Re: Ingram 9x19 mm

Inderdaad weer een showmoment opgevoerd door de onderzoekscel 'we zijn er nog mee bezig' .

En op mijn post van gisteren over het wapen. Een wapen terugvinden na 35 jaar? Dat wapen is ofwel direct ontmanteld of vernietigd.Kan mij moeilijk voorstellen dat het bij iemand schoon in de kast ligt.

Ben, waarom altijd zo euforisch als het over de huidige onderzoekscel gaat? Geef eens een goeie reden. Denk dat er bij vele juist het tegenovergestelde is.

Re: Ingram 9x19 mm

Uitsluiten is ook kennis.

Ik veronderstel dat elk bedrijf/elke particulier ingeschreven staat in een register als je over een wapen zoals een Ingram beschikt. Omgekeerd maakt het dat juist heel moeilijk om zo een exclusiviteit te kunnen aanbieden (in dit geval als accessoire om in filmopnames te gebruiken) en daardoor zal dit wapen mogelijk zonder ingeschreven geweest te zijn in het bezit zijn van dit bedrijf (of andere particulieren).

Dat staat ook in de pers, uiteraard zullen de in België geregistreerde Ingrams al onderzocht geweest zijn door het parket. Je kan er dus vanuit dat dit exemplaar NIET ingeschreven stond, omdat men dacht of -beter- hoopte dat dat niet moest omdat het wapen ontmanteld was (om enkel te figureren in films).

't Zou bijzonder straf zijn als er door enkelingen geweten is dat er iemand of een bedrijf een Ingram heeft liggen die dan NIET onderzocht geweest is door het parket in relatie tot het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Het is ook totaal onbegrijpelijk en frustrerend dat de Cel WB hier de beste speurders niet komt ronselen vermits we hier heel vaak lezen wat de cel altijd maar verkeerd doet .... dus omgekeerd zullen deze negatieve commentatoren wél weten wat gedaan en in duidelijke tegenstelling tot de cel WB de Bende wel letterlijk kunnen ontmaskeren. Da's ook bijzonder straf.

33

Re: Ingram 9x19 mm

Klopt niet helemaal wat je daar schrijft he Trobken. Er zijn goede tot zeer goede speurders geweest, denken we bijvoorbeeld aan een Willy Acke. Maar elke keer als ze op het punt stonden van een doorbraak werden ze ofwel verwijderd, of het onderzoek moest verhuizen of een magistraat weigerde medewerking etc etc. Ik denk dus niet dat het aan de speurders lag. En zelfs niet aan de "onkunde"van sommige magistraten. Alles wat verkeerd kon lopen is verkeerd gelopen. Zelfs Hilde Geens gebruikte het woord "waanzin" wat onderzoeken betreft.

34

Re: Ingram 9x19 mm

Den Bart wrote:

Inderdaad weer een showmoment opgevoerd door de onderzoekscel 'we zijn er nog mee bezig'.

En op mijn post van gisteren over het wapen. Een wapen terugvinden na 35 jaar? Dat wapen is ofwel direct ontmanteld of vernietigd.Kan mij moeilijk voorstellen dat het bij iemand schoon in de kast ligt.

Ben, waarom altijd zo euforisch als het over de huidige onderzoekscel gaat? Geef eens een goeie reden. Denk dat er bij vele juist het tegenovergestelde is.

Hoe moeilijk het ook is. Als we geen vertrouwen meer zouden hebben zijn we beter dat we alles afsluiten en ons er niet meer druk in maken. Als we her en der dan horen blijft dit voor velen wel een moeilijke om het af te sluiten.

Re: Ingram 9x19 mm

De Cel Waals Brabant bakt er niks van en ze verspelen hun tijd, dus doe ik net hetzelfde door dit hier telkens weer opnieuw te komen posten. Zie je wel dat ze niks gevonden hebben? Ik heb het toch altijd gezegd? Waar blijft mijn standbeeld nu?

God, wat mis ik hier soms de constructieve bijdrages van coconut bijvoorbeeld.

Terug naar die Ingram, stel dat ik als geïnfiltreerde en discrete gangster zo’n wapen wil bemachtigen zonder het te roven.... heeft er iemand een idee bij hoeveel personen ik daarvoor zou kunnen polsen begin jaren ‘80? Vermits er maar een vijftal officieel geregistreerd waren/zijn in België, vermoed ik dat het aantal tussenpersonen/handelaren niet erg groot zou geweest zijn? Zou Patrick Baudry of Alain Weykamp dit bijvoorbeeld kunnen geleverd hebben?

36

Re: Ingram 9x19 mm

Ik zat mij juist hetzelfde af te vragen. Er waren er (zogezegd) maar vijf in omloop. Hadden er één, Bouhouche, Beijer, Mendez. Haemers, dat zijn er al vier van de vijf. Het was mij bij het lezen van een aantal posts opgevallen dat er hier een aantal leden uit schietclubs zaten. Hebben jullie dat wapen vroeger ergens gezien? Of is die vraag stellen naïef van mij omdat jullie niet gaan durven of willen antwoorden? Wie waren hier oa de wapenkenners? Vermeulen of Kees BK? The End? Robert?

Zouden er geen vroegere eigenaars van schietclubs meer in leven zijn? Die zouden dat toch ook moeten opgemerkt hebben.

37

Re: Ingram 9x19 mm

fenix wrote:

Alles wat verkeerd kon lopen is verkeerd gelopen. Zelfs Hilde Geens gebruikte het woord "waanzin"wat onderzoeken betreft.

Beste fenix, Hilde Geens schreef ook: "Beetgenomen, 16 manieren om de bende niet te vinden".

En die zijn alle 16 meerdere malen gebruikt hoor.

fenix wrote:

Ik zat mij juist hetzelfde af te vragen. Er waren er (zogezegd) maar vijf in omloop. Hadden er één, Bouhouche, Beijer, Mendez. Haemers, dat zijn er al vier van de vijf. Het was mij bij het lezen van een aantal posts opgevallen dat er hier een aantal leden uit schietclubs zaten. Hebben jullie dat wapen vroeger ergens gezien? Of is die vraag stellen naïef van mij omdat jullie niet gaan durven of willen antwoorden? Wie waren hier oa de wapenkenners? Vermeulen of Kees BK? The End? Robert?

Zouden er geen vroegere eigenaars van schietclubs meer in leven zijn? Die zouden dat toch ook moeten opgemerkt hebben.

Ik kan hier een persoonlijk meegemaakt voorbeeld geven van wapensmokkel, geen MAC 10 's maar wel Kalashnikov's.

Begin jaren '90 van vorige eeuw en na de val van de Berlijnse muur kwam er een ganse toestroom van arbeiders/arbeidsters op gang richting westen. Overvolle Poolse autobussen met zogenaamde secretaressen en verpleegsters losten hun lading in Brussel. De buschauffeurs hadden recht op hun rustpauzes en konden overnachten in hotels in de Brusselse rand. Wat ze niet deden! De autobussen parkeerden op een Brusselse grootmarkt / fruitveiling s' nachts. De bewaking werd enkele honderden franks toegestopt en er werd rondgebeld. Sportzakken met metaalachtige inhoud werden aan de portiersloge neergepoot (4 of 5 AK 's per zak aan 950 Bef/stuk). Poolse taxichauffeurs komen aan met een vijftal prostitués. Sportzakken in de taxi's, meisjes in de bussen en een orgie van drank en lawaai tot het ochtendgloren. Uiteraard werd dit gemeld aan de politiediensten, niet in Brussel maar ergens veiliger.

Ik noem hier met opzet geen namen van markten, autobusfirma's en taximaatschappijen. Data, uren, beschrijvingen van personen, nummerplaten en opmerkelijke schade aan voertuigen werd doorgegeven aan de bevoegde diensten! ... Ooit iets van gehoord? Ik niet ... of toch wel, men was zo bezorgd om mij dat men me aanraadde om ander werk te zoeken! Tsja, soms vraag je je af vanwaar die illegale wapens komen?

Re: Ingram 9x19 mm

De avond voor Aalst was Bultot nog op zoek naar een machinegeweer.

Het feit dat het huidige speurdersteam zo weinig communiceert vind ik trouwens een goed teken. Dat was in het verleden al eens anders, en waar heeft het toe geleidt. Dat ze achter de materiële bewijzen gaan is ook goed.

Ze willen ook niet opnieuw dezelfde fout maken als met de riot guns van Michel Libert. Die zijn toen vernietigd zonder ooit ballistisch getest geweest te zijn

39

Re: Ingram 9x19 mm

Zou het niet kunnen dat Mendez, die vrij kon rondlopen in de FN fabriek, daar de draad liet trekken op de loop van een Ingram, die hij zelf had binnen gebracht?

Trobken wrote:

Uitsluiten is ook kennis.

Ik veronderstel dat elk bedrijf/elke particulier ingeschreven staat in een register als je over een wapen zoals een Ingram beschikt. Omgekeerd maakt het dat juist heel moeilijk om zo een exclusiviteit te kunnen aanbieden (in dit geval als accessoire om in filmopnames te gebruiken) en daardoor zal dit wapen mogelijk zonder ingeschreven geweest te zijn in het bezit zijn van dit bedrijf (of andere particulieren).

Dat staat ook in de pers, uiteraard zullen de in België geregistreerde Ingrams al onderzocht geweest zijn door het parket. Je kan er dus vanuit dat dit exemplaar NIET ingeschreven stond, omdat men dacht of -beter- hoopte dat dat niet moest omdat het wapen ontmanteld was (om enkel te figureren in films).

't Zou bijzonder straf zijn als er door enkelingen geweten is dat er iemand of een bedrijf een Ingram heeft liggen die dan NIET onderzocht geweest is door het parket in relatie tot het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Het is ook totaal onbegrijpelijk en frustrerend dat de Cel WB hier de beste speurders niet komt ronselen vermits we hier heel vaak lezen wat de cel altijd maar verkeerd doet .... dus omgekeerd zullen deze negatieve commentatoren wél weten wat gedaan en in duidelijke tegenstelling tot de cel WB de Bende wel letterlijk kunnen ontmaskeren. Da's ook bijzonder straf.

De meldingsplicht loopt tot 15 maart 2021. Dus neen, men weet niet wie dergelijke onklare wapens bezit.

40

Re: Ingram 9x19 mm

WaA140 wrote:

Zou het niet kunnen dat Mendez, die vrij kon rondlopen in de FN fabriek, daar de draad liet trekken op de loop van een Ingram, die hij zelf had binnen gebracht?

Ik denk dat Mendez dat makkelijk thuis kon doen, hij was nogal handig. tongue En in Aalst had hij een kameraad met een heel uitgebreide werkplaats, dus materiaal was geen probleem.

fenix wrote:

Ik zat mij juist hetzelfde af te vragen. Er waren er (zogezegd) maar vijf in omloop. Hadden er één, Bouhouche, Beijer, Mendez. Haemers, dat zijn er al vier van de vijf. Het was mij bij het lezen van een aantal posts opgevallen dat er hier een aantal leden uit schietclubs zaten. Hebben jullie dat wapen vroeger ergens gezien? Of is die vraag stellen naief van mij omdat jullie niet gaan durven of willen antwoorden? Wie waren hier oa de wapenkenners? Vermeulen of Kees BK? The End? Robert?

Zouden er geen vroegere eigenaars van schietclubs meer in leven zijn? Die zouden dat toch ook moeten opgemerkt hebben.

Ik speelde in die periode nog met speelgoedrevolvertjes. tongue