Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

J'ai les autorisations du 1er Ministre Luxembourgeois écrites et signées pour l'exécution des manoeuvres au Luxembourg et en Belgique sous la responsabilité de l'OTAN et exécuté par les Stay-behind français et belge aux périodes du 05 au 20 octobre ainsi que les 4 au 8 novembre 1985? regardez bien la date, bizarre, non ... J'envoi pour poster ces documents à Ruth.

52

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

Tijdens die huiszoeking werden er ook vingerafdrukken gevonden. Die vingerafdrukken waren afkomstig van Rouillan Jean Marc, Menigon Nathalie en Cipriani Joëlle. Topleden van Action Directe uit Frankrijk. Aanwijzingen dat Action Directe, de CCC of de FRAP (Front Révolutionnaire d'Action Prolétarienne) achter de aanslag zaten op de kazerne van Vielsalm. In 1987 besliste het gerecht om deze overval toe te voegen aan het dossier CCC.

In Vitry aux Loges werden de leiders van Action Directe op 21 februari 1987 gearresteerd. Tijdens die huiszoeking in een lanbouwbedrijf vonden de speurders ook één van de wapens die gestolen waren in Vielsalm. Volgens de verklaringen van Carette werden de CCC, Action Directe in Frankrijk en de RAF (Rote Armee Fraktion) in Duitsland bevoorraad.

Dan is er de tegenstrijdigheid van Marlair Jean Claude die als commandant van de kazerne in Vielsalm op het ogenblik van de feiten, verklaarde dat de aanslag op zijn kazerne het werk was van de Special Forces.

53

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

De leden van CCC waren reeds gekend bij staatsveiligheid nog voor het eerste feit plaatsvond. Over de bende weten ze tot op heden zogezegd niets. Daar stel ik mij vragen bij? Was staatsveiligheid wel op de hoogte? Zijn zaken verzwegen om de Belgische staat niet in opspraak te brengen?

54

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

Tru Dat wrote:

Daar stel ik mij vragen bij? Was staatsveiligheid wel op de hoogte?

Vanaf het ogenblik dat er onderzoeken in de richting van staatsveiligheid uitgingen kwam er steeds een operatie op gang. Ik noem dit de 'Operatie Omerta'. Het vast Coimité I voerde toezicht uit op de Staatsveiligheid aan de hand van disfuncties in bepaalde dossiers. In 1999 is een uitgebreide audit uitgevoerd dat in 2009 opnieuw werd overgedaan. Beide onderzoeken waren alarmerend. In een rapport waarschuwde men dat de toestand oncontroleerbaar en dus ook explosief was.

Tru Dat wrote:

Zijn zaken verzwegen om de Belgische staat niet in opspraak te brengen?

Uiteraard en met internationale vertakkingen.

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

stiletto wrote:

Terwijl Freches ernstig gewond op de grond ligt, incasseert hij een bijkomend salvo van vier .45-kogels en wordt hij voor dood achtergelaten.

Dat klinkt al bijna als de moordende raids van 1985, zoals LEO terecht opmerkte. Ook duidelijk een stel smerige moordenaars daar in Ratz.

56

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

LEO wrote:

Wat me het meest ergert aan de overval op kazerne "Ratz" te Vielsalm is het feit dat de overval en moordpoging gebeurde door reguliere troepen! Belgische commando's en US special forces!

Wat zijn uw bewijzen voor deze stelling?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

57

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

W. De Smedt / J. C. Marlair : Het land van de onbestrafte misdaden - ISNB 9789401468466 .

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

Ben wrote:
LEO wrote:

Wat me het meest ergert aan de overval op kazerne "Ratz" te Vielsalm is het feit dat de overval en moordpoging gebeurde door reguliere troepen! Belgische commando's en US special forces!

Wat zijn uw bewijzen voor deze stelling?

Volgens de commandant (*) van de kazerne was de overval het werk van Gladio, een geheim netwerk opgericht om de communistische invloed in het westen te neutraliseren. Ook de Bende van Nijvel werd als mogelijke dader genoemd.

*Onder gladio versta ik burgers, alsook een aantal belgische commando's

Na wat opzoekwerk via google, lees ik dat in alle onderstaande feiten (post forum) de US betrokken was:

April '82 Operatie Blackbird (Gladio met US en UK) afgeblazen wegens Falklandoorlog.

1987 Operatie Alsum ( in omgeving Alzette sur moiselle).

1988 Operatie Oesling '88 (US met Lux/België).

1989 Operatie Waterland (simulatie opblazen sluizen van Zeebrugge).

Het lijkt me dan ook zeer plausibel dat ook zij hierin opnieuw betrokken waren.

De staatsveiligheid was alvorens het eerste feit van de CCC op de hoogte van hun plannen. Zij hebben in hun klopjacht naar de CCC alle mogelijke middelen gestoken om hun kunnen aan de bevolking aan te tonen. De bende daarintegen was geinfiltreerd door corruptie, deze individus en reden tot mag nooit bekend worden.
Wat komt het toevallig goed uit dat wapens uit de kazerne in gehuurde boxen van de CCC terug gevonden zijn.
Net zoals wapens in de box van haemers, alleen heeft men deze opzet niet zo goed uitgewerkt ...

Uit rechtstreekse connectie weet ik via een oud ardeens jager lid dat de aanwezigheid van de US in hun kazerne geen uitzondering was.

59

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

LEO wrote:

W. De Smedt / J. C. Marlair : Het land van de onbestrafte misdaden - ISNB 9789401468466 .

Ik heb dit boek nog niet gelezen maar zou je even de passage kunnen delen waar De Smedt schrijft dat US Special Forces en Belgische soldaten deze overval uitgevoerd hebben?

Insp. Witse wrote:

Uit rechtstreekse connectie weet ik via een oud ardeens jager lid dat de aanwezigheid van de US in hun kazerne geen uitzondering was.

Dat lijkt met ook niet uitzonderlijk, we zijn tenslotte bondgenoten die vaak samen oefeningen doen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Vielsalm: 13 Mei 1984

Het woord bondgenoten neem ik persoonlijk niet meteen in de mond, eerder gedwongen bondgenoten. De overzeese personages zijn vooral kenmerkend aan hun dwingende aanpak van zaken. smile

Zelf heb ik deze informatie niet uit een boek of geschrift, want zoals er reeds werd aangehaald in het topic Bouten bv, durven deze ook al eens aan de haal te gaan met de waarheid ... Neen, deze komt uit dezelfde bron welke tussen de jaren 1980 tot 1990 gestationeerd was bij de groene jagers, met tussenpozes in Duitsland. zoals iedereen wel eens een bron tegenkomt, dien je hoofdzakelijk tussen de lijnen te lezen.