Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Inside job

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Peter De Vleeschauwer, deze zaak had zoals jullie weten opgelost kunnen worden in het jaar 2016. Ik zat er mot bovenop en had nooit gedacht dat de lokale politie zo nauw betrokken was in dit dossier! Medeplichtigen aan moord en de daders verwittigen dat er een melding binnen kwam maakt hen zonder twijfel medeplichtig aan. We zijn nu enige tijd verder en had ook het Comité P ingelicht en deze oordeelde dat ze onbevoegd waren en gelet op de feiten, mogelijke strafrechtelijke gevolgen deze klacht over maakten aan het Parket te Gent.

Tot daar het Comité P maar gelet op de dagdagelijkse berichten betreffende de wantoestanden bij de politie tracht ik de pers te benaderen betreffende de zaak Peter De Vleeschauwer ook De Bolle werd in 2017 op de hoogte gebracht dat mijn melding van de wapenleverancier A.G en zijn betrokkenheid bij de moord, de levering van het moordwapen aan de hoofdverdachten genegeerd werden door de lokale... Ik kreeg een bevestiging dat mijn mail werd overgemaakt aan de betrokken diensten (De Bolle?) voor de rest bleef het vooral heel stil. Data en tijdstippen volgen nog. Mvg

63

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

De vriend, heb je toevallig een foto van Antoin G in zijn parakostuum? Kan best zijn dat ik hem tegenkwam in Temse, de avond voor de overval op Wittock.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Ik ben nog steeds van mening dat ik net zoals OR Van der Sype op het goede spoor zat maar sabotage vanuit politie/rijkswacht een oplossing verhinderen. Het zou nuttig zijn de draad terug op te pakken bij Van der Sype en de zaak opnieuw bekijken en vergelijken met de nu bekende gegevens. Het is duidelijk dat de hoofdverdachte liegt op verschillende punten waarvoor bewijs en getuigen (melding Parket) raar dat de betrokken diensten bij de verhoren in het verleden dit niet hebben opgemerkt(!!?) Er werden ook bewijsstukken aangeleverd (aan Parket) welke een mogelijk verband aantonen tussen een overste v/d betrokken diensten en de hoofdverdachte...Hopelijk vallen er tussendoor geen doden meer.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Ultieme oproep tot getuigen in 25 jaar oude moordzaak op rijkswachter Peter De Vleeschauwer

Het ziet ernaar uit dat de moord op rijkswachter Peter De Vleeschauwer voor altijd onopgelost zal blijven, want de onderzoeksrechter wil het dossier afsluiten en een dader is niet gevonden. Morgen is het exact 25 jaar geleden dat de rijkswachter werd ontvoerd uit de kazerne van Sint-Niklaas waar hij werkte. Dezelfde avond werd hij vermoord, maar z'n lichaam werd pas 6 weken later gevonden. Volgens zijn broer werd het onderzoek gemanipuleerd omdat andere rijkswachters volgens hem betrokken zijn bij de moord. Hij doet een ultieme oproep tot getuigen.

We keren terug naar 14 november 1996. Eerste wachtmeester Peter De Vleeschauwer verdwijnt uit de rijkswachtkazerne van Sint-Niklaas. In het lokaal waar hij zat, ligt zijn stoel omver en er is soep uit een kom gemorst. Alles wijst op een schermutseling, maar van de rijkswachter is er geen spoor. Getuigen zagen een BMW met gierende banden wegrijden.

De familie vreest het ergste. Peter De Vleeschauwer was een gevoelig milieudelict op het spoor en had kort voor zijn verdwijning doodsbedreigingen ontvangen. De vrouw en de broer van de verdwenen rijkswachter richten zich in een videoboodschap tot de mogelijke ontvoerders.

Afgemaakt met een nekschot

De verdwijning is onrustwekkend, maar vreemd genoeg niet voor iedereen. De toenmalige districtscommandant van de rijkswacht zegt aan de familie dat de rijkswachter vertrokken is naar het buitenland. Een grote en pijnlijke vergissing, zo zal later blijken.

Want op tweede Kerstdag, 6 weken na de verdwijning wordt het lichaam van de rijkswachter gevonden op de oever van de Schelde in Hamme. Hij is, zo blijkt uit de autopsie, op de dag van zijn ontvoering afgemaakt met een nekschot. Het werk van professionelen. Excuses voor de foute informatie die door de districtscommandant werd verspreid, kwamen er nooit.

"Spoor naar interne afrekening werd nooit ernstig genomen"

25 jaar lang wordt nu al gezocht naar de dader of daders van deze moord. Er werd in alle richtingen gezocht. "In totaal werden zes mensen uit diverse milieus aangehouden. Ze verbleven maandenlang in de gevangenis op verdenking van ontvoering en moord op een rijkswachter, tot de speurders moesten toegeven dat de verdachten eigenlijk niets met de moord te maken hadden", zegt Chris De Vleeschauwer.

"Maar het meest evidente spoor, dat van een interne afrekening, werd nooit ernstig genomen. Eens rijkswachters, collega’s van Peter, al te nadrukkelijk in beeld kwamen, werden de rangen binnen het korps gesloten. Het gerechtelijk onderzoek werd in een andere richting gestuurd en er werd een mistgordijn opgetrokken. Het was zo opvallend dat men over kwaad opzet kon spreken, over manipulatie van het onderzoek. Het deed me vermoeden dat deze moord niet mocht worden opgelost."

Ultieme oproep tot getuigen

Op vraag van de familie, die geen vertrouwen had in het onderzoek dat in Dendermonde werd gevoerd, verhuisde het dossier naar Gent. Maar ook daar kwam er geen doorbraak. Volgens het parket-generaal zijn alle pistes onderzocht. En tientallen mogelijk betrokkenen hebben een test met de leugendetector ondergaan. Er gebeurde ook een misdaadanalyse, maar nu zit het onderzoek in een eindfase en zal het worden afgerond. Zonder resultaat.

Chris De Vleeschauwer zegt dat hij wil dat het onderzoek stopt. Zodat hij zelf namen kan noemen. Hij doet wel nog een ultieme oproep aan ex-rijkswachters die meer weten over de moord om te getuigen.

Bron » www.vrt.be/vrtnws/

66

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Het regent de laatste dagen slecht nieuws. Hier een uitspraak van zijn broer:

"De grootste misdaad waar wij mee worden geconfronteerd is niet de moord op zich, maar het feit dat ze niet mag opgehelderd worden. Voor de samenleving lijkt zoiets mij een grotere bedreiging. Het feit dat dat onderzoek met opzet de verkeerde richting is uitgestuurd, betekent dat deze misdaad vandaag nog steeds aan de gang is."

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Hij heeft ook meegewerkt aan onderzoek Bende van Nijvel of tips in die richting gegeven toch?

68

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

club le happy few, de gelijkenissen met de bende van nijvel en het onderzoek ernaar zijn alleszins énorm.

Speurders die hun eigen dossier niet kennen of beheersen:

"Wij hebben vaak elementen uit het dossier aangehaald, waarvan de magistraten gewoon niet wisten dat ze in het dossier stonden. In de voorbije twintig jaar zijn er best wel momenten van hoop geweest. Dat we dachten: nu zitten ze op het goede spoor. Maar telkens opnieuw werd het niets.”

En het al dan niet overbrengen van het dossier:

"Chris De Vleeschauwer (broer van) is onverbiddelijk voor het parket van Dendermonde, dat tot 2009 verantwoordelijk was voor het dossier. In 2009 besloot het parket-generaal van Gent om het onderzoek weg te halen uit het provinciestadje. Een manoeuvre dat wellicht jaren te laat kwam."

En manipulatie en nooit onderzochte sporen:

"Terugblikkend op de voorbije twintig jaar, heeft Chris De Vleeschauwer het vooral moeilijk met de rol die de toenmalige procureur van Dendermonde en de toenmalige districtscommandant van de rijkswacht hebben gespeeld. “Ze hebben het onderzoek van in het begin de verkeerde richting ingeduwd."

Of hij rechtsreeks of onrechtstreeks een bijdrage gedaan heeft aan het onderzoek naar de Bende Van Nijvel, dat heb ik nog nergens gelezen... wel werkte hij aan een grote (leef-)milieuzaak... Deze onopgeloste moord wordt vaak in 1 adem genoemd met die andere onopgeloste moordende bende die mensen dood schoot alvorens een overval te plegen waar mogelijk ook rijkswachters bij betrokken waren.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

chenda wrote:

De vriend, heb je toevallig een foto van Antoin G in zijn parakostuum? Kan best zijn dat ik hem tegenkwam in Temse, de avond voor de overval op Wittock.

Zit jij nog op forum Chenda?

70

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

In de zogezegde satirische internetkrant "TSCHELDT" verscheen op 27 november 2021 een merkwaardig artikel over deze zaak. Het lijkt me allesbehalve satire aangezien de lezers het voor waarheid nemen, onderaan staan de lezersbrieven. Pierre Vannecke reageert ook hij wist te vertellen dat "Cobra" nog leeft in zijn gekende stijl antwoord Vannecke ook op dit artikel. (Ik zal een link sturen, ik hoop dat de lezersbrieven er ook bij staan Pierre/Cobra heeft het vermoed ik ook over dit forum (zonder het bij naam te noemen).

» www.tscheldt.be