1

Topic: Dinant: 13 Maart

De overval

Op de place Collard stappen twee mannen uit een wagen, de deuren achter zich dicht gooiend. Gehaaste mensen. Ze gaan de Rue Adolph Sax in, de drukste winkelstraat van Dinant. Met gezwinde tred lopen ze voorbij het tot museum omgevormde huis waar, begin vorige eeuw, de man geboren werd die het blaasinstrument zou uitvinden dat nu zijn naam draagt. Ze vertragen hun tred als ze ter hoogte komen van wapenhandelaar Bayard, een speciaalzaak voor jacht- en visartikelen. Een vlugge blik naar rechts en links. Ze openen de deur en in de winkel gaat een bel.

In een achterkamer heft de eigenaar het hoofd op, legt een schroevendraaier opzij en komt de winkel binnen. Daar ziet hij niemand. Hij vermoedt dat iemand, na de deur geopend te hebben, op zijn stappen is teruggekeerd. Terwijl Joseph Cattaï denkt, rinkelt de bel een tweede keer. Hij draait zich om en ziet twee schaduwen die, met een groot jachtgeweer in de handen, uit de winkel vluchten. Veel te vlug om ze te kunnen vastgrijpen, al zou de razende Joseph Cattaï niets liever willen. Aan het einde van de Rue Adolph Sax en vlakbij de place Collard waar ze hun wagen hebben gelaten, worden de gehaaste klanten van wapenhandelaar Bayard waargenomen door een voorbijganger.

Later beschrijft hij hen als een man van middelmatig gestalte vergezeld van een grote, lijvige en potige kerel. Zeker is, dat de dieven zich in een wagen storten en dat die met gierende banden verdwijnt richting Frankrijk. Geen enkele ooggetuige noteert de nummerplaat van de vluchtauto.

Feiten » Dinant

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Dinant: 13 Maart

Ben wrote:

Ze delen hem mee dat ze het jachtwapen hebben teruggevonden dat vijf jaar tevoren werd ontvreemd. Het in stukken gezaagd en in een plastiek zak verpakt wapen werd opgevist uit het kanaal.

Ben wrote:

In België werd nooit een hold-up gepleegd met een eendenroer

Dus het wapen dat daar gestolen werd is eigenlijk nooit gebruikt bij een overval. Waarom werd het dan gestolen? Om te gaan jagen,vreemd waarom ze deze overval juist pleegden, er bestonden maar 17 stuks van dit soort wapen, dus toch wel opmerkelijk dat ze juist dat wapen ontvreemden.

3

Re: Dinant: 13 Maart

Renne wrote:

Dus het wapen dat daar gestolen werd is eigenlijk nooit gebruikt bij een overval,waarom werd het dan gestolen?

Het wapen werd waarschijnlijk wel gebruikt door de Bende van Nijvel tijdens hun aanslagen, zo is er in Aalst sprake van een tweeloop met een afgezaagde loop. Ik denk dat ze bedoelen dat er nooit een andere bende gebruikt heeft gemaakt van zo'n wapen. Zoals de tekst ook aangeeft was het geen handig wapen om overvallen mee te plegen, maar had het vooral een psychologisch effect. Dit dankzij de grote diameter van de geweerlopen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dinant: 13 Maart

Als het hier om een wapen met gladde loop gaat (wat hoogstwaarschijnlijk ook zo is) is het heel moeilijk om met een ballistisch onderzoek vast te stellen of dat wapen gebruikt is. Aangezien het geen groeven op de kogel kan trekken, omdat het geen groeven in de loop heeft.

Als ze hagel gebruikt hebben is het zo goed als onmogelijk om te bewijzen dat met dat wapen geschoten is. Of je moet de slagpen met een gebruikte huls kunnen matchen. Dus ne slimmerik haalt de slagpin er eerst uit voor hij het dumpt en dumpt die pin ergens anders en zo'n klein onderdeel is heel moeilijk weer te vinden.

5

Re: Dinant: 13 Maart

Een misschien wel belangrijke vraag : Weet er iemand met welke wagen de overval in Dinant werd gepleegd? We weten enkel dat ze richting Frankrijk zijn gereden, dus waarschijnlijk in de richting van de Noord-Franse stad Givet. In de streek rond Givet zouden - althans volgens het Franstalige forum - in de jaren '80 paramilitaire kampen zijn georganiseerd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dinant: 13 Maart

Dit wapen is niet gestolen voor de fun om later die dag te gaan jagen. Ook niet door mensen die dit wapen stalen om het direct door te verkopen vanwege geldnood. Dit wapen is wat mij betreft echt een opdracht/bestelling geweest. Dit is het eerste teken dat iemand aan het vooruitdenken is. Deze overval/diefstal is wrs een test geweest van de gene die al die jaren verantwoordelijk zal blijven voor de wapens.

Iemand met een creatieve geest mengt zich in een groepje zeer zware criminelen. Hij belooft ze veel geld voor de toekomst en de absolute garantie dat alle eventuele onderzoeken naar hen, zullen worden gefrustreerd. Hij regelt de wapens, onderduikadressen. Het transport regelt de bende zelf.

Het gaat hier allemaal om geld. Geweld = macht, de democratie lijkt het vanaf de jaren '70 te gaan winnen van het recht van de sterkste, echter sommige hebben dit geprobeerd tegen te houden. Waaronder het uitzendbureau van de Bende van Nijvel.

7

Re: Dinant: 13 Maart

Volgens mij waren de lopen niet boven mekaar (superpose) maar naast mekaar! Klein slordig foutje maar groot verschil zeker omdat de foto's van het wapen hier op de site staan.

8

Re: Dinant: 13 Maart

Givet is, zoals ik me herinner, een stad net buiten België, maar echt net ernaast. Misschien met de bedoeling om net niet in België te zitten. Opvallend is ook dat de desbetreffende straat een nogal smalle straat is. (Ik weet niet of je er nu met je auto door kan of niet, ik heb de stad deze zomer bezocht en ik liep in de straat voorbij een winkel en ik dacht dat ik hier iets over gelezen had. Het besef kwam echter een paar maanden later toen ik deze site opnieuw bezocht tongue.)

Zo groot zijn de wegrij mogelijkheden niet, maar voldoende kleine straatjes en water om veel keuze over te hebben. Je moet goed op de hoogte zijn van de wegen, anders kan je wel eens heel stom rijden. Dit lijkt me ook een testmissie om te zien in hoeverre men de daders kon vertrouwen, hoever ze wilden gaan voor hun opdrachtgevers. Het wapen is dan enkele jaren in een vergeten doos in een garage geraakt (bij wijze van spreken) en dan opgerakeld als de plannen 100 procent beslist waren. Waarom ze juist dat wapen wilden hebben, snap ik niet echt goed. Als je met een overval al mensen neerschiet weet ik niet goed welk psychologisch effect dit wapen dan nog meer heeft?

Re: Dinant: 13 Maart

Het gaat hier inderdaad alleen maar om de psychologie van de dubbele loop. Ten tijde van de diefstal, denkt de opdrachtgever dit wapen nodig te hebben vroeger of later. Mogelijk heeft de opdracht geluid: steel een dubbelloops jachtwapen of er is zelfs iemand van tevoren het wapen wezen uitzoeken.

Achteraf is wellicht het gewicht en de hanteerbaarheid van het wapen tegen gevallen. Met het afzagen van de lopen en de kolf, is nog geprobeerd de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Maar uiteindelijk is ie weinig of niet gebruikt.

10

Re: Dinant: 13 Maart

winne wrote:

klein slordig foutje maar groot verschil zeker omdat de fotos van het wapen hier op de site staan

Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast.

Het wapen werd trouwens gebruikt tijdens de overval in Waver. Het diende om Dekaise een paar rake klappen uit te delen. Het werd nadien ook gebruikt tijdens de schietpartij in Hoeilaart.

En dan nog even over de extreem-rechtse omgeving Givet-Dinant :

In 2005 verscheen er in La Dernière Heure een artikel over het feit dat er in Agimont, een dorpje vlak bij de Franse grens en Givet, nog steeds paramilitaire kampen plaats vonden. Er liepen mannen rond in legeruniformen, gewapend en ze organiseerden oefeningen, blokkades, nachtelijke wandelingen en ze hebben zelfs een boswachter gegijzeld. Ze gebruikten het kasteel van Agimont als "hoofdkwartier". Dit was eigendom van een Antwerpenaar en werd omgeven door een bos van 25 hectare. Het ging om Nederlandstalige mannen die duidelijke extreem-rechtse sympathieën hadden. Er werden ook wagens opgemerkt met Nederlandse en Duitse nummerplaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube