201

Re: Jean Bultot

In een filmpje van 2013 op YouTube spreekt Bultot over een zekere Noel en over de overval in Overijse. In dit filmpje van 2 minuten 7 seconden van maart 2013 spreekt hij over een journalist Eric Louet van Le journal du dimanche die schreef dat Bultot dood was en Bultot zegt daarover daarover na 25 minuten "j'etais crasse par un certain Noel". Wie kan mij aan dit artikel helpen? Sorry voor de foute. Dit bericht is spraakgestuurd.

Re: Jean Bultot

Jean Bultot resurrection » YouTube

Re: Jean Bultot

Spraakgestuurd bericht : volledig de mist ingegaan.

"J'étais écrassé par un arbre de Noel." Ik werd verpletterd door een een kerstboom, iets heel anders.

204

Re: Jean Bultot

Biggus Dickus wrote:

Bultot zou de avond voor de raid op Aalst een agent van de Staatsveiligheid hebben gebeld met de vraag of deze geen machinegeweer had, want hij had er dringend eentje nodig. Aangezien deze uitgekiende overval toch wat voorbereiding zal hebben gevergd lijkt het me uiterst bizar dat Bultot, als hij er iets mee te maken had, de avond ervoor nog op zoek moet gaan naar een wapen terwijl hij ze zelf maar voor het uitkiezen had.

Het was een valstrik:

(...) Il faut savoir que l'attitude de Mendez va changer à son retour de voyage. A la Noel son épouse va constater ce changement de comportement, mais Mendez prétendra que cela était en rapport ‘avec la FN, qu'il envisageait de quitter. A cette époque Bultot avait été arrêté sur accusation de trafic d'armes. Cela constituait également un risque pour Mendez si l'on découvrait qu'il avait vendu des UZI à l'intéressé et qu'elles avaient été employées dans le BW. (100030/87).

Bultot, qui parle trop, est considéré comme dangereux pour la bande. Pour l'empêcher de commettre à nouveau une telle erreur, il suffit de faire resortir l'affaire des UZI. C'est ainsi que la bande va à nouveau ordonner à Bultot de fournir d'autres armes, en l'occurence des S&W. Il est évident que l'intéressé va éviter de reprendre contact avec Mendez, sachant bien qu'il devrait fournir des explications sur la destination des armes et qu'il ferait l'objet d'un refus. C'est ainsi que Bultot va contacter une autre personne de ses connaissances pour obtenir les armes. Cette personne constatera qu'au moment du contact Bultot était très pressé et énervé. Il lui dira qu'il devait absolument prouver qu'il était en mesure de fournir les armes (Info). Cette remise d'armes semble effectivement se confirmer par la suite, puisqu'après sa libération il proposera à Delsaut de lui racheter ces armes de poing. (1416/86) (1193/16)

Le jour précédent son arrestation Bultot recevra le soir 3 S&W et un 9mm court. (1431/86-CR) C'est le lendemain de cette acquisition que la BSR se présentera chez lui pour une perquisition, mais les armes ne seront pas trouvées. Cette intervention de la BSR avait été ordonnée par le Substitut Van Lijsbeth, qui avait été informé par un membre de la SE qui accusait Bultot de trafic d'arme et de détention de mitraillette UZI.

On peut se demander comment la SE était au courant que Bultot venait de recevoir des armes le jour avânt. Les seules personnes qui étaient sensées être au courant de cette affaire étaient Mendez, Bultot et l'acquéreur. Or Bouhouche est aussi au courant de la remise des UZI. Il précisera même que ces armes provenaient de Colombie, ce qui était partiellement le cas. (1151/87)

C'est donc qu'il était vraisemblablement l'acquéreur. Comme il ne pouvait lui-même se rendre au Parquet car cela était trop visible, c'est un membre de la SE de l'Etat qui s'occupera de la dénonciation. Cela laisse supposer que quelqu'un de la SE pourrait être impliqué dans cette affaire. On profitera donc de la remise des pistolets pour dénoncer Bultot pour les UZI.

On comprend dés lors pourquoi Bultot, par la suite, va accuser la SE pour l'affaire Mendez et BW. C'est également le cas pour Mendez lui-même qui prétendra que le responsable de la SE est derrière tout cela. (101424/87 - CR)

Si l'on est intervenu le lendemain de la remise des armes, c'est que le dénonciateur était le même que celui des UZI. On peut également comprendre, à ce moment, pourquoi Bultot lors de sa seconde arrestation proposera au magistrat de faire des révélations sur le BW, puis reviendra sur sa décision. Il est probable qu'il a compris après réflexion qu'il se condamnait lui-même en agissent de la sorte.

Il est évident qu'il a rapidement compris que l'intervention de l a BSR à son domicile n'était pas dû au fait du hasard, mais que cela avait été téléguidé par les destinataires des armes. Il savait donc qui était derrière tout cela. Nous verrons plus avant, en fonction de ces données, l'attitude prise par Bultot.

Bron: Vertrouwelijke nota “Cel Mendez” | BOB Waver | 4 Oktober 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

205

Re: Jean Bultot

(...) De staatsveiligheid, die reeds ernstig in opspraak werd gebracht tijdens het proces van Westland New Post, zou ook in diskrediet kunnen worden gebracht door de onderzoekscommissie die in Paraguay Jean Bultot moet verhoren. Bultot verdween begin vorig jaar nadat zijn vriend, ex-BOB'er Madani Bouhouche, werd aangehouden wegens moord op FN-ingenieur Juan Mendez.

Meer dan één vraag die Bultot onder de neus zal worden geduwd, handelt over zijn connecties met de staatsveiligheid en enkele van haar commissarissen. Allicht weet die staatsveiligheid hoe Bultot maandelijks aan een prinselijk bedrag geraakt, die vanuit België op zijn rekening in Paraguay wordt overgemaakt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 Oktober 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

206

Re: Jean Bultot

Trojan wrote:

In het dossier Pinon verschijnt Bultot als iemand die begin jaren '80 goed geplaatst was om minderjarigen te bezorgen op feestjes in villa’s. Niet alleen als opvoeder in Wauthier-Braine, maar later ook als opvoeder in de instelling Van Durme in Sint-Genesius-Rode. De volledige administratie van dit tehuis Van Durme verdween in een brand. (Brandstichting door een minderjarige die daar door Agneessens was geplaatst, kent iemand meer details? Wanneer precies?)

Nummer 7.

Een blunder was de oprichting van de Deltacel volgens Frans Reyniers in de Bendecommissie. Delta moest gestopt worden want er werden teveel juiste linken gelegd. Het aantal 'acties' dat de Gerechtelijke Politie van Brussel onder leiding van Frans Reyniers daartoe ondernam is schrikwekkend lang, hierbij nummer 7. Chronologisch vanaf nu.

1. Seponering van de brandstichting in home Durme door Frans Reyniers

Walter De Bock onthulde dat een nota van GP-er Peelos dat Jean Bultot van 12 april 1977 tot 1 juni 1978 clandestien gewerkt zou hebben in het Home Van Durme in Sint-Genesius-Rode. Deze home brandde in augustus 1982 mysterieus af doordat een minderjarige een bijenzwerm wou verwijderen door hem in de fik te steken. Merkwaardig genoeg deed hoofdcommissaris Frans Reyniers daar de vaststellingen terwijl het zondag was en hij dan nooit werkte. Het onderzoek naar deze brand werd geseponeerd. Een minderjarige van Home Van Durme verklaarde (Farde 14, stukken 5 en 6; ook farde 14, stuk 17, houdende ondervraging van een derde minderjarige):

"Ongeveer zes à acht maanden geleden kwam een man bij mij die zei dat hij van de gerechtelijke politie was. Hij stelde mij diverse vragen nadat hij me uitgelegd had dat hij onderzoek verrichte naar de Roze Balletten. Ik had daar toen overigens nog nooit over horen spreken. Ik heb hem zo goed mogelijk geantwoord op zijn vragen. Vervolgens stelde hij me geld voor op voorwaarde dat ik hem 'interessante' antwoorden zou geven. Jammer genoeg had ik er geen."

Waarom zou een minderjarige dit gegeven veinzen aan de speurders?

2. 'Dossier 'Pinon'

3 cassettes als bewijsmateriaal waarvoor nooit pv's werden opgesteld en die ook nooit neergelegd werden ter griffie, maar werden bewaard bij GP Frans Reyniers. Bij overhandiging aan de Bendecomissie door Frans Reyniers bleken ze geen nuttige informatie te bevaren. Correctie: geen nuttige informatie MEER te bevatten

3. 'Zoekactie Ronquières

Wie pookte het vuur op, door te stellen dat Delta pas dagen voordien opeens naar Ronquières werd geleid om de wonderbaarlijke zoekactie met gekend resultaat te ondernemen terwijl er een interne nota bestaat van 20 september 1986, van de procureur van Dendermonde aan de procureur van Gent, waarin formeel besloten werd de zoekactie in het kanaal uit te breiden tot "Large de Fauquez", de plaats in Ronquières die in het rapport Soignies wordt genoemd.

4. Leugen:Philippe Vermeersch werd door Gérard Lhost in de Deltacel geplaatst

Misschien moet er ook eens nagegaan worden wie het foutieve gegeven verspreidde dat Gérard Lhost ervoor zorgde dat speurder Philippe Vermeersch bij de Delta-cel werd gevoegd, gekoppeld aan de beruchte zoekactie die daarop zou gevolgd hebben... ook dat is niet waar dus.

5. Een poging om Freddy Troch via de ondervraging van Sonja Camps in diskrediet te brengen

Sonja Camps kende Frans Reyniers persoonlijk, maar ook Robert Darville (de wapentrafikant van de Bende Haemers). Freddy Troch moest Sonja Camps verhoren. "Dat verhoor was een steriel verhoor, dat ik zelfs niet durfde voeren op de manier die ik het wou, omdat ik wist dat zij, vanaf het ogenblik dat zij mijn bureau verliet, opnieuw naar Reyniers ging. Ik voelde me geblokkeerd. Achteraf stond er een artikel in de krant waarin Sonja Camps zegt dat Troch haar heeft verhoord en vragen heeft gesteld over leden van de parketten van Nijvel en Brussel, waarover ik uiteraard geen enkele vraag had gesteld. Dat zou mijn bevoegdheid niet geweest zijn. Trouwens, het zou toch direct aan de oren van Reyniers gekomen zijn. Toch lanceert men dat bericht, erbij zeggend: “ik heb niets gezegd”. Dat zijn van die zaken waarbij ik me afvraag: laat u nu de alarmklok luiden of hoe zit het? Wat voor nut heeft dat?"

6. Rogatoire commissie naar gevluchte Bultot in Paraguay, GP in plaats van Bende van Nijvel-speurders

Toen in 1987 een rogatoire commissie naar Paraguay vertrok om Bultot te ondervragen, werd de plaats van de twee echte Bendespeurders Ruth en Lachlan ingevuld door De Vroom, toenmalig GPP-chef van Charleroi. (Deze de Vroom was er overigens ook verantwoordelijk voor dat de moord op Christine Van Hees nooit werd opgelost.)

7. Frans Reyniers wilt rechtstreeks deelnemen aan het onderzoek naar de Bende van Nijvel

In 1987, toen het onderzoek naar de Bende van Nijvel nog de volle mediabelangstelling genoot, had de ambitieuze Frans Reyniers zich opgedrongen bij de onervaren coordinator-magistraat Jonckheere om de Brusselse Gerechtelijke Politie mee op te nemen in het enquêteteam. Hij meldde zich als de Belgische flik nummer één met referenties van de Bergense procureur-generaal Demanet.
Over referenties gesproken!

Georges Demanet zijn zoon Philippe Demanet werd door een Brussels onderzoeksrechter in verdenking werd gesteld voor verzerkingsfraude. Demanet junior zou de verzekering voor ruim drie miljoen BEF opgelicht hebben na een valse aangifte van diefstal van zijn Porsche . De miljoenen werden uitbetaald door Thierry Dehaan, fraude-expert bij Royale Belge, die werd aangehouden in het kader van de autozwendel rond Marc Dutroux.

Frans Reyniers kreeg van nationale coordinator Jonckheere carte blanche om enkele elementen uit te zoeken. Jonckheere verklaarde achteraf tijdens zijn getuigenis het gevoel te hebben dat Reyniers hem misbruikt had. Ook Lacroix getuigde hierover:

"Dergelijk gebrek aan informatie over nochtans belangrijke feiten lijkt mij het gunstige verloop van het onderzoek te hinderen. Mijn collega van Dendermonde en ikzelf begrijpen, nadat wij dat samen hebben besproken, NIET waarom alle autoriteiten die belang hebben bij de resultaten van de expertises er zo worden buiten gehouden."

Bovenstaande verduidelijkt nogmaals, Delta (en bij uitbreiding het hele onderzoek naar de zogenaamde 'Bende van Nijvel') moest gestopt worden en dat is ook gelukt. Nog steeds durven sommigen twijfelen aan mogelijke manipulatie in het onderzoek naar de 'Bende van Nijvel' ...

Re: Jean Bultot

Had Bultot gewerkt in de gevangenis van Kasteel-Brakel? Ik zie hem als de leider van een bende probleemjongeren.

Jonge onvolwassen mensen zonder maatstaven, zonder goed ingeprent morele waarden zijn goede kandidaten voor het plegen van kleine gruwelijke misdaden.

208

Re: Jean Bultot

U zal waarschijnlijk bedoelen, Etienne, het kasteel van Baron de Bonvoisin. Front de la Jeunesse. De jaarlijkse bijeenkomst waar Bultot aanwezig was.

Re: Jean Bultot

Ik heb ook gehoord van tehuis in Wauthier-Braine.

Heeft dat dan nooit bestaan?

210

Re: Jean Bultot

club_le-happy-few wrote:

Heeft dat dan nooit bestaan?

Zie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube