111 (edited by Hestur 13-06-2010 00:12)

Re: Beersel: 23 December

Ik denk ook dat we er misschien teveel achter zoeken. Er wordt hier op het forum geschermd met namen (Franco, Degrelle, ...). En ok, die klinken spectaculair, maar het doet - cru gezegd - eigenlijk niet ter zake, zolang niemand een duidelijk verband zou kunnen aantonen. En dat laatste heb ik nog niet gezien, enkel vage links van kennissenkringen. Er wordt wel beweerd dat alle mensen op deze wereldbol qua kennissen aan elkaar gelinkt zijn via gemiddeld 5 tussenpersonen. Dergelijke redeneringen à la "Degrelle kende die en die kende die" zijn dan ook te vaag om werkzaam te zijn. Ik ken ook iemand die de president van Europa (el Herman wink) kent. En zo kent iedereen in Brussel indirect wel iemand. Is dat een teken aan de wand als ze mij of een vriend van mij vermoorden? Toch niet noodzakelijk?

Er wordt ook vaak gesproken over een aktetas van VDE met een bezwarende tape van hoge pieten. Maar als het er op aan komt, blijkt die tape een spooktape te zijn, even legendarisch als Atlantis: niemand heeft er een exemplaar van, niemand heeft 'm gezien (enkel van horen zeggen dat er hoge figuren in hun blootje te zien zijn) en eigenlijk kan niemand het bestaan van die tape bewijzen of hard maken. Maar toch zou een koppel er een kopie van hebben gehad, net als een oude grijsaard van tachtig jaar, en dan zou Van Camp als restauranteigenaar er ook nog dingen over gehoord hebben.

Bizar allemaal, als het toch zo'n geheime tape was. En hoeveel criminelen van tachtig kent u, die nog gretig mensen afpersen? Je moet al een harde zijn. VDE was misschien een gokker, maar wat moest hij in hemelsnaam met een sekstape die van dergelijk cruciaal belang zou zijn? Zoiets vereist op z'n minst dat de man erg goed netwerkte - op zijn tachtigste? Dit was een oude man, in de herfst van zijn leven, die vermoedelijk genoot zolang hij nog kon.

De harde feiten zijn: er is meermaals op die plek ingebroken, zoals reeds aangetoond de laatste weken telkens door dezelfde mensen; als er ingebroken werd eind december 1981 vlak ná Kerstmis, dan is het niet meer dan logisch dat het jaar nadien vlak voor Kerstmis nog eens wordt ingebroken, omdat het restaurant - dat mag men alleszins verwachten als inbreker - dan een grote voorraad voedsel en goede wijn moet hebben gestokkeerd. Als er één avond was waarop ik in een restaurant zou inbreken omdat er dan duur en goed eten/wijn zou zijn, dan was het wel op een 23ste december, vlak voor Kerstmis!

112 (edited by noordeling 13-06-2010 00:28)

Re: Beersel: 23 December

Eindelijk heb ik eens kunnen lachen op dit forum. Leuk geschreven. Toch zijn we verplicht aan deze familie om de zaak op te lossen! Dus pistes aftasten, hoe vreemd ze soms ook zijn, is zeker wel zinvol.

113

Re: Beersel: 23 December

Hestur wrote:

Er wordt hier op het forum geschermd met namen (Franco, Degrelle, ...). En ok, die klinken spectaculair, maar het doet -cru gezegd- eigenlijk niet ter zake, zolang niemand een duidelijk verband zou kunnen aantonen.

Niet helemaal mee eens, want blijkbaar had Vanden Eynde nog steeds contact met Degrelle, die hij al vele jaren kende. Ze schreven elkaar op regelmatige basis en de brieven werden steeds verbrand. Dan stel je toch de vraag wat er in die brieven stond en welke informatie hij had.

De onderzoekers naar de bende van Nijvel hebben ook een ander idee. Voor de tweede Bendecommissie:

Wat echter met de moorden, met de herberg "Aux Trois Canards", waar diefstal niet de beweegreden kan zijn, wat met taxichauffeur Angelou, waarbij diefstal niet de beweegreden kan zijn, wat met de huisbewaarder van Beersel, waarbij diefstal niet de beweegreden kan zijn. We hebben derhalve getracht om uit de c.v. van ieder van hen een gemeenschappelijke link terug te vinden aangezien Ronquières op twee manieren geïnterpreteerd kan worden : ofwel zegt men ons : "zij zoeken" en maakt men er een warboel van; dat is een mogelijkheid, ofwel zijn er feiten waartussen een onderling verband bestaat. Ons hoofddoel bestond erin na te gaan of er gemeenschappelijke linken bestonden want als er op dat ogenblik twee personen zijn die achter één en hetzelfde slachtoffer aanzitten voor verschil- lende feiten wordt de greep die men op hen heeft automa- tisch groter. Wie zou het bijvoorbeeld tegelijkertijd gemunt hebben op de heer Angelou en op de huisbewaarder van de herberg in Beersel, aangezien ze beiden met dezelfde modus operandi werden gedood en met hetzelfde wapen?".

Lacroix moest echter toegeven dat ook zij dit doel niet hadden bereikt. Het motief, de motieven wellicht, voor de verschillende moorden en aanslagen bleef, bleven, duister. Zijn opvolger Hennuy onderschreef tijdens zijn verhoor volledig wat Lacroix had gezegd. Meer dan deze wees hij er echter op dat ook zij volop waren geconfronteerd met het dilemma van het (verdachte) slachtoffer. Hierom was hij trouwens niet bereid om tijdens de hoorzitting veel opening van zaken te geven. De privacy van de betrokken personen en hun families zou onnodig in het gedrang worden gebracht. In zijn woorden:

"Voor de feiten van 1983 diende er heel wat werk te worden gedaan. En dat is dan ook op zeer nauwkeurige wijze gebeurd. Wanneer de opzichter van een herberg, een taxichauffeur, de baas van een herberg — de heer Van Camp — of een juwelier worden gedood, dient men er rekening mee te houden dat dat niet zomaar gebeurt. Er is een reden. Ik heb steeds mijn goedkeuring en mijn steun verleend opdat men zo ver mogelijk zou gaan in de studie van de persoonlijkheid en de onderlinge verhoudingen van die personen, zodat de reden voor hun doding achterhaald zou worden."

"Hetgeen typerend is — en dat is ons niet ontgaan — is de moord op de heer Van den Eynde. Hij wordt teruggevonden, vastgemaakt op Siciliaanse wijze, met acht kogels in het hoofd. Het gaat daarbij niet om een loutere diefstal met geweldpleging. Ik weet niet meer wat er gestolen werd. Ik denk dat het om een aantal flessen champagne en alcoholische dranken ging. We stelden ons dus de vraag en trachten erachter te komen hoe het mogelijk was dat die man op een dergelijke manier om het leven werd gebracht (...)."

Dat zijn dus twee onderzoekers die los van elkaar toegeven dat het motief van deze moorden niet geld of iets dergelijk was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Aangezien het lijk, op de kogelinslagen in het hoofd na, geen sporen van geweld vertoont, neemt men aan dat Constantin Angelou de kans niet heeft gekregen zich te verdedigen.

Ben wrote:

Wie zou het bijvoorbeeld tegelijkertijd gemunt hebben op de heer Angelou en op de huisbewaarder van de herberg in Beersel, aangezien ze beiden met dezelfde modus operandi werden gedood en met hetzelfde wapen?

?

115 (edited by CleverTrevor 13-06-2010 11:40)

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Niet helemaal mee eens, want blijkbaar had Vanden Eynde nog steeds contact met Degrelle, die hij al vele jaren kende. Ze schreven elkaar op regelmatige basis en de brieven werden steeds verbrand. Dan stel je toch de vraag wat er in die brieven stond en welke informatie hij had.


Bij mijn weten is dit nooit bewezen en dan is het dus slechts een gerucht dat Vanden Eynde met Degrelle schreef. Het is, voor de verspreider van het gerucht, eenvoudig te zeggen dat brieven steevast verbrand werden. Zelfs als het juist is dat ze correspondeerden zegt dat niet dat er een verband is tussen die brieven en de moord op Vanden Eynde.

Ik ben ook niet onder de indruk van dat Angelou en Vanden Eynde elkaar gekend zouden hebben. Taxichauffeurs wisselen vrij gemakkelijk van werkgever en als ze dan ook nog eens in dezelfde stad rijden is het al niet zo moeilijk om ooit elkaars collega te worden en zijn taxichauffeurs geen collega, dan komen ze mekaar wel tegen op de taxistandplaats om even te babbelen.

Wat Hestur zegt over dat mensen elkaar - via tussenschakels- nogal snel "kennen" is juist. U moest eens weten wie er in mijn adresboekje staan en wie er in de adresboekjes staan van de mensen die ik ken. Dat zegt uiteindelijk niet veel. Het gaat om de aard van het contact niet om het contact zelf. In het Bende van Nijvel-onderzoek en door iedereen die er zich mee bemoeit worden heel vaak conclusies getrokken omdat mensen zich blindstaren op contacten en adresboekjes. Als dat de weg was om de Bende van Nijvel achter de tralies te krijgen hadden ze al lang vastgezeten.

Re: Beersel: 23 December

Kijk naar afrekeningen over de hele wereld. Slachttoffer wordt geëlimineerd. Opdracht uitgevoerd. Je gaat dan niet talloze sporen achterlaten. je gaat dan niet uit de koelkast peuzelen en op uw gemakkie een paar flessen ontkurken en uw lippen er tegenaan zetten. En nu we hier toch zijn, nemen we gelijk de kassa, en een dweil mee. Vergeet de borden niet. Ook dat gedoe met die Siciliaanse knopen. Waar zijn de bewijzen dan ? Hoe ziet een siciliaanse knoop eruit ? Waar wijst dat dan op ? Wat verschilt er aan met hoe gewone stervelingen een knoop aanleggen.

Kijk ze zouden van deze moord een reconstructie moeten maken. Bezien hoeveel tijd het vraagt om iemnd vast te binden, peuken op zijn lijf uit te drukken, op hem in te beuken, hem te ondervragen. Wanneer zijn ze gaan eten en drinken. Ik zou het graag eens uitgewerkt zien. Terwijl ze boven bezig waren, zal er toch iemand beneden op de uitkijk gestaan hebben. Feitelijk kan het ook nog zijn dat de moordenaar van VDE en Angelou pas later bij de bende kwam.

Ook is nog mogelijk een tussenscenario. VDE betrapt de inbrekers. Hij wordt op zijn beurt gesnapt. De inbrekers schrikken, martelen hem om te ondervragen wie hij iets verteld heeft. In uiterste nood roept VDE een naam. Die van Angelou. En als VDE dan toch afgerekend zou zijn, dan moet het gedaan zijn door de slimste organisatie van Belgie. Immers er moest een dwaalspoor aangelegd worden alsof het om een gewone inbraak leek. Om de speurders echt te misleiden, hebben de moordenaars eerder die maand al een paar keer ingebroken. Dan is de politie met die piste wel zoet..

Mijn mening is dat het allemaal veel te ingewikkeld gedacht is. Het is menseigen overal een complot-theorie achter te zoeken. Echter na 28 jaar is het motief voor een afrekening nog steeds niet logisch verklaard. Helaas helaas, staat in deze moordzaak niets definitief vast. Mijn advies aan de Belgische overheid (voor zover deze nog bestaat):

trek flink wat miljoenen uit. Maak een officiële website. Maak film-reconstructies van alle bende feiten. Stel duidelijk gerichte vragen. Laat privacy-gevoelige informatie eruit. Evenals informatie waar nog actief naar gezocht wordt. Het is toch van de zotte dat een fanatiekeling als Ben de discussie levend moet houden. Zonder hem, konden we niet eens in het Nederlands meedenken.

Tot slot nog een vraag: waar zijn de Bendecommissie-rapporten te koop? Zijn deze in boekvorm uitgegeven en liggen deze gewoon in de boekhandel in Brussel en Antwerpen? Zijn de verslagen online te koop?

Nog een allerlaatste dingetje. Ik krijg heel vaak het idee dat Belgen er niet alles aandoen om het dossier opgelost te krijgen. 28 doden en steeds dat gevoel dat het dossier, ook voor de speurders, nog steeds een rommeltje is. Ieder jaar hebben ze ook weer een ander verhaal.

Zoals het nu gaat, heb ik er een hard hoofd in.

117

Re: Beersel: 23 December

En toch is het raar dat de bende van Bouhouche valse paspoorten had, waarvan een met de naam Paul van den Eynde.

Bron » Forum

118

Re: Beersel: 23 December

Aan Noordeling en andere Hesturs, als het gewoon geboefte was op zoek naar wat goeie flessen voor de kerstperiode, wat doen jullie hier dan op deze site? Jullie hebben beslist wat beters te doen dan de waarheid rond enkele kippendieven bloot te leggen? Knap gedaan trouwens van die boefjes om een gans land op haar grondvesten te doen beven en nooit gesnapt te worden.

Over het non-argument dat twee mensen altijd wel aan elkaar gelinkt kunnen worden: hier gaat het niet over facebookvrienden maar over heuse structuren, geldstromen, geopolitieke strategieën, doodseskaders, organisaties, opdrachten, ... denk je dat Degrelle in Spanje maar wat op zijn luie krent zat te mijmeren over het Derde Rijk?

Lees deze PV eens » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Re: Beersel: 23 December

Zelfs al wordt de bende opgerold, dan nog zullen de complottheorieen voor altijd aanblijven (bv. 9-11 en maanlanding). Maar het is dus de kunst om door de nevel van berichtgeving, vooral naar de feiten te blijven kijken. Het is geen kunst om van alles aan elkaar te koppelen. Te zoeken naar hogere verbanden. Ik mis alleen in elk complot verhaal een logische verklaring voor de bendefeiten.

120 (edited by dim 13-06-2010 17:06)

Re: Beersel: 23 December

Er zijn inderdaad mensen die belang hebben bij het gelijkschakelen van de Bendeverhalen aan de mythologie van de UFO's en Nazis in de Himalaya, ... "Ach, meneer, het zijn die conspiracy-hippies." En hup, alle pistes van belang worden in een ruk onder tafel geveegd. Een zeer efficiënte tactiek die steeds goed gewerkt heeft: Cools, Dutroux, roze balletten, de Bende van Nijvel, ...

Feit 1: er bestaan machtscirkels rond ultraconservatieve, opusiaanse, pro-Atlantische, anticommunistische figuren in nauw contact met de Amerikanen en hierdoor zelfs zwaar financieel gesteund. Hiertoe behoren namen die steeds opnieuw opduiken in de Bende-dossiers.

Feit 2: Degrelle, in zijn Franco-vijver, maakte deel uit van een actieve zwarte internationale, waarvan de terroristische poot gestuurd wordt vanuit ondermeer Aginter Press, OAS, ...

Feit 3: Feit 1 en feit 2 stonden in zeer nauw contact. Meer dan plausibel dat de hoge figuren uit feit 1 hun karweitjes lieten opknappen door de snoodaards uit Feit 2. En dat was niet enkel het uitdelen van anticommunistische pamfletjes.