houden met dat speelgoed aan uw heup, dan heb ik thuis wel wat anders hoor".

De meeste waren met zichzelf bezig en hun winkelkar. Soms was de uitgang versperd door volle en lege winkelkarretjes, "Car Wars" noemde ik dat. Ooit plaatste een jonge moeder haar kindje in een buggy naast mij en de hond wijl ze vlug "iets ging kopen". Lief kindje, daar niet van maar toen ze begon te wenen heb ik haar een 'Rennie' tabletje gegeven. Maar niemand dacht aan gevaar!

De gruwel begon pas eind '85! De gruwel om de mensen wakker te schudden. De gruwel om paniek te veroorzaken. Het was lucratief onmenselijk leed teweeg brengen. De bevolking moest roepen om betere bescherming!

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

edd wrote:

Heel simpel; het waren psychopaten. De modus operandi van psychopaten logisch te verklaren gaat niet lukken. Het waren lustmoordenaars

end en ook Martin Holland! Ik treed dit bij. Deze manier van "moorden" is niets iet dat eigen is of eigen is gemaakt aan/door "special forces" (omdat velen dat hier zo noemen) want die worden/zijn getraind om accuraat en snel te handelen! Opduiken en tot de actie overgaan en wegwezen (exfiltratie) en tijdens de actie zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk munitiegebruik de "job" tot een goed einde brengen.

Wat ik hier heel vaak lees is dat de "bende" alle tijd nam en op een manier bleef rondhangen waarbij ze eigenlijk bij een tussenkomst van de ordediensten gewoon een schietschijf zouden zijn geweest. Dit is geheel in tegenstrijd met hoe "special forces" aan de slag gaan! Kortom: dat het "zotten/psychopaten" zijn geweest! zoveel is zeker!

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Inderdaad lijken we er niet onderuit te kunnen dat het gestoorde en psychopatische moordenaars waren, maar dan heb ik toch nog een andere vraag: Waarom zijn ze nooit gepakt?

Freddy Horion was denkelijk ook een psychopatische killer, maar er werd een gedegen onderzoek uitgevoerd, en Freddy was de sigaar. Maar inzake de bende van Nijvel lijkt er een hele machinatie aan krachten vrij te komen die valse sporen leggen, onderzoeken manipuleren, serieuze speurders uit het onderzoek wippen, en maar proberen dat potje dicht te houden.

Delhaize looft een dikke premie uit maar er komen alleen kansloze beschuldigingen uit over de buurman en de schoonvader. Waarom? Het moeten dan psychopaten zijn die verder niemand kent, anders waren ze allang opgepakt. Natuurlijk zijn de Zodiac-killer en Jack the Ripper ook nooit opgepakt, maar als de Bende van Nijvel uit het gewone milieu waren gekomen hadden ze volgens mij allang in de nor gezeten. In het gangster-milieu lekt zoiets geheid een keer uit.

Dus blijkbaar ultra-gewelddadige moordenaars uit een ander, niet gekend milieu.

LEO wrote:

Lief kindje, daar niet van maar toen ze begon te wenen heb ik haar een 'Rennie' tabletje gegeven.

De gruwel begon pas eind '85! De gruwel om de mensen wakker te schudden. De gruwel om paniek te veroorzaken. Het was lucratief onmenselijk leed teweeg brengen. De bevolking moest roepen om betere bescherming!

Waar een Rennie al niet goed voor is! tongue

Maar wat betreft die gruwel sla je de spijker op de kop Leo, ik kan me ook geen andere reden indenken.

7

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Zou het niet kunnen dat het obsessief geweld naar het einde toe, door een conflict tussen opdrachtgever(s) en daders/uitvoerders veroorzaakt werd? Werd er iets niet 'correct' afgehandeld (geld bv.) en wouden daardoor de daders een zeer ernstig signaal sturen naar de opdrachtgever(s)? Werd na Aalst aan de vraag van de daders voldaan en stopte de bende daardoor?

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Dit signaal zou even krachtig zijn geweest mochten de daders niet zo beestachtig te keer gegaan zijn hoor. Een dode/vermoorde persoon is een dode/vermoorde persoon en dus het toetakelen en het beestachtig kapot maken van de slachtoffers duidt mijns inziens op het feit dat de daders dolgedraaide gewetenloze psychopaten zijn die kicken op bloed en verderf en nog meer dood. Het leven is voor hen van geen tel en zelfs hun eigen leven zetten zij door hun gedragingen (de wijze waarop zij de overvallen deden met het nemen van enorm veel risico's op een confrontatie met ordediensten of getuigen) blijkbaar zonder moeite op het spel. Zij waanden zich onaantastbaar! Allicht door "psychopathische" trekken" al dan niet in combinatie met "doping".

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Klucht wrote:

Ik weet dat dit misschien een lugubere vraag is maar is er bekend van alle slachtoffers welke de exacte doodsoorzaak was? Hier lees ik ook extreem geweld maar was er werkelijk lang lijden bij de meeste slachtoffers? Ook de overlevenden lijk  David Van de Steen heeft ongetwijfeld een zeer pijnlijke revalidatie doorgemaakt, maar was dit met voorbedachtheid? Ik denk af te kunnen lijden uit hetgeen ik vernam dat hij ook moest sterven gegeven het feit dat er meerdere keren op hem is gevuurd.

Maar het feit dat je meerdere schoten krijgt te verduren maakt het lijden niet noodzakelijk langer. Het spreekwoordelijke genadeschot om iemand uit zijn lijden te verlossen. Ik las ergens dat een slachtoffer een kogel kreeg die door het hoofd richting organen werd afgevuurd. Dit lijkt me toch om onnodig lijden te vermijden. Een ander slachtoffer kreeg 11 kogels in en rond de niersteen, ook dat lijkt me een zeer snel einde.

Riot gun dient om zoveel mogelijk schade te maken en zodoende om iets of iemand snel af te stoppen maar ging men niet op de nog in leven zijnde slachtoffers af om ze dan met meerdere schoten af te maken om zo lijkt me het lijden te verkorten?

Niet helemaal mee eens. Als je gaat schieten tijden een overval weet je dat er mensen ernstig gewond gaan raken, zeker met het wapentuig wat ze gebruikte. Echter zijn veel van hun slachtoffers "afgemaakt" (als ze niet al dood waren) met een .22 achter hun oor. Een methode die zeer doeltreffend en pijnloos is. De "enige" twee slachtoffers die echt op beestachtige/sadistische wijzen zijn afgemaakt zijn José Vanden Eynde en de hond uit de garage.

10

Re: Waarom zulk extreem en barbaars geweld?

Dat probeerde ik te insinueren. Ondanks dat ik her en der lees over enorm lijden dacht ook ik dat ondanks het enorme wapenvertoon en extreem agressief gedrag er toch meedogen was. Met name eens iemand geraakt was werd het einde zo snel mogelijk toegediend (nekschot). En werd de hond in de garage ook niet 11 keer beschoten (lijkt ook dat de dood ook daar zo snel mogelijk werd gezocht).