371

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Oké, dan ga ik uit van 13-3-1982 als afdrukdatum (achterop de foto). Staat van de bladeren aan de bomen en de nogal luchtige kleding lijken niet bij 13-3 in België te passen, voor zover die foto überhaupt in België is genomen en niet in - bijvoorbeeld - Zuid-Europa of Amerika.

372

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken wrote:

De WPN bestond maar uit een tien a vijftien leden...

Het is geen WNP lid op de foto.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Wat met dat spook, is dat een photoshop-grap?

374

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Darty wrote:

Oké, dan ga ik uit van 13-3-1982 als afdrukdatum (achterop de foto). Staat van de bladeren aan de bomen en de nogal luchtige kleding lijken niet bij 13-3 in België te passen, voor zover die foto überhaupt in België is genomen en niet in - bijvoorbeeld - Zuid-Europa of Amerika.

Op (ook een) zaterdag 13 maart 1982 was het koud met gemiddelde temperatuur van 3,9 °C en een gevoelstemperatuur van 1,1 °C. De minimum temperatuur was 1,2 °C en de maximum temperatuur 7,8 °C. De zon scheen 5,2 uur. Er viel 2,4 mm neerslag verspreid over 1,8 uur. Het was een zwaar bewolkte dag.

Met zo'n temperaturen zou ik al zeker een muts dragen. Of een pruik. En handschoenen als ik koud metaal moet vast nemen.

Mocht het voor anderen nu nog niet duidelijk zijn. De foto is niet van 13-3-1982. Dat is inderdaad allicht de datum van ontwikkeling van de negatieven en de druk van de analoge foto. De foto dateert dus van ten laatste 1981.

Hij is wel (pas) in 1986 aan het Gerecht bezorgd, via Michel Libert die 'm zelf van iemand anders gekregen had.

Het is zo goed als zeker een foto van een WPN-lid, zo goed als zeker genomen tijdens een van hun practical shootings en allicht hebben ze aan een voorbijganger gevraagd om even een foto te nemen.  Zever natuurlijk, zo'n beelden dat je met zo'n trotse pose met een -toen nog zeldzaam en exclusief- wapen als dit gaat poseren... dat doe je allicht (!) alleen maar voor je maat, die je vertrouwt en die niet opeens die camera bij had en zijn eerste foto toen nam.  Nee (weer hypothese), hij had al verschillende beelden hiervoor gemaakt.  IS maakt ook interne -geposeerde- beelden om te gebruiken voor interne en externe campagne.  Dat is bij alle verenigingen zo, deze foto is zeer waarschijnlijk ook met die bedoeling gemaakt.

375

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Wacht eens even, op welke dag maakte Latinus zijn schema?

376

Re: Opsporingsbericht juni 2020

the end wrote:

Het is geen WNP lid op de foto.

Weet je dat even zeker als de zekerheid dat de Bende nooit een Franchi-SPAS-12 gebruikt heeft? Kan je iets kwijt aan ons (of in vertrouwen aan mij privé) waarom dit geen WNP'er is? Dat zou natuurlijk wel de verklaring van Michel Libert kunnen staven dat hij de man niet (her)kent...

377

Re: Opsporingsbericht juni 2020

De Morgen claimt Leopoldsburg (België) als locatie van de foto. Is dat zeker?

» Nieuws

378

Re: Opsporingsbericht juni 2020

13 maart 1982: Overval op wapenhandel Bayard in Dinant?

379

Re: Opsporingsbericht juni 2020

In dat artikel staat:

"Vorige week verspreidde het parket deze foto van een man met een machinegeweer. Hij is genomen tijdens een schietoefening in Leopoldsburg, vermoedelijk in 1981. Wie de man is, is nog niet duidelijk."

Het federaal parket of de Federale Politie heb ik niet op die uitlating kunnen betrappen.

380

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik denk dat dat verkeerd is Darty. Er is - bij mijn weten - niks dat de Bende aan Leopoldsburg linkt en deze persoon zou nu wel te maken hebben met de Bende, iets waarvan ze meer dan 30 jaar overtuigd waren dat dat niet zo is.

Tenzij the End het bij het rechte eind heeft dat deze persoon niks te maken heeft met de WNP. Leopoldsburg is gekend omwille van zijn grote militaire basis ginds. En mogelijk had het leger dit wapen in 1981 aangekocht en gaat de journalist ervan uit dat deze foto daarom in Leopoldsburg genomen is, vermits de man kleding draagt die doet denken aan een militaire uitrusting.

Ik vermoed dat het Gerecht wel min of meer zicht heeft welke Franchi SPA-12 toen verkocht geweest zijn, vermits je het blijkbaar toch wel bij de gekende wapenleveranciers met de juiste vergunning min of meer relatief eenvoudig kon verkrijgen? Ik veronderstel dat de wapenhandelaars toch zoiets moesten registreren?

Kan er iemand antwoorden of het geweten is dat Dekaise ooit zo'n wapen verkocht heeft?